Hanegal » 27 Jul 2010, 15:08
Tevilla, det er nok du som har misforstått. Med begrepet "å vende" komposten menes å lufte og blande kompostmassen etter hver gang de termofile mikroorganismene - de som gjør at massen blir varm - har avsluttet sin jobb. Og det er viktig at man ikke rører komposten og forstyrrer de mens de arbeider, for det er de som tar seg av ugressfrø og patogener. Da må man la den godgjøre seg, men man kan legge nytt avfall oppå.
Spørsmålet mitt var hvor man legger nytt avfall mens ettermodning - godgjøring, det også - pågår i en slik plastbinge, for du kan - uansett metode og bruksmåte - ikke bruke en kompost hvor du la i kjøkkenavfall i går eller forrige uke, og er bingen full, så er den full. I en vanlig familie tar det bare noen dager, og man har allerede flere poser fulle med etterhvert illeluktende gulrotskrell, slimete bananskall, og annet smått og godt. Vi er bare to personer med normale matvaner og liten hage, men vi greide likevel å fylle plastbingen til randen lenge før det var tegn til moden kompost i bunnen. Og, jo, jeg kan kompostering, så det er ikke kunskapene det skorter på.
Selv har jeg flere binger i forskjellig stadium - en ferdigmodnet som jeg bruker av i hagen, en som er på ettermodning, og en som fylles på - pluss flere sekker med løvkompost, også de i forskjellig stadium. Samt plastbingen. Men den teller ikke.
Et klikk for skogen!Om vi systematisk begynner å kvitte oss med valgte mursteiner i dette huset vårt, risikerer vi at hele bygget raser sammen til slutt. Og da hjelper det fint lite at vi lot 99,99999% av steinene være hele og fine og på plass...