HJELP! Sykdom?

Om tiltak mot skadeinsekter, plantesykdommer, ugras og andre uhumskheter.
Post Reply
Grønska

HJELP! Sykdom?

Post by Grønska »

6ddf262e-366d-4e59-a327-96975531de6a.jpg
Jeg har en flott grønn plante, men som jeg ikke aner hva er!
Jeg fikk den av svigerfar for rundt 2 år siden, og lappen som satt på påstod at det var en kastanje sort,
noe som kan stemme i forhold til at de så ut som de vokste ut av kastanjenøtter.
GREIA er at det var 3 stk i EN potte, noe jeg syns virket trangt så jeg klarte å separere de til hver sin, den ene gikk til min mor, hvor den gav opp livet ganske raskt, men jeg har fortsatt mine 2, og den ene har virkelig vokst seg stoooor og fin, den har blitt hjertbarnet mitt!
Etter en lang vinter var jorden veldig kompakt og tørr, så jeg bestemte meg for å gi de litt fresh jord for noen uker siden. Dette var jord fra i fjor, som er blandet rikelig ut med ny jord, de fikk også stå i litt vann og drikke godt før jeg tok de inn.
Det som er saken, er at de NYE SKUDDENE har begynt å krølle seg sammen og dø, bladene ''skrumper'' på en måte sammen, og det er som at de bare har stoppet og vokse. De var på god vei med nye skudd, helt frem til de fikk ny jord. Hva har jeg gjort galt? Hva er det som skjer med plantene mine?? Jeg håper noen kan hjelpe meg å redde de, SAMT kanskje si meg hva slags planter eller trær jeg har i hus. På forhånd, tusen takk!!
8bc4be79-f37c-4cea-a1bb-996105086a8b.jpg
3dec0e86-662f-4e96-9b5c-136f9a9fbe63.jpg
acc964e1-aa32-4362-ba6a-0883d3048e7b.jpg
Lille_blomst
Herdighetssone: H2

Re: HJELP! Sykdom?

Post by Lille_blomst »

*
Dette er det jeg forbinder med kastanje:

https://www.google.no/search?q=kastanje ... VQqM20M%3A

Din plante er veldig annerledes.

*
calypso

Post by calypso »

Hva står det på lappen (etiketten)? - neppe "kastanjesort"
norma.g

Post by norma.g »

Hva skjer med liljene mine.Bladene visner, og blomstene med.
Attachments
Sykdom på liljene
Sykdom på liljene
P7200622.JPG (203.56 KiB) Viewed 704 times
norma.g

Post by norma.g »

De er 2 plasser hvor de visner og rotner. Andre plasser er de finere. Må jeg bare spa de opp, og kaste løkene?
Attachments
Triste greier.
Triste greier.
P7200623.JPG (245.08 KiB) Viewed 703 times
Martin

Post by Martin »

Det er et virus som gir brune flekker eller brune blad på liljer.
Tigerliljer skal være spesielt utsatt.
Derfor er det en fordel å plante tigerliljer med noe avstand til andre liljer for å unngå spredning.

Jeg husker ikke hva dettte viruset heter i farta. Finner det nok på nettet når jeg får litt bedre tid.
Det sikreste er vel å fjerne de angrepne liljene for å unngå spredning.
Men vent til andre, som er mere sikker, uttaler seg.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Dag
Herdighetssone: H4

Post by Dag »

Å ha en plante som du ikke aner hva er som hjertebarn og som har fått sykdom, høres hjerteskjærende ut.
Men velkommen til forumet!
Her er det så mange som kan noe at du sikkert vil få svar.
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Grønska wrote:
6ddf262e-366d-4e59-a327-96975531de6a.jpg
Jeg har en flott grønn plante, men som jeg ikke aner hva er!
Jeg fikk den av svigerfar for rundt 2 år siden, og lappen som satt på påstod at det var en kastanje sort,
noe som kan stemme i forhold til at de så ut som de vokste ut av kastanjenøtter.
GREIA er at det var 3 stk i EN potte, noe jeg syns virket trangt så jeg klarte å separere de til hver sin, den ene gikk til min mor, hvor den gav opp livet ganske raskt, men jeg har fortsatt mine 2, og den ene har virkelig vokst seg stoooor og fin, den har blitt hjertbarnet mitt!
Etter en lang vinter var jorden veldig kompakt og tørr, så jeg bestemte meg for å gi de litt fresh jord for noen uker siden. Dette var jord fra i fjor, som er blandet rikelig ut med ny jord, de fikk også stå i litt vann og drikke godt før jeg tok de inn.
Det som er saken, er at de NYE SKUDDENE har begynt å krølle seg sammen og dø, bladene ''skrumper'' på en måte sammen, og det er som at de bare har stoppet og vokse. De var på god vei med nye skudd, helt frem til de fikk ny jord. Hva har jeg gjort galt? Hva er det som skjer med plantene mine?? Jeg håper noen kan hjelpe meg å redde de, SAMT kanskje si meg hva slags planter eller trær jeg har i hus. På forhånd, tusen takk!!
8bc4be79-f37c-4cea-a1bb-996105086a8b.jpg
3dec0e86-662f-4e96-9b5c-136f9a9fbe63.jpg
acc964e1-aa32-4362-ba6a-0883d3048e7b.jpg
Det kan kanskje være avocadoplante du har? Siden du beskriver at den vokste ut av en "nøtt". Jeg vet ikke hva som feiler den. Det kan være både lus og midd som deformerer bladene. Den gamle jorden kan ha inneholdt uttøy. Se etter om du finner lus eller midd. Plukk uansett av angrepne blader. Og fortsett å stelle pent med den :)
Martin

Post by Martin »

I tråden om liljer og dagliljer skrev Gartner 10 følgende:

"Virus synes godt på bladene og i blomsten.
Oppdager man liljer i hagen en mistenker kan være infisert må den vekk fra hagen umiddelbart. Det finnes ingen behandling mot virus."
Her er tråden. (Midt på side 12.)

Det er kanskje Botrytis elliptica (gråskimmel).

Beklager Norma. :(
norma.g

Post by norma.g »

Takk for svar, Martin. Jeg var stygt redd for det. Men nå er det vel smitte i jorda og. Så den må vel og bort før jeg kan plante noe annet der.
Martin

Post by Martin »

Jeg tror jeg ville prøvd å klippe ned de liljene som er smittet i første omgang.
Skifte ut all jord høres veldig arbeidsomt ut.
Men dette har jeg ikke erfaring med.
Post Reply