Ugress – hva er dette?

Om tiltak mot skadeinsekter, plantesykdommer, ugras og andre uhumskheter.
Siri K
Herdighetssone: H4

Re: Ugress – hva er dette?

Post by Siri K »

aberf wrote:Gammelmannsgrynt = å snorke, eller ? Har aldri hørt det uttrykket før :)
Det er den lyden som kommer når du reiser deg fra godstolen. Spesielt hvis du er litt støl... Et slags stønn/grynt.
H2/H3 i hyttehagen
aberf

Post by aberf »

Ja visst! :)
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
orm

Post by orm »

Noe av det verste far visste å få i åkeren. Han snakka også om rotlausviku (uka). Himulu kalles den der jeg kommer fra. Så en gang en blomsterdekoratør laget en pen oppsats m. tørr frøstand av denne og noen få tulipaner. Mulig hun brukte mose for å dekke oasisen.
aberf

Post by aberf »

Morsomt om noen kan bruke dette ugraset kreativt :)
Jeg syns jeg ser det i økende omfang i grøftekanter og lignende. De høye plantene som står der brune og dominerende på disse tider, er lite pene i mine øyne. Når en i tillegg tenker på alle frøene den snart skal slippe og hvor lenge de er spiredyktige, så kan en bli litt trist til sinns......
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
goldy
Herdighetssone: H2

Post by goldy »

Nå er jeg kommet hjem etter to og en halv uke på ferie, og min forhattede skråning er frodig og grønn.......AV UGRESS! Spørs om jeg må gi opp og gjøre som ekspertene foreslår – legge den brakk et par år :(
Martin

Post by Martin »

Jeg er "praktisk lat", og planter busker som er høyere enn ugresset.
Gjerne rhododendron som etterhvert tar alt lys fra det som er under.

Nå er det jo avslag på det meste av busker, og det er bare å velge.
Annet vintergrønt gjør samme nytten.

Eksempler i denne lenken.
Grønn hage året rundt

Har jo tidligere sett at du ikke er spesielt opptatt av rhododendron,
men vide busker (som står nakne mesteparten av året) kan nok også brukes. :)
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Martin wrote:Jeg er "praktisk lat", og planter busker som er høyere enn ugresset.
Som Martin foreslår, er tett buskas tingen når du vil redusere lukearbeidet og samtidig ha ei fin skråning, rabatt eller bed. Eg har til dels klipt ned "rekker av busker" og fortetta med nye busker. Ved nyanlegg har eg gravd ut plantehol i marka, lagt duk over området som skal bli nytt bed og planta buskene i hola (tilset kjøpejord i plantehola). Resultatet er lettstelte, frodige buskrabattar. Etterkvart har eg fjerna duken, så eg kan sette ned blomsterløk og lave teppedannande stauder. Tek meg ein "rassia" i løpet av haust/vår og ryddar i buskaset, men det er stort sett sjølvgåande. Eg har to-tre hundre busker i hagen, men lite vintergrønt (svolten hjort og saltvatn i lufta).

Dette vart mykje meir enn det innleiiande spørsmålet i denne tråden, men å kome heim til ei overgrodd skåning (goldy), må vere mildt sagt deprimerande. Beklager at det sklei ut.
Rosa Leander
goldy

Post by goldy »

Takk for svar :) Jeg er i villrede om hva vi bør gjøre nå. Det er et stort område, kan tenke meg 15-20 kvm, og skråning er ganske bratt, så å legge noen form for dekke for å legge området brakk er en utfordring fordi det lett vil skli ned.

Da vi flyttet hit for 12 år siden var hagen full av vintergrønt. Men jeg ville ha en fargerik hage, så vi brukte mye krefter å å fjerne endel. Er rett og slett ikke så glad i vintergrønne planter.

Det vokser gravmyrt i begge hjørner, så mitt håp var at det skulle dekke hele området med blanke grønne blader hele året, og blå blomster om våren. Har spadd opp små tuster og plantet her og der for å hjelpe til med spredningen. Den er svartelistet, men området er såpass avgrenset mot naboene, så jeg tror vi skal klare å begrense den til egen tomt.

Kanskje prøve å luke helt til vinteren kommer og så ta en haus i "rotlausvikua" som ble nevnt her :D Og så får jeg ta en tur på hagesentrene og se hva som er på salg av busker :)
Nienna

Post by Nienna »

Hvis skråningen din er noenlunde solrik kan du plante ramblere som Lykkefund, Veilchenblau og Minnehaha. De kryper like gjerne utover som oppover og dekker det meste. Ser at du bor i H2, så det går fint med både ramblere og andre bunndekkende roser. Under dem vil både høymole og andre ugress få det vanskelig. Jeg dekker under busker med lukeavfall, småkvist og gressklipp gjennom sesongen. Da vil frø få vanskeligheter med å spire. Luking medfører bare at man åpner frøbanken og får alt tilbake med renters rente :lol:
Charlottemarie
Herdighetssone: H1

Post by Charlottemarie »

Vi leide en heatweed ugresssfjerner i en dag for å fjerne ugress fra et stort område. Det virket bra og ser ut som det kan virke godt i en skråning og (som det gjør i videoen nederst på denne siden til utleiesenteret https://www.utleiesenteret.no/?produkter=heatweed-mid. Andre som har erfaring med maskiner som dette? :)
orm

Post by orm »

Dette er jo en stor maskin som antagelig holder bedre på varmen enn om du bare slår over kokende vann. Det spørs hvor langt ned varmen går - om den tar røttene. Gi gjerne tilbakemelding om virkningen når det begynner å vokse igjen. Det er nok interessant for mange som sliter med ugress-
Post Reply