Sniler, igjen !

Om tiltak mot skadeinsekter, plantesykdommer, ugras og andre uhumskheter.
Bjørg

Re: Sniler, igjen !

Post by Bjørg »

Gå inn på "Vi som vil mordersnilen til livs" på Facebook . Der sitter de fremste ekspertene her i landet. de som har slåss med brunsnilen i årevis og plukket bøtte på bøtte. De kan alt. Dere burde lese og lære litt der. Kanskje dere da forsto at å jo da den legger vitterlig fire hundre under en graviditet eller ei parring. Men du finner de nok ikke i en haug. Men litt sånn jevnt fordelt. Og om du ikke ser noen når der er lyst og sola skinner. Gå ut om kvelden i tussmørke. Her i blokkene trodde de ikke på det jeg sa. At når du først ser en da er der mange. Nå tror de på det for her rundt blokkene kryr det.
I hagen minvil jeg ikke nevne. Der tar jeg alt fra to til tre hundre pr dag ned til femti. Dette være seg min og nabo tomt siden nabo ikke tror der er noen hun ser jo aldri,

Bjørg
Kor I. Ander
Herdighetssone: H3

Post by Kor I. Ander »

Å spørre de som plukker hundrevis hver dag høres ikke så smart ut. Om de vet så mye -hvorfor har de så mange da? Jeg saumfarer hagen opp til 2 ganger om dagen men finner aldri mer enn 5-6 stykker. Det ser ut til att aluminiumsgjerdet er en sperre. Der jeg ikke får satt det opp bruker jeg skjellsand. Noen er igjen men de har nok vært her hele tiden. I hekken til en av naboene er det masse men de kommer ikke hit lenger.
Man blir gammel for fort, men klok for sent.
Bjørg

Post by Bjørg »

Meld deg inn Cor I Ander så blir du vis får vite mye og kan være med på en aldri så liten slåsskamp som går fra Finnmark til sydligste i Norge. Fra Jærstrendene til nesten øverste fjelltopp. Dette er ikke noe å lukke øynene for dette kommer til å ta på godt norsk rotta på oss om ikke alle forstår og gjør sitt. Singel og sand,sagflis , bark av alle slag. Ja selv ikke elektriske gjerder og sneglekasser på pallekarmer hjelper. Kanskje Moskus And er redningen men alle kan ikke ha det.
De finner til og med sniler på dyna på soverommet. Ikke bagatelliser problemet. Når gangveier jeg holdt på å si er pelsa med sniler??

Bjørg
Kor I. Ander

Post by Kor I. Ander »

Jeg bagatelliserer ikke problemet. Jeg har ikke lenger så mye problem med snilene. Jeg har hatt endel gjennom de siste årene men mengden er redusert. De får jeg finner går over i de evige kompostbinger. Jeg synes bare det er litt rart att de som vet så mye om sniler har så mange? Moskusender er effektivt men det er bare unge ikke flyvedyktige som kan brukes. Om en da ikke lager bur til dem. Når de har lært å fly så ja da flyr de. Vel de skiter ganske mye også. Da får en veie for eller imot-skit eller sniler.
Kor I. Ander

Post by Kor I. Ander »

Til de som trodde att regnet nå ville ta knekken på snilene så ta det med ro. De lever i beste velgående. Eggene er klekt og de nye verdensborgerne er nå 1-2 cm lange. De vokser fort nå som det er fuktig. Problemet i 2016 vil være det samme som i år, kanskje litt større.
Vestfold
Herdighetssone: H2

Post by Vestfold »

Jeg har en pakke Nemaslug som jeg ikke fikk brukt (oppbevart i kjøleskap). Det er vel altfor sent å bruke den nå? Frosten er rett rundt hjørnet,
Kor I. Ander

Post by Kor I. Ander »

Snilene er ikke aktiv nå. De voksne som har lagt egg er døde. Mange av eggene er klekt og de finnes små sniler-1-2 cm lange. De overvintrer.
island monkey

Post by island monkey »

Jada, men som Calypso påpekte først, det er akkurat disse som er mest følsomme "mot' Nemaslug. Dessuten skal pakken bli helt sikkert uvirksomt til våren, så hva har du å tåpe ved å bruke det?
Bjørg

Post by Bjørg »

Denne pakka med Nemaslug som du nå har den har helt sikkert tatt den sikre død når våren kommer og snilene blir aktive igjen. Bruk den nå du pøs det ut. Og snileproblemet blir stort og kjempedigert til neste år. Vær helt sikkert på det. Dette blir mere og mere utrivelig. I år har jeg kverket klipt fra 50 stk til 300 stk hver dag eller hver morgen når jeg kommer i hagen. I fem dager i uka. Dette er min og naboens hun som sier at hun ikke har noen. Hun kommer midt på dagen og da er snilene i sjul.

Bjørg
Kor I. Ander

Post by Kor I. Ander »

Død mose ser ut til å fungere. Den tar ikke livet av snilene men snilene går ikke inn over mosen. Den legges rundt tomten i en bredde av 10 cm og noen cm høyt. Mosen drepes med mosedreper rakes sammen og brukes som beskrevet.
norma.g

Post by norma.g »

Jeg strødde ut sniglekverk i dag Da vi så ut litt senere, så var det 2 skjærer som fant noe spisende i beddet.
Sannelig var de ute og spiste opp sniglekverken jeg hadde strøtt ut. Er det andre som har opplevd de samme.
Inger E

Post by Inger E »

Har ikkje sett det, men veit det er vanleg. Er difor lurt å legge det slik at det ikkje er direkte synleg. Men den fuglen har skarpe auge, så er nok ikkje lett å lure henne.
Viola

Post by Viola »

Jeg fikk betennelse i hofta etter å ha hatt som daglig mål å plukke 500 sniler. Det var ikke tomt i hagen når jeg slutta, men et sted måtte grensa gå. Men det er altså endel år siden... Det er mye mindre nå. Ikke vet jeg hvorfor. Jeg har tydd til saksa, trodde jeg aldri jeg skulle klare. Men har alltid spart boasneglen. Det kommer jeg ikke til å fortsette med, etter å ha lest dette, har ikke sett den spise noe, men har ikke vært på vakt heller. Kommer jeg til å være fra nå av.
Hilsen Viola
Post Reply