kompostmark/meitemark

Diskusjon og spørsmål om alt som har med økologisk hagebruk og kompostering.

Re: kompostmark/meitemark

Innlegg hagekake » 05 Feb 2010, 11:26

kan man "redde" mark fra fiskebutikker? Veit det blir litt mye, men som dyrevenn så virker det som en fantastisk ordning. Redda marken!
hagekake

Innlegg gvido » 07 Mai 2010, 14:08

Hello!
I'm from Latvia (Baltic States). Im raising red worms (red worm farming, red wigglers, etc.). I've decided to trade with earthworms.
Gvido
Sist endret av gvido den 07 Mai 2010, 20:57, endret 2 ganger.
gvido

Innlegg gvido » 07 Mai 2010, 14:10

Sist endret av gvido den 08 Mai 2010, 20:21, endret 3 ganger.
gvido

Innlegg gvido » 07 Mai 2010, 14:41

Maybe I should write here a short, concise article about earthworms, describe my experience?
gvido

Innlegg kaaust » 07 Mai 2010, 19:44

Håper du tenker på sorter som er norske.
Jeg tror neppe det kan være lovlig å innføre slike dyr til Norge .
Det er strenge regler for slikt og det burde være strenge straffer for brudd på det.
Brukerens avatar
kaaust

Herdighetssone: H3

Innlegg gvido » 07 Mai 2010, 20:37

I was looking for, but I can't find anything about the Norwegian law in relation to earthworms.
maybe someone can help, and paste the link?
but I read the forums (Norwegian and Swedish) and some had links to U.S. websites, where is the info on earthworms. there also offers online purchase, so assume that Scandinavians bought worms from the U.S..
I manage the English, Russian (reading, writing worse). and I've read in these languages on earthworms very much.
compost worms, red worms generally are the same everywhere:)
maybe there are differences in Norway (?), but I can't get the information.
Im raising Lubricus Rubellus worms.
gvido

Innlegg Inger Karin » 07 Mai 2010, 20:43

Fra Hagepratens regler:

"Det er ikke tillatt å poste innlegg som inneholder reklame, forsøk på å selge produkter, verving til organisasjoner utenom vår egen eller lignende."
Brukerens avatar
Inger Karin

Innlegg Timanna » 15 Mai 2010, 17:49

Jeg vet godt at det ikke er lov med reklame, og det er greit. Men her har vi en som har et produkt som vi har bruk for, noen av oss ihvertfall, og når han har spørsmål som burde passe i denne gruppa, synes jeg godt de som har peiling kan svare ham. Direkte reklame er det jo ikke, han ønsker svar på spørsmål. Men er det ingen som har fornuftige svar er det vel ikke noe å gjøre ved. :)
Men, for å komme tilbake til spørsmålet fra trådstarter, så har Hageglede nå sånne markkompostbinger og mark. Det skal så vidt jeg skjønner være lett å få til også. :D
Så dette har jeg lyst til å prøve - kanskje kan noen av markene få flytte ut i hagen etterhvert? :mrgreen:
Brukerens avatar
Timanna

Herdighetssone: H7

Innlegg Inger E » 15 Mai 2010, 21:19

Desse kompostmarkane er det haugevis av i min kompostbinge (kald). Dei har og vorte med planter inn i kjellaren om vinteren. Kor dei kjem frå? Anar ikkje. Oppdaga berre desse små raude eit år for lenge sidan.
Inger E

Innlegg Inger Karin » 15 Mai 2010, 21:37

Timanna skrev:Jeg vet godt at det ikke er lov med reklame, og det er greit. Men her har vi en som har et produkt som vi har bruk for, noen av oss ihvertfall, og når han har spørsmål som burde passe i denne gruppa, synes jeg godt de som har peiling kan svare ham. Direkte reklame er det jo ikke, han ønsker svar på spørsmål. Men er det ingen som har fornuftige svar er det vel ikke noe å gjøre ved. :)
Men, for å komme tilbake til spørsmålet fra trådstarter, så har Hageglede nå sånne markkompostbinger og mark. Det skal så vidt jeg skjønner være lett å få til også. :D
Så dette har jeg lyst til å prøve - kanskje kan noen av markene få flytte ut i hagen etterhvert? :mrgreen:

Det er nok sensurert noen innlegg her, så det var direkte reklame det var snakk om ja. Mitt innlegg mister litt mening når hans innlegg ble fjernet.

