Sniler, igjen !

Om tiltak mot skadeinsekter, plantesykdommer, ugras og andre uhumskheter.
Inger E

Re: Sniler, igjen !

Post by Inger E »

Kor breitt er det bandet? Korleis festar du det? Kan det brukast under/ ved stakittgjerde? Men eg er no redd dei reproduserer seg her og? Eg har for mange steinmurar og plassar å gøyme seg unna. Når eg er byrja å få hundre kvar kveld, er det i meste laget, tykkjer eg. Men då tek eg gjerne minst fire til fem på/ eller nær der eg avretta dagen før. Det rare er at eg ikkje ser så mykje skade anna enn på ligularia og ein jakobsstige, og det kan eg leve med.
Kor I. Ander
Herdighetssone: H3

Post by Kor I. Ander »

Jeg er ikke sikker på hvor brett det er- ca 15-20 cm. Plantasjen har også hatt de men der er de dyrere (som vanlig) De er festet på tre stolpene eller aluminums jord ankeret. Litt ned i jorden. Jeg har også ett terrassebord 28 x 120 mm festet slik att bandet sitter godt. Jeg har sett snilene bevege seg langs bandet emn aldri på innsiden. Tanken var att jeg skulle slippe krypende insekter men det kan muligens ha flere bruksområder. De kunne ha laget disse bandene litt bredere. Først kom jo plast band men de gikk i stykker på kort tid. Jeg følger med hva som skjer. Har grevling som romsterer her om natten og det er jo da snilene er mest aktiv også. Håper jeg har fått en med hjelper selv om den roter litt rundt. Bare den ikke finner ut att den vil ha toalettet sitt her, da er det slutt !
Man blir gammel for fort, men klok for sent.
Kor I. Ander

Post by Kor I. Ander »

Brun sniler og boa spiser først og fremst sine døde slektninger. Det er bare en ting som de ser ut til å like bedre-nedfallsfrukt av eple. Om de da ikke allerede hadde spist av slekta og hadde litt dessert da-?
norma.g

Post by norma.g »

Dette har vært den verste sommeren med brunsnegler her hos oss. Vi plukker hver dag. Vi har hatt 2 store pakker med Nemaslug-nematoder. 2pakker Ferramol . Jeg har snilefeller.Og enda plukker vi sniler hver dag. Tidlig på sommeren var de små, men nå har de blitt noen store beist. Forstår ikke hvor de gjemmer seg, all den tid vi plukker hver dag. Leter under store blader og store busker. For 2 år siden hadde Sandnes kommune en kampanje hvor de anbefalte alle med hage og gå sammen om utrydding. Vi fikk kjøpt Nemaslug til 1/2 pris. Og vi var mange, mange som var med. Jeg tror at den vinteren vi hadde i år var for varm. All for mange overlevde den. Nå får vi se til neste år, får håpe på nye muligheter.
Kor I. Ander

Post by Kor I. Ander »

Jeg bruker ikke noe snilekverk av noe slag. Kun salmiakk. Lar snilene ligge slik att det neste gang er flere som har festmåltid. Det siste! Jeg har snart ikke flere men de kommer jo inn fra naboene. Har en merkelig tanke om att disse aluminiumsbåndene har en nytte. Ser ut som om de ikke vil krype over dem. Dessverre er det ikke rundt hele tomten. Mengden boa øker hele tiden mens brun snilene blir færre. Om boa har vært her hele tiden, hvorfor har jeg aldri sett den før? Hvorfor øker antallet nå? Er det de døde brunsnilene som gjør att de har fått bedre levevilkår? Vil de ta brunsnilene for siden å gå tilbake til normal mengde? For øyeblikket har jeg flere spørsmål enn svar. Om Boa lever av brunsniler skulle jo antallet øke enda mer hos de som har mye brunsniler- men gjør de det?
Inger E

Post by Inger E »

