Sniler, igjen !

Om tiltak mot skadeinsekter, plantesykdommer, ugras og andre uhumskheter.
Bjørg

Re: Sniler, igjen !

Post by Bjørg »

Håper du klipper og ikke bare strør ut ferramol? Kor I Ander-

Bjørg
Kor I. Ander
Herdighetssone: H3

Post by Kor I. Ander »

Nei jeg klipper ikke. 1/3 salmiakk 2/3 vann tar enkelt knekken på dem.Bruker trykk kanne. En til to spruter. Dette tar også en del ugress. Jeg lar snilene ligge. De er stort sett i hekken til naboen. Neste dag jeg passerer er det en eller flere som har festmåltid på familien. Noe som ikke ender godt.
Man blir gammel for fort, men klok for sent.
Martin

Post by Martin »

Dette har jeg ikke sett før. Trosten spiser brunsnegler.

http://www.adressa.no/bolig/article577077.snd
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Kor I. Ander

Post by Kor I. Ander »

Jeg har sett att de hakker på dem men ikke att de spiser dem.
calypso

Post by calypso »

De spiser i hvertfall baby-brunsneglene uten problemer.
Bjørg

Post by Bjørg »

Kan sjæra forsyne seg så tror jeg nok trosten også kan Har akurat sitte og sett på videoen med trosten og snilene. Men jeg så ei sjære utforbi blokkene her som forsynte seg med snile til morgenen da jeg gikk på jobb les hagen. Men nå tror ikke jeg at den gjør den store susen i snilebestanden. Jeg kverket ca 100 i dag i hagen og ca 10 ble det vel utforbi blokkene her. Det gjør heller ikke den store susen. Men gang det opp med 400 egg pr snute så blir det et vist innhogg. Jeg gremmes. :evil:

Bjørg
Kor I. Ander

Post by Kor I. Ander »

Det er mulig den spiser sniler. Det er OK. Det som irriterer meg er att den mine tar blåbær til dessert.
Inger E

Post by Inger E »

image.jpg
. Dette er ein ny ein for meg. Den er å finne i Ytre Sogn der eg kjem frå. Var mange av dei utanfor og på gravplassen der. Denne er kvit under og svart og kvitrosete over. Mengden kvitt på oversida varierte. Elles var det mest av vanleg svartsnigle, og mange av dei kosa seg i blomstene. Dei brune såg eg ingen ting til der.
Kor I. Ander

Post by Kor I. Ander »

Det er nok bare en forkledning ! Ikke la deg lure. Ellers kan det selvfølgelig være en motefarge.
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Denne her fant jeg på Hvaler:
vinbergsnegl.jpg
vinbergsnegl.jpg (121.44 KiB) Viewed 574 times
Vinbergsnegler er visstnok harmløse for hageeiere, ettersom de bare spiser dødt plantemateriale. Dessuten smaker de veldig godt, om man tilbereder dem riktig. 8)
H2/H3 i hyttehagen
salvia

Post by salvia »

Jeg kan med sikkerhet avkrefte at de bare spiser dødt plantemateriale. Jeg har dem i hagen, og har (dessverre) importert dem selv, etter råd fra en tidligere formann i Hageselskapet. Han mente de skulle spise eggene til de brune og at de ikke gikk på planter. Han fortalte også at de som er i distriktet her ble importert fra Frankrike av den franske konen til Grev Wedel Jarlsberg i sin tid. Hun savnet slik spise. De hadde et sted ute på Konglungen hvor de etterhvert spredte seg, og der var jeg altså og hentet en halv bøtte full i den tro at de skulle bekjempe de brune. Det gjør de ikke i noen nevneverdig grad, og de liker bl.a. levende margueritter godt. Men veldig plagsomme i hagen er de ikke. Og ikke har de formert seg i så store mengder heller.
Siri K

Post by Siri K »

Har du prøvd å spise dem?
H2/H3 i hyttehagen
salvia

Post by salvia »

Nei, det har jeg ikke. Jeg vet ikke hva man skal gjøre med dem. De skal visst "gå av seg slimet" og noe greier. Dessuten, klippe brunsnegler i to er en ting (som jeg ikke liker å gjøre, men gjør). Disse her er liksom et par hakk lenger i evolusjonen. Så selv om jeg spiser snegler i hvitløksmør med fornøyelse, så er jeg pinglete sånn. Hvis jeg måtte drepe selv for å få kjøtt/fisk/fugl/snegle, hadde jeg kanskje måttet være vegetarianer helt til den barske mannen kom på besøk med ferdig ribbet fugl i hånd, ferdig flådd og partert dyr på kjerra, eller en bøtte fiks ferdige franske vinbergssnegler uten hus og bevegelig hode. Da tilbereder jeg gjerne!
Siri K

Post by Siri K »

Her er fremgangsmåten for å tilberede sneglene. Det er ikke mer mystisk enn at de skal holdes i en kasse med lokk, og uten noe mat, i 5-6 dager. Selv vil jeg vel fryse sneglene før de kokes, for å drepe dem på den måten - innbiller meg at det må være bedre for dem, tross alt.

Vinbergsnegler er jo en innført art, så vi gjør vel miljøet en tjeneste ved å spise dem.

Men at sneglene må tilberedes før de kan kalles escargot er jo bare surrball. Escargot betyr vel bare snegl, rett og slett.
H2/H3 i hyttehagen
Kor I. Ander

Post by Kor I. Ander »

Jeg vet ikke om flere har samme erfaring som meg. På 3 kanter av tomten har jeg byttet ut hekken med gjerde. Nederst har jeg festet ett aluminium band.(fåes kjøpt flere steder b.annet Jula. Her kommer det ikke inn sniler lenger. En av sidene var den verste. Har sett sniler på utsiden men ikke inne. Jeg har ennå en del hekk og her kommer snilene inn. Vurderer å fjerne hekken, sette opp gjerde og aluminium band.

Kan det være så enkelt? Noen som har samme erfaring?
Post Reply