Hva er galt med epletreet mitt? :(
Hva er galt med epletreet mitt? :(
I fjor plantet jeg tre epletrær av sortene Discovery, Katinka og Katja. To vokser helt fint, mens ett (enten Katinka eller Katja, men husker ikke hvilket) ser ut til å være syk. Merket i fjor høst at noen av bladene døde på en litt "uvanlige" måte - de ble litt sånn svart og krøllete, og holdte seg lenge på kvistene istedenfor å bli brun og dette av. Til våren så kviknet treet, men nå ser det verre ut enn noensinne. Virker som at alle grenene dør fra enden innover. Ser ikke noe insekter. Hva er galt og hvordan kan jeg pleie treet?
-
Re: Hva er galt med epletreet mitt? :(
Hmm, det ser mistenkelig 'dødfødt' ut. Jeg tror at jeg kanskje ville gitt det et år til, men plante et nytt for å forsikre meg selv epler. Kanskje firmaet du fikk dem fra er villig til å erstatte, eller gi rabatt?
-
- Herdighetssone: H5
Kan være grå monilia eller en annen kreft-variant. Klipp ned alt som er dødt og sats på at det kommer seg igjen.
Update: jeg skjærte av alt som jeg kunne se av syke blader i fjor, men i år merket jeg at sykdommen var fortsatt der, og hadde blitt enda verre. Den lagde sprekker i barken helt ned til hovedstammen. Så jeg skjærte det hele ned og kastet det i søppla. Får plante en ny der etterhvert.
Sidan det vsite teikn på sjukdom alt fyrste året, har det nok vore sjukt då du kjøpte det. Ta med bilete dit du kjøpte det, og fortel korleis det står til. Kanskje du får eit nytt tre? Det burde du få.