Hvordan bli kvitt soppangrep på plommetre?

Om tiltak mot skadeinsekter, plantesykdommer, ugras og andre uhumskheter.
Post Reply
Grønnsaksguri
Herdighetssone: H6

Hvordan bli kvitt soppangrep på plommetre?

Post by Grønnsaksguri »

Hei.

Har et 4 år gammelt Opal Plommetre. Det har vært seint til å blomstre (syns jeg uten at jeg har noen videre peiling), så fikk de første blomstene først i fjor og to kart som ble spist av fuglene. I år hadde det masse blomster, så jeg tenkte det ville komme masse kart, men plutselig var alle blomstene falt av og bladene begynte å få brune flekker. Disse brune flekkene startet kjapt å falle ut så det ble hull i bladene. Jeg så over hele treet etter skadedyr, men karen på plantesenteret kunne informere om at dette var hagleskuddsyke og det var ingenting å gjøre noe med.

For noen dager siden snakket jeg med en kar som mente jeg kunne koke avkok av kjerringrokk og sprøyte treet med dette, men jeg finner ingenting om det på nettet og lurer på om noen har none erfaring med dette? Evnt. blandingsforhold osv, og om det har noe for seg i det hele tatt?

I går traff jeg ei dame som derimot mente at om jeg plukker av alt påvirket bladverk (det betyr i praksis at jeg må ribbe hele treet mitt siden det ikke er noen deler av treet som ikke har det), så ville det være en god måte å begrense sykdommen på. Fjerne alt jeg ser på bakken var også et tips hun kom med.

Har noe av dette no for seg? Vil det hjelpe treet med å bekjempe soppen? Har noen tips om hva jeg kan gjøre? Minstemann fikk dette treet i dåpsgave, og jeg vil nødig at det skal stryke med :/

Mvh Grønnsaksguri
island monkey

Re: Hvordan bli kvitt soppangrep på plommetre?

Post by island monkey »

Det er nesten umulig å si noe klokt uten å se bilde, men av disse tre er rådet til å rydde bort ALT under treet, særlig om sensommeren/høsten, nok det beste. Kast det i søppelen eller brenn det.
Kjerringrokk skal lage en lag på bladverk som gjør det vanskelig for soppsporer til å vokse (de snakker om kjerringrokk mot tørråte også). Det stemmer kanskje, men så skal en bruke det før soppangrepet, så det er for sent til iår. Her kommer prunussorter med bladverk før kjerringrokken kommer igang på ordentlig, så du ville bli nødt til å tørke noe. Ikke pust inn støvet, det er skarp som glass.
Jeg ville nølt veldig lenge med det å ta av alt bladverk.. ;)
Grønnsaksguri
Herdighetssone: H6

Re: Hvordan bli kvitt soppangrep på plommetre?

Post by Grønnsaksguri »

Tusen takk for svar. Jeg begynte å plukke av endel løv, men fikk kalde føtter og stoppet. Jeg skal plukke og tørke kjerringrokk så jeg har til våren og knoppsprett igjen. Må jo forsøke å redde dette treet.
Post Reply