Vi får tro at Hageglede følger norske lover og regler, men å importere slikt privat er nok for viderekommende. Husk også at det er straffbart å sette ut nye arter i Norge.
Brukerens avatar
Inger Karin

Innlegg ragnhild » 18 Mai 2010, 23:51

Jeg driver og å forsker i dette.. Har funnet flere oppskrifter på hvordan lage egne bokser til husdyrene, men jeg lurer og på hvor i himmelens navn man får kjøpt makk! Slik jeg har forstått det så trenger man til en 40 liter kasse ca 0,45 kg med makk.. det er ganske mye det !

Hvis noen vet hvor man kan bestille makk, så gi beskjed ! Dette har jeg så lyst å prøve !!!!!!!!!!! :D
ragnhild
ragnhild

Innlegg Timanna » 19 Mai 2010, 00:49

Inger Karin skrev:Det er nok sensurert noen innlegg her, så det var direkte reklame det var snakk om ja. Mitt innlegg mister litt mening når hans innlegg ble fjernet.

Da beklager jeg at jeg blandet meg inn i noe jeg ikke skjønte rekkevidden av!
Men altså, hvis det da ikke oppfattes som reklame: :) Hageglede forhandler mark. Og de er nok godkjent til bruk i Norge får vi tro?
Det er Dendrobaene Rød Mosemark. De selges i kilovis, så det blir mange! :lol:
Løp og kjøp :lol:
Brukerens avatar
Timanna

Herdighetssone: H7

Innlegg ragnhild » 21 Mai 2010, 22:44

ja fant dem.. skrev mail fra han som var i hagetidend med makkkompostering her om dagen , og han svarte at man kan bruke fiske makk og. Hageglede har kun 1 kg poser fant jeg ut ! 1 kg makk, det må jo være veldig mange makk det.... og det var litt dyrt.. skal høre hvor mye sports butikken skal ha for en 6 bokser.. Det blir ca 300 makk.. Er det noen der ute som vet hvor mye makk man trenger til 60 liters makkkompost boks ???????
Dette er spennende om det fungerer !
ragnhild
ragnhild

Innlegg Hanegal » 22 Mai 2010, 12:24

Mark regulerer "befolkningen" sin etter tilgangen på mat, så jeg synes det burde være mulig å begynne med færre enn anbefalt hvis man samtidig reduserer avfallet man legger i med tisvarende mengde (for å unngå lukt mens marken bygger opp bestanden).

Er det denne 60-liters markkomposten du har, anbefales det at man starter med 1800 mark = 1kg. Det står også at marken kan fordoble bestanden sin hver andre-tredje måned, og etter noen år ha en "befolkning" på mellom 15 000 og 20 000 mark, så det går ganske fort.
Et klikk for skogen!
Om vi systematisk begynner å kvitte oss med valgte mursteiner i dette huset vårt, risikerer vi at hele bygget raser sammen til slutt. Og da hjelper det fint lite at vi lot 99,99999% av steinene være hele og fine og på plass...
Brukerens avatar
Hanegal

Innlegg ragnhild » 23 Mai 2010, 16:55

nei da, det er ikke den markkomposten jeg har! Jeg har laget min egen! Fant masse oppskrifter på internet. Det var kjempe enkelt! Bare å borre hull i i en 30 liters firkantet boks og så ha en annen under med 2 murstein i slik at vannet kan renne av, og så ha en pappplate nede i bunnen på den den øverste boksen, oppå der ha opprevet brunpapp fuktet i vann, 1 liter mold, makk, mat og så litt mere papp øverst. voila.. så får vi se om det fungerer da ! :-) Men det kostet meg 200 kr, pluss makken da, den var dyrest..
kjøpte 5 bokser fiske makk i sports butikken, og så får vi se.. Kanskje det er litt lite , men vi får se..
ragnhild
ragnhild

ForrigeNeste

Gå til Økologi og kompostering

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester