Knøttsmå fluer på tomatplantene

Om tiltak mot skadeinsekter, plantesykdommer, ugras og andre uhumskheter.
Viola

Knøttsmå fluer på tomatplantene

Post by Viola »

Det ser ikke ut som lus, de har vinger, og de er veldig små. Sitter oppover stammen på tomatplantene. Noen som vet? Bladene har fått prikker, det kom veldig plutselig. Vet ikke om det er vits i å sette igang med grønnsåpespraying, håper noen kan gi meg råd.
Hilsen Viola
Hilsen Viola
Viola

Re: Knøttsmå fluer på tomatplantene

Post by Viola »

Sånn ser de ut Image
Hilsen Viola
blys

Post by blys »

Hærmygg. Dukker ofte opp når det er for fuktig i pottejorden i drivhus eller planterom.
De som flyr utgjør ingen skade i seg selv. Det er eggene de legger i jorden som blir larver som kan ødelegge, spesielt røttene til småspirer. Har du store planter klarer de slike angrep.
Du vil begrense hærmyggangrepet ved å sette opp gule limfeller for å fange de flyvende individene. Blir det skikkelig ille er det bare rovmidd som hjelper.
Viola

Post by Viola »

Ut og kjøpe limfeller! Men hva med larvene, ikke noe jeg kan skremme dem med? Hvitløk? Hm.. kanskje ikke det nei....
Hilsen Viola
blys

Post by blys »

Det finnes mange kjerringråd. Vanne med eddikvann er ett av de, men jeg er redd virkningen kan utebli.
Mitt råd er først og fremst å prøve å ikke ha så bløt jord, undervanning hvis mulig. Legge perlitt/vermekulitt eventuelt sand på toppen av jorda, de liker ikke å legge egg når det er tørt.
Fra egg til larve og til flyvende hærmygg mygg tar det ca 14 dager, så tar du de som flyr på limfeller reduserer du fort eggleggerne også. Jeg ville ikke ha vært så bekymret hvis du ikke har planter som er nysådde i samme miljø.
Viola

Post by Viola »

Takk for svarene, blys!
Men nå er det skjedd noe rart: Det er nesten ingen fluer igjen! Jeg plukket noen igår, men ga opp, så det er ikke derfor! Nå har jeg rotet i jorda på noen av pottene, kan ikke se en eneste larve, kan det tenkes at disse småfluene ikke er hærmygg likevel? Jeg har googlet hærmygg, jeg synes ikke mine ligner. De er mye mindre, helt knøttsmå, de er som en liten rund, sort prikk med vinger som ligger rett bakover, som om de er slått sammen, men de er altså så små at det er litt vanskelig å se hvordan de ser ut i detalj. De legger fra seg knøttknøttsmå sorte prikker på stammen. Men nå kan jeg altså ikke finne mer enn noen helt få idag.
Jeg tror du antagelig har rett i at dette ikke er så farlig for tomatene mine, det virker ikke sånn så langt, men bladene er ganske stygge og prikkete. Ser ingenting under dem. Kanskje det er flere ting på gang her, noen slags sopp også? Jeg har vannet så lite som mulig i år, latt det tørke godt ut mellom, for i fjor hadde jeg gråskimmel og vil nødig ha det igjen. Så det hele er litt pussig. De var utsolgt for limfeller (du mener fluepapir, eller er det noe annet?) Legger ut perlite i alle fall, takk for tipset. Det kan ihvertfall ikke skade! :)
Hilsen Viola
Viola

Post by Viola »

Googlet gule limfeller og skjønner at det er noen annet, har kjøpt på nettet nå :)
Hilsen Viola
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Kvar får eg kjøpt gule limfeller?
Dei har hos Willab Garden - andre nettbutikkar?
Rosa Leander
aimar
Herdighetssone: H4

Post by aimar »

Felleskjøpet har både i butikk og nettbutikk. Søk på "Substral Eco Limfelle".
Har brukt dem selv, og er veldig fornøyd.
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Tusen takk for tilbakemelding. Den fins i fleire fargar ser eg, også gul? - bør visst vere gul for å fange hærmygg.
Rosa Leander
aimar

Post by aimar »

Ja, de skal være gule.
blys

Post by blys »

http://Www.solhatt.no har også gule limfeller i sin nettbutikk. Søk på Limfeller.
De er dobbelsidige og pris er kr 40,- for 5 stk, kr 75 for 10 stk og kr 140,- for 20 stk.
orm

Post by orm »

Ellers kan det lønne seg å sjekke pris på limfeller når man er utenlands. Har tidligere kjøpt på Plantasjen - bittesmå og ganske dyre. Fikk tak i store, dobbeltsidige på Kypros - ca. 17x24 cm - ti-pakk, tror jeg. Det står Euro 3.50 på ene pakken. Kan kuttes i mindre biter og hulles til oppheng om man synes de er for store. Ikke kjøpt i år riktig nok, kanskje 3 år siden.
Siri K

Post by Siri K »

Larvene til hærmygg lever, så vidt jeg har forstått, i det øverste jordlaget. Så om dette er tørt, dør de. Undervanning av plantene er anbefalt, alternativt å la jorda tørke ut mellom hver vanning.

De dukker opp hos meg iblant, men da passer jeg på å vanne nedenfra noen uker, så forsvinner de igjen.
H2/H3 i hyttehagen
orm

Post by orm »

Undevanning hjelper til å få overflaten tørr, men er enklest på 'voksne planter', synes jeg. Små frøplanter bør jo holdes jevnt fuktige og frøene spirer øverst i potta. Jeg har prøvd det meste på disse krypene - salmiakkvann, kanel -med usikker virkning. Solhatt har forresten bra størrelse på limfellene, ser jeg, og limfeller tar mange av de flyvende.
Post Reply