Marikåpe i plen - hvordan bli kvitt?

Om tiltak mot skadeinsekter, plantesykdommer, ugras og andre uhumskheter.
Post Reply
bjonEE

Marikåpe i plen - hvordan bli kvitt?

Post by bjonEE »

Oppdatering: det er marikåpe det dreier seg om.

Det er lavt og grønt, og sånn sett ikke verdens verste ugress, men det har spredt seg over større områder i plenen. Av den grunn er det nok på tide å stoppe det før det kommer ut av kontroll.

Hva heter denne planten, og hvordan blir man kvitt den effektivt fra plenen? Luke? Det ser ut som Trim plenrens ikke hadde noen effekt på dette ugresset.

Takk!
Attachments
IMG_2298 (1).JPG
Last edited by bjonEE on 23 Jun 2016, 09:06, edited 1 time in total.
salvia
Herdighetssone: H4

Re: Hvilket ugress i plenen er dette? Og hvordan fjerne?

Post by salvia »

Det er vel marikåpen du sikter til. Kan jo fjernes ved å spa den vekk, rett og slett.
bjonEE

Re: Hvilket ugress i plenen er dette? Og hvordan fjerne?

Post by bjonEE »

Takk for svar. Det er nok definitivt marikåpe, ja!

Den sprer seg flere steder på plenen, så grave opp blir nok vrient. Noen som vet om det holder å lukke opp de man ser (uten røtter om de ikke slipper), eller vil røttene som blir igjen sørge for at de dukker opp igjen?
aberf
Herdighetssone: H4

Re: Marikåpe i plen - hvordan bli kvitt?

Post by aberf »

Vil de ikke forsvinne av seg selv når graset blir slått regelmessig?
Mange såkalte ugrasplanter gjør det, dog ikke løvetann og groblad.
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
Inger E

Post by Inger E »

Dei plar stort sett vere greie å dra opp. Sidan dei har knipperot, så kjem ikkje planten att om du får med det meste. Dei legg seg så godt nedi, og dekker så tett at graset ikkje greier seg, og ofte er dei så låge at dei går under klipparen, i alle fall hjå meg som har ein humpee plen.
bjonEE

Post by bjonEE »

Ja, det er nettopp det som er problemet - de går under klipperen. Setter jeg klipperen på det laveste nivået så harver jeg en del av dem opp, men er redd jeg ødelegger plenen mer enn jeg gjør den godt. Det andre problemet er nemlig mose, og den trives vel til gagns når det blir for kort.

Har dratt opp en del marikåpe de siste dagene. Det blir noe huller i plenen, og de har kvalt gresset relativt omfattende der de har slått seg til, men får håpe jeg klarer å begrense spredningen.
Inger E

Post by Inger E »

Graset tek fort over plassen att, så det er ikkje npko å syte for. Og så er det berre å gjødsle godt så graset tek over for mosen og! Planter som kjem luftvegen, er det ikkje så lett å verne seg mot. Men ein tett plen er eit godt vern.
Toholthe

Post by Toholthe »

Hei,

Jeg hiver meg på her. Sliter med marikåpe i plen jeg også. Plenrens funker ikke eller i hvert fall veldig dårlig. Vil det funke å kjøre over med plenlufter? Da forsvinner alle bladene i hvert fall, men gjør det vondt verre på sikt? Hjelp!!!!
Inger E

Post by Inger E »

Då er det nok lettast å nappe dei opp! Om du meiner at plenluftar kan hjelpe, så prøv det. Trur ikkje du får spreiing av det, sidan dei ikkje har knipperot. Men om rota vert vekke,veit eg no ikkje. Det kan godt hende at luftaren tek med heile rota, om han får tak nett er den er.
Toholthe

Post by Toholthe »

Ok, tester det. Får nok ikke med rota, men kanskje gresset kommer fortere og kan kvele dem.
Post Reply