Sniler, igjen !

Om tiltak mot skadeinsekter, plantesykdommer, ugras og andre uhumskheter.
Bjørg

Re: Sniler, igjen !

Post by Bjørg »

Kor I. Ander wrote:Det som er frustrerende er att en kan gjøre så lite. De blir fler og fler uansett hva en gjør. Det må en ny istid til for å bli kvitt dem ! Og da flytter vi vel etter dem- sydover.

Nå begynner jeg snart å grine. Og jeg som nesten nylig har kommet hjem fra hagen og var i så godt humør. Grunn? Jeg har fått livet i gave to ganger nå de siste to månedene. Jeg er frisk og kan slåss mot snilene med et salig gå på mot som ikke likner grisen. Nå skal jeg ta jxxxxxxxxxx. Ihvertfall de som jeg kan få tatt rotta på.
Og dere skriver vel under alle sammen håper jeg. Og Inger klippe klippe det er tingen.

Dere er skikkelig gode altså.

Bjørg
Lille_blomst
Herdighetssone: H2

Post by Lille_blomst »

Så godt å høre at du ble frisk, Bjørg !
Kor I. Ander
Herdighetssone: H3

Post by Kor I. Ander »

Naboen, (hvor alle sniler kommer fra) hadde i fjor moskus ender i hagen. For en fin tid. Det var nest ikke sniler å se. Så synd att de ikke har ender i år også. Synd att de får vinger. Om ikke hadde de jo holdt seg i nærheten.
Man blir gammel for fort, men klok for sent.
Kor I. Ander

Post by Kor I. Ander »

I dag så jeg noe jeg ikke har sett før. Det kan ikke være "syner" for det har jeg sett før. Nei, en skjære med en snile i nebbet !! Det drev å dunket den mot toppen av gjerdestolpe. Jeg vet ikke om den prøvde å vekke den eller ville ta livet av den. Nå kan vel sniler ikke regnes som "Fast food",- snarere junk food. Håper den driver å lære opp ungene til å spise slikt. Vi vet hvordan det virker--
Vestfold

Re: Sniler, igjen ! Hva gjør man med de døde sneglene?

Post by Vestfold »

Vi har samlet snegler i en bøtte med saltvann. Plukker stadig opp nye og putter de der. Men hvordan i all verden skal vi kvitte oss med innholdet?
Lille_blomst

Post by Lille_blomst »

Så ille kan det være ... :shock: :? :shock:

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Invasjo ... 99319.html

( Dette er ikke på mine trakter, så jeg vet ikke mer enn det jeg leser i artikkelen. )
Kor I. Ander

Post by Kor I. Ander »

Dette begynner å ligne min fremtidspådom om vegg til vegg teppe av sniler. Hva er rekorden for hvor mange man har plukket på en dag? Jeg var hos venn for en tid siden. brukte ca 1 time på å se igjennom hagen. Resultat 100 sniler. For dem som ivrer for å beholde lupiner ol vil nok ett omtrent like ens problem oppstå. Her i området er det også ett annet ugress som har tatt overhånd, en slags sveve med hårete blader.
Bjørg

Post by Bjørg »

Meld dere inn i "Vi som vil mordersnilen til livs" Stem for å få bedre sneglemiddel og for å få bedre livsvilkår for plantene våre i hagene.
For dette er fæle greier og verre blir det. Jeg ser og opplever i min hage. Grusomt.

Bjørg
Kor I. Ander

Post by Kor I. Ander »

Noen som har prøvd Nemaslug-nematoder? Hvilket resultat?
Bjørg

Post by Bjørg »

Ja da har prøvd alt . Til og med vin og øl tilsatt gode grønnsaker. Nam -nam!! Ingenting hjelper. Kommer tilbake som et skudd friske og raske. Men en av grunnene til det er jo at ingen rundt meg gjør noe. Det er et friareale for sniler. Og nytter ikke å si no. Så jeg holder kjeft og bøyer nakker og kjemper en enslig kamp videre.

