Krøllete blader på rosene!

Om tiltak mot skadeinsekter, plantesykdommer, ugras og andre uhumskheter.
Post Reply
Viola

Krøllete blader på rosene!

Post by Viola »

Har ikke mange roser, men av de få jeg har er omtrent alle angrepet av et dyr. Bladene krøller seg sammen til en klump. Har kikket litt på nettet, kan det være rosehveps? Prestegårdsrosene, Alba Amelie, Romanz og et par andre små buskroser er stygt angrepet. Ikke Hurdalsrosa og Moyesii. Jeg så et sted at sprøyting da er det eneste som hjelper. I såfall: Hva sprøytes det med? Det er vel mange her som ikke vil bruke giftig spray. Noen råd? Bør jeg fjerne angrepne deler?
Hilsen Viola
Dag
Herdighetssone: H4

Re: Krøllete blader på rosene!

Post by Dag »

Åpne det krøllete bladet og du vil å se en liten åme. Jeg kryster dem med fingrene.
Men så har jeg heller ikke så mange av dem.
Spydebergeren

Post by Spydebergeren »

Det er tiden for viklere igjen.
Jeg tenkte ta en Celeste-busk som er angrepet, liksom i fjor og dessuten åpenbart står feil sted, klippe den ned og flytte den.
Det går vel bra før juni dersom det er fuktig i jorden og ikke for varmt eller?
Viola

Post by Viola »

Jeg har gjort som Dag rådet meg til over her, (takk for svar, Dag...1 år for sent, sorry!) Det gikk helt fint, men det var ikke store busker. Da kunne det vel bli litt verre...
Hilsen Viola
orm

Post by orm »

Er en god del av disse her, men det retter seg vel utover i sesongen. Er også slike på eple, ser jeg. Selv om jeg ikke har så mange roser, blir det i meste laget å klemme larvene istykker når det er store busker. Det blir bare sånn litt i forbifarten.
Post Reply