Stygge roser -Hjelp!

Om tiltak mot skadeinsekter, plantesykdommer, ugras og andre uhumskheter.
Post Reply
Stinemin

Stygge roser -Hjelp!

Post by Stinemin »

Hei,
Jeg er ny på forumet og har aldri hatt spesielt grønne fingre. Nå Kjøpte jeg hus i fjor og her er det et nydelig blomsterbed. Jeg hadde en to meter høy klatrerose som var så utrolig. Men så begynte bladene å få skikkelig rustfarge på seg. Jeg snakket med plantasjen som sa det var muggsopp etter en våt sommer og jeg måtte klippe ned hele greia. Nå har det vendt tilbake i år men denne sommeren har vært tørr som få. Jeg tittet under bladene og det var hvite «lus»? Under. Nå er det ingen skadedyr igjen fordi alle bladene er tørket inn og brune.

Hvordan kan jeg redde disse? Kan jeg pelle av de brune bladene og håpe på at det vokser ut nye grønne? Skal jeg spraye med zalo eller lignende kjerringråd? Må jeg klippe de ned igjen? Bør jeg plante lavendel rundt, eller eventuelt andre blomster ?

Jeg Får ikke lagt ved bilde fordi filstørrelsen her inne er urimelig lav.
Jeg setter pris på all hjelp og veiledning, på forhånd takk :)
Dag
Herdighetssone: H4

Re: Stygge roser -Hjelp!

Post by Dag »

Hvis alle bladene er tørket inn og blitt brune, ville jeg tro at det ikke var noe liv i rosen.
Men har du ikke navn? Farge, duft, busk eller klatrerose? Engangsblomstrende eller remonterende?. Hvor bor du - i hvilken sone? Kan du likevel greie å krympe bildene til passende størrelse, ville de være fint med et bilde.
Velkommen til forumet!
Post Reply