Bjørg
Kor I. Ander

Post by Kor I. Ander »

I kveld har jeg tatt den faste runden. Det som jeg har lagt merke til er att Boasnilen øker ganske mye. I dag var det flere Boe enn brunsniler (Iberia). Noe som jeg synes er merkelig er att jeg aldri har sett en liten boa, kun fra ca 10 cm og oppover. Den største på nesten 20 cm. Jeg trodde først det var en pinne. Dette var den første boa jeg har sett i mitt liv. Øl hjelper. om en bare drikker nok slik att en glemmer dem.
En kan vel neppe gi det til snilene. De er bare 0-2 år. Aldergrense for øl er 18. En må dessuten ha skjenkebevilling å det er ikke lett å få. Det må nok noen kloke hoder til for å bli kvitt dem. Hva gjør komunene for å bli kvitt dem? De har jo store friarealer. Jeg har sett at noen forskere mener vi har en ny istid om ca 20 år. Det kan bli redningen??
Kor I. Ander

Post by Kor I. Ander »

Det høres vel ut som om jeg har mye sniler men det har jeg ikke. Tar en tur om morgenen i 6 tiden og en tur om kvelden ca 2130. Finner til sammen fra 3-6 på hver tur. I det siste er det omtrent like mange eller flere boa. Er det noen som opplever det samme? Att det øker med boa og minker med brunsniler? I kveld ble det 2 brune og 3 boa. Har en mistanke om att det minker i området men de kommer jo inn fra alle kanter. Grevlingen kan selvfølgelig ta en del men det skjer om natten og da sover jeg. Jeg ser den lager små hull i bedene uten att det er noe å bry seg om. Skjæra tar merkepinner så det blir det slutt med. Har de plantene jeg trenger og navnet betyr ikke så mye.
Inger E

Post by Inger E »

Eg fann tretti i kveld, og rekorden er femti. Det er visst ikkje så gale det heller? Det er ete litt av nokre hosta, men ikkje så det skjemmer. Eg har strødd ut godt med ferramol der. Dei bar greitt å ta knekken på eit par småplanter, frøplanter som vart sette i jorda, elles er det berre den store
Ligularia dentata som har fått gjennomgå. Den var no gjennomhola av dei små grå før eg hadde fått dei brune i hagen, men ikkje så gale som i år. Har nok vore for gniten med maten der. No er eg i tvil om den, eller dei ( det er fleire som har sådd seg i same område), vil setje blomst. Er redd dei har ete alt nytt nede ved rota. Eg kan ikkje sjå anlegg til blomst enno, og alt i midten er oppete. Eg får no vone plantene overlever. Dei har vore så flotte.
Kor I. Ander

Post by Kor I. Ander »

Jeg har ikke noe store plager med att de spiser planter. Kjøpte en hosta for å se om det var populært men ser ikke att noen har spist på dem. Nå har jeg stort sett Rhododendron og Cypripedium. Cyp flavum er utsatt men de andre får stort sett være i fred. Fjernet omtrent alt av bladplanter da jeg så hvordan de herjet i andres hager. Det tok noen år før vi fikk dem her men nå er det fullt opp av dem. Mye ser en langs veiene/grøftekantene. Skulle nesten tro att det var veivesenet som har satt dem ut. Jeg tror det kan bli vanskelig å venne seg til dem.
phantom blot

Post by phantom blot »

Jeg har en kasse med verbena, den var full i store brunsnegl i kveld, samme for noen kvelder siden. Jeg strødde Ferramol i sted. En krysantemum er helt oppspist, tilbake står bare stilker uten ett eneste blad eller blomst. Det er rart fiolene får stå så lenge som de gjør, med tanke på antall snegl. I morgen blir det luking, kantklipping, slåing av plen og utstrøing av Ferramol.
Post Reply