For et UGRASS

Om tiltak mot skadeinsekter, plantesykdommer, ugras og andre uhumskheter.
Post Reply
Sigurd

For et UGRASS

Post by Sigurd »

Min nabo har mange planter av dette "UGRASET" som også sprer seg veldig i min hage.( ca.15) Hva dette er vet jeg ikke men det vokser til ca. 1.5 m. på ganske kort tid. Hage kompiser sier at dette blir du ikke så lettvint kvitt, men nå prøver jeg med Rhondop. Planten er ca. 1-2 cm i diameter og er hule som Bambus. Jeg klippet av disse i en høgde på ca. 10 cm. og brukte et suge redskap ( Et som brukes til å måle ladestyrken på et motorsykkel batteri) det er tynt i røret og føres ned i planten " En klem på luftbelgen" og en god dose slukes av planten. Blir artig å se resultatet av denne behandlingen. :idea:
aberf
Herdighetssone: H4

Re: For et UGRASS

Post by aberf »

Parkslirekne/kjempeslirekne.
Svartelistet.
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
Sigurd

Post by Sigurd »

Jeg har fått opplyst at denne planten er steril og vil ikke spres med frø. FOR EN LYKKE. :D
Viola

Post by Viola »

Du er nok lykkelig litt for tidlig, er jeg redd... den sprer seg med røttene, og de går metervis i alle retninger. Vi har samme problem. Fikk råd som ble gitt av bygartner i Oslo kommune, skjær ned til ca to bladpar, sprøyt med roundup, må gjentas flere ganger, dvs når de vokser opp igjen. Vi har prøvd dette, men ga opp til slutt, nå hogger vi dem ned et par ganger i løpet av sommeren, leverer på avfallsplass (container for svartelistede planter). Pass på at ingen bit av ferske planter blir liggende noe sted, da dannes nye planter! Når de er visne/tørket er de ufarlige, har jeg hørt.
Hilsen Viola
Sigurd

Post by Sigurd »

Jeg snakket med By-gartneren i dag og han sa at eneste mulighet for å bekjemp denne planten er å påføre bladene Roundop på bladene, så han mente at den metoden jeg håpet, skulle drepe planten på, hadde ingen virkning. Jobb sammen med naboen og angrip planten samtidig, var hans råd. Får snakke med han da. Jeg ser at planten dukker opp flere meter på hans plen og han kjører plenklipperen over den , men den skyter opp igjen, - like etterpå.
Kast røtter i Restavfalls dunken, der brennes avfallet.
FOR ET UGRASS!
calypso

Post by calypso »

At den er "steril, og ikke setter frø" bør du også ta med en god klype salt. Denne misforståelsen skyldes nok at den ikke alltid rekker å blomstre og sette frø her i landet.
Sigurd

Post by Sigurd »

Jeg har tenkt å utføre et eksperiment. Jeg skal ta et lite rotstykke og sette den i en litt stor potte. Når den dukker opp skal jeg utføre behandlingen med væske Roundop tilført i avkappet plante og se resultatet. I potten har jeg kontrollen og ikke planten, så spredning utelukkes. Pasta på bladene er jo grei, for da unngår en å drepe planter- om den dukker opp blant planter som skal bevares.
Er den en Særbo eller en Sambo plante?
aberf
Herdighetssone: H4

Post by aberf »

Takk! Der var mye nyttig lesing.
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
Post Reply