Nei. Dei gjer nok ikkje det. Eg hadde meir Boa før dei brune kom. Dei var her ikkje så mange år før , men før. Og her kosar dei seg i lag. Dei et av same matfatet der eg avrettar fleire.
orm
Herdighetssone: H4

Post by orm »

Det sies at boa har et ganske stort revir som den vokter godt - også mot andre boaer. Da blir det kanskje ikke så mange av dem i en hage. Jeg har boa. Har t.o.m. funnet en i drivhuset. Synes det er rart at ikke brunsneglene har strømmet inn. I år har jeg funnet 3. Nå har jeg ikke vært så veldig flink til å luke i det siste, men er jo innimellom plantene jevnlig. Leste at det skulle deles ut Nemaslug i nærheten her, så de finnes sikkert. Hussnegler har jeg mer enn nok av.
Inger E

Post by Inger E »

Boa er flinke til å finne plass innomhus! Det er ein grunn til at den og vert kalla kjellarsnegl. Eg har vore plaga med det dei siste vintrane. Same kor eg vaskar og styrer med det eg tek inn, så har nok ein liten usynleg tass snike seg inn. I sumar var eg borte ei lita veke. Eg sette då ein del småstiklingar i skuggen på terrassen. Sette dei opp i nokre brett. Det meste var fuchsia og pelargonia, og dei er ikkje gode, tykkjer visst sniglane. Men der var og ein engletrompet, heller liten. Då eg kom att, var toppen borte, og eit av dei største blada var berre halvt. I og rundt brettet fann eg ikkje mindre enn fire små Boa. Berre rundt brettet med engletrompeten.
Kor I. Ander

Post by Kor I. Ander »

Snilene forandrer nå farge til mer lysebrun eller gråbrun. Ser litt medtatt ut. Har de da lagt egg? Eller er det rett før de legger egg. Dør de rett etter de har lagt egg eller senere. Det har minket en del i det siste men de har vel bare skiftet taktikk. Den lyse gråbrune fargen er muligens bare kamuflasje.
norma.g

Post by norma.g »

Hei Kor I Anders.
Du sa at du bruker salmiakk. Hvordan bruker du det?
Kor I. Ander

Post by Kor I. Ander »

1 del salmiakk 2 deler vann. Jeg bruker pumpekanne. 1-2 spruter så er det over. Jeg lar de ligge.(De er stort sett i hekken til naboen på andre siden av veien.) Neste gang jeg kommer tilbake er det andre som "rydder opp". Salmiakken tar også enkelte ugresstyper om en sprøyter i tørt vær. Salmiakk for så vidt samme funksjon som edikk når det gjelder ugress. En forandre pH til ett punk slik att røttene ikke kan ta opp næring. I tørt vær og gjentatte sprøytinger tar den også skvallerkål. Gress også. En hekk skal mye til å ta knekken på men jeg hadde spireahekk og tok livet av den med salmiakk. Det tok litt tid.
norma.g

Post by norma.g »

Takk for det. Alt må prøves.
Kor I. Ander

Post by Kor I. Ander »

Det skal etter det jeg har lest være ca 400 egg i en brunsnile. Eggene er 3 mm i diameter. 3x3x3 = 0,9 kvadratcentimeter. Eller 27 egg. Det vil si att volumet på snilene må være 400 :27 = 14,8 kubikkcentimeter. Det må vel være større en selve snilen?
Mulig regnestykket er feil men hva er da riktig?
andreasnico

Post by andreasnico »

Tror ikke nødvendigvis den trenger å legge 400 egg på en gang, men i løpet av en sommer/høst. Når jeg har funnet egg så har det vært kanskje 20 stk samlet.
Inger E

Post by Inger E »

Eg har sett andre snakke om 200. Det er kanskje det ein kan rekne med overlever eggstadiet? I alle fall: dei siste dagane har eg funne fleire par som låg og kosa seg . Berre i gårkveld var det tre par. Det skulle bli 6x200 , det! Klippejobben vert meinigsfull med tanke på slikt.
Post Reply