"noe" på druene

Om tiltak mot skadeinsekter, plantesykdommer, ugras og andre uhumskheter.
Post Reply
dengladeamatør
Herdighetssone: H1

"noe" på druene

Post by dengladeamatør »

Noen som har noen erfaring med dette? Er det et insekt? Eller en sopp? Eller noe helt annet? Hva kan jeg gjøre? Druestiklingene er hardt angrepet...!
Attachments
IMG_9075 (800x533).jpg
island monkey

Re: "noe" på druene

Post by island monkey »

Om jeg ikke tar feil er det helt bestemt våre gamle venner igjen. Skjoldlus.
dengladeamatør

Post by dengladeamatør »

Aha! Har lest meg opp på skjoldlus, og det stemmer jo helt perfekt, dessverre...! :-) Tusen takk!! Godt at det var et insekt og ikke en sykdom, sopp eller noe. Ser at det er vanskelig å bekjempe, men nå setter jeg i gang med neglebørste, tannbørste, alkohol-såpevann og alle andre gode råd jeg har funnet! :-)
dengladeamatør

Post by dengladeamatør »

Nå har vi prøvd alt vi har kommet over av gode råd ang. skjoldlus-bekjempelse. Startet med rødsprit/grønnsåpe, har skurt med neglebørste, sprayet lusemiddel, men lusene kommer trofast tilbake til aprikostreet hver eneste vår. Og de små aprikosene faller av i hundretall. Nå er det like før aprikostreet blir saget ned! Er det noen som har noe gode forslag til hvordan redde treet? Det står i drivhuset, uoppvarmet, med røttene ut i jorda.
orm
Herdighetssone: H4

Post by orm »

Kanskje alt hogd ned, men om ikke kunne det være mulig å få satt treet ut? Ser du har H1-sone. Der burde aprikos klare seg. Kanskje jeg tar feil, men jeg har aldri hørt om skjoldlusangrep ute.
dengladeamatør

Post by dengladeamatør »

Jeg ba veldig pent om at det måtte få ett år til før det blir fjernet, så foreløpig står det. Men det er alt for stort til å flyttes. Det er mulig løsningen blir et nytt aprikostre ute, ja. Det får seg en skikkelig nedklipping til høsten igjen, så får vi se om det klarer å spire igjen - og om vi klarer å fjerne lusene før de kommer på nytt til våren. Jeg krysser fingrene og har tenkt å gjøre en iherdig innsats! Druene, som startet problemet, ser ut til å gå fri. Det er da noe! :-)
Post Reply