Ukjent skadedyr på potteplanten Monstera adansonii

Om tiltak mot skadeinsekter, plantesykdommer, ugras og andre uhumskheter.
Post Reply
Frytle
Herdighetssone: H5

Ukjent skadedyr på potteplanten Monstera adansonii

Post by Frytle »

Hei dere, kanskje noen har kunnskap om litt mindre vanlige skadedyr på planter inne?

Nå har jeg grublet lenge på hva i all verden som plager mini-monsteraen min. Det er helt klart ikke blant de "vanlige" skadedyrene: Bladlus, hærmygg, skallus, tusenbein, melbiller, snegler, midd eller hvitfly.

Jeg har forsøkt å legge til link til et bilde her:

https://imgur.com/a/0uiy7fZ

Dette var det beste bildet før dagens oppdagede krek forsvant (skviste med et uhell?). Det er få av de, men de gnager og gnager!

Som vist på bildet er det en liten gul sak, kanskje maks 2 mm, litt avlang. Den legger fra seg avføring i form av bittesmå kulerunde svarte prikker, og den går ofte med en slik kule bakerst på kroppen før den faller av. Den ser ut til å vandre med bein fremst på kroppen og kan heve bakkroppen og vandre rimelig raskt når den ikke er tynget ned av en dagens avføring. Mulig en larve?!

Danner vindusgnag, litt som kållarver. Spiser seg altså halvvegs gjennom bladet slik at det gjenstår hvite tynne partier som visner.

Hadde vært så kjekt å kunne navnsette disse!
aimar
Herdighetssone: H4

Re: Ukjent skadedyr på potteplanten Monstera adansonii

Post by aimar »

Gjetter på at det er larvestadiet av trips. Syns beskrivelsen din stemmer med det, men ble mer i tvil når jeg så bildet, men det er vanskelig å få bra bilder av noe så smått.
Post Reply