Enorm skadedyrsommer..."spyttbiller", lus, snegler & larver

Om tiltak mot skadeinsekter, plantesykdommer, ugras og andre uhumskheter.
Post Reply
pølsebob

Enorm skadedyrsommer..."spyttbiller", lus, snegler & larver

Post by pølsebob »

I år sliter vi veldig med skadedyr. Sneglene har vært mange og pågående i flere år, så vi sluttet jo med vekster som er på bakkenivå (som f.eks. jordbær). Lus har alltid vært et problem, men siden jeg ikke har hatt tid til å følge opp med grønnsåpevann i år, er det blitt verre igjen. "Spyttbillene" er overalt, spesielt på peppermynte og ruccola. Fjerner de daglig fra en spesiell peppermyntepotte, men de ser ut til å ha en ubegrenset evne til formering. Og så, når jeg kom hjem nå, ser jeg dette:

Image
Image

Det viser seg at den fine, store ripsbusken min bak garasjen er helt overrumpla av larver:

Image
Image
Image
Image

Halvparten av larvene datt ned mens jeg prøvde å plukke de, men slik ser de ut på nært hold:

Image

Noen her som vet hva dette er for noe? Tydelig at noen hadde klart å bli til sommerfugler allerede. Må jeg gå og plukke flere ganger her også, kanskje spesielt mtp de som datt på bakken?
H3 øst for Bergen
Interessert i forest gardening, mat- og nyttevekster, stiklingsformering og å skape velfungerende økosystem i hagen
Martin

Re: Enorm skadedyrsommer..."spyttbiller", lus, snegler & larver

Post by Martin »

Det ser ut som larvene til (stikkelsbær)bladveps.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
pølsebob

Post by pølsebob »

Tusen takk! Du har helt rett, dette er stikkelsbærbladveps! Visste ikke om arten før nå.

Image

https://www.plantevernleksikonet.no/l/oppslag/1044/

Det betyr at jeg må følge litt med på de andre buskene i hagen også; er storprodusent på avleggere i ribes-slekten.
H3 øst for Bergen
Interessert i forest gardening, mat- og nyttevekster, stiklingsformering og å skape velfungerende økosystem i hagen
orm
Herdighetssone: H4

Post by orm »

Går ut fra at dette er en slektning av clematisvepsen som kan spise alle bladene på planten på veldig kort tid. Den er så glupsk at du skal helst ikke vente til neste dag før du foretar deg noe. Har ikke hatt den på noen somre nå (bank i bordet).
På bærbusker er det sikkert lurt å legge noe på bakken under busken som de kan falle ned på. Har du mange busker blir det litt av en jobb å ta dem for hånd. Vi måtte sprøyte, men det finnes vel ikke noe man kan benytte på slikt som skal brukes til mat. Skal gå an å ta dem med røyk. Da faller de ned, men du kan jo ikke tenne opp under en bærbusk. Vet ikke om en røykpuster, som birøktere bruker, kan fungere.
pølsebob

Post by pølsebob »

Jeg har drevet og plukket de for hånd, siden bare skvist de i hjel. Du aner ikke hvor redd jeg er for neste generasjon. Jeg har et 40-tall busker i hagen, mange av de årets avleggere, og kanskje så mye stiklinger som 80-100 stykk i skogen like ved. Selges sprøytemiddel til private husstander? Kan man sprøyte et år og så er alt fint og spiselig igjen til neste sesong?
H3 øst for Bergen
Inger E

Post by Inger E »

Veit ikkje, men trur vel du kan ete det som står i blomst no, om det ikkje vert oppete før, alt dette året. Yrkesdyrkarar sprøyter, og det et vi. Det er ei tidbegrensing mellom sprøyting og når maten kan nytast. Kor lenge det er, veit eg atså ikkje. Før i tida fekk vi kjøpe eit middel for dette, og eg meiner at det drap larven direkte, at det ikkje gjekk inn i planten så den vart giftig for inntrengaren.
pølsebob

Post by pølsebob »

Takk for rådet, skal undersøke dette. Pleier disse her å være vanlige? Førte gang jeg har hørt om slike larver.
H3 øst for Bergen
Inger E

Post by Inger E »

Det var eit åtak her for manfoldige år sidan. Det starta ord for oss, og spreidde seg hitover gata. Vi rakk å sprøyte i tide, men der det starta, vart alle blad borte på ein blunk. Buskene vart grøne att etter ei tid. Vi såg at det var noko gale hjå naboane, og undersøkte våre busker. Der var festen i gong, men dei rakk ikkje så mykje.
Post Reply