"noe" på druene
-
- Herdighetssone: H1
"noe" på druene
Noen som har noen erfaring med dette? Er det et insekt? Eller en sopp? Eller noe helt annet? Hva kan jeg gjøre? Druestiklingene er hardt angrepet...!
-
Re: "noe" på druene
Om jeg ikke tar feil er det helt bestemt våre gamle venner igjen. Skjoldlus.
-
Aha! Har lest meg opp på skjoldlus, og det stemmer jo helt perfekt, dessverre...!
Tusen takk!! Godt at det var et insekt og ikke en sykdom, sopp eller noe. Ser at det er vanskelig å bekjempe, men nå setter jeg i gang med neglebørste, tannbørste, alkohol-såpevann og alle andre gode råd jeg har funnet! 

-
Nå har vi prøvd alt vi har kommet over av gode råd ang. skjoldlus-bekjempelse. Startet med rødsprit/grønnsåpe, har skurt med neglebørste, sprayet lusemiddel, men lusene kommer trofast tilbake til aprikostreet hver eneste vår. Og de små aprikosene faller av i hundretall. Nå er det like før aprikostreet blir saget ned! Er det noen som har noe gode forslag til hvordan redde treet? Det står i drivhuset, uoppvarmet, med røttene ut i jorda.
Kanskje alt hogd ned, men om ikke kunne det være mulig å få satt treet ut? Ser du har H1-sone. Der burde aprikos klare seg. Kanskje jeg tar feil, men jeg har aldri hørt om skjoldlusangrep ute.
-
Jeg ba veldig pent om at det måtte få ett år til før det blir fjernet, så foreløpig står det. Men det er alt for stort til å flyttes. Det er mulig løsningen blir et nytt aprikostre ute, ja. Det får seg en skikkelig nedklipping til høsten igjen, så får vi se om det klarer å spire igjen - og om vi klarer å fjerne lusene før de kommer på nytt til våren. Jeg krysser fingrene og har tenkt å gjøre en iherdig innsats! Druene, som startet problemet, ser ut til å gå fri. Det er da noe!