Greenline Master varmkompost

Diskusjon og spørsmål om alt som har med økologisk hagebruk og kompostering.

Greenline Master varmkompost

Innlegg Småbarnsfar » 14 Mai 2010, 21:03

Er det noen som har erfaringer å dele om denne kompostkassen?
Jeg kjøpte min på Jula, og er ikke særlig fornøyd. Nå skal de sies at jeg er nybegynner når det gjelder kompostering, men jeg får ikke opp temperaturen i min. Kassen er ikke sylindrisk på innsiden, men er konisk samt at den er inndelt i to trinn i høyden.
- Og kassen er slett ikke skadedyrstett, slik det står her: http://www.jula.no/varmkompost-greenline-master-375-l-137600
Men dette løser jeg vel med å heve kassen over bakken neste gang. Bakdelen er at mikroorganismer da ikke finner veien fra bakken og opp i kassen.
Men hovedminuset er at jeg ikke får kassen helt tett. Sidene er delt opp i fire like deler, og mellom disse blir det en åpning, uansett hvor mye en klemmer ned festebeslagene.
Småbarnsfar

Re: Greenline Master varmkompost

Innlegg Hanegal » 14 Mai 2010, 21:19

Velkommen hit! :)

Tror at de med "skadedyrtett" mener at rotter og bikkjer ikke skal kunne komme inn - eller mener du at glipene er så store at rotter kan ta seg inn? :shock:

Ellers må jeg bare få sagt at jeg har helt gitt opp disse digre monstrene helt enda vi fikk vår helt gratis fra kommunen - ikke den du har riktignok, men ganske lik. De går helt enkelt ikke å bruke om man komposterer på tradisjonellt vis gjennom å vende et par ganger etter å ha fyllt den. Dessuten - hvor fyller man mens denne modner? En kompost er akkurat så moden som det siste man la i den, siden skal den jo stå og godgjøre seg mellom vendingene! Hvor legger man kjøkkenavfallet mens den prosessen pågår?

Kanskje det er jeg som har gått glipp av noe når det gjelder metoder...?

Nei, jeg bruker min kun til sånt som er for utympelig for de vanlige bingene men for tuslete for kompostkvernen. For jeg får jo skatteavdrag for å bruke den, men ikke hvis jeg lar den stå tom! Så den får stå der og se stor og stygg og dum ut og jobbe for seg selv i sin egen sege takt, mens de vanlige bingene av paller og hønsenetting gjør den egentlige komposteringen. :)
Et klikk for skogen!
Om vi systematisk begynner å kvitte oss med valgte mursteiner i dette huset vårt, risikerer vi at hele bygget raser sammen til slutt. Og da hjelper det fint lite at vi lot 99,99999% av steinene være hele og fine og på plass...
Brukerens avatar
Hanegal

Innlegg Timanna » 19 Mai 2010, 00:58

Vi kjøpte vår kompostbinge fra kommunen. Den er isolert med isopor for vinterbruk, men så kaldt som det blir her er det bare ikke nok. Så vi løste problemene med frossen kompost og hva man gjør i godgjøringstiden ved å skaffe flere dunker. Så når den ene er full, kan den modnes mens vi fyller den neste. Og fryser komposten om vinteren fyller vi i enda en dunk. Litt av et system, men det funker! :mrgreen:
Brukerens avatar
Timanna

Herdighetssone: H7

Innlegg Småbarnsfar » 02 Jun 2010, 21:26

Hanegal skrev:
Tror at de med "skadedyrtett" mener at rotter og bikkjer ikke skal kunne komme inn - eller mener du at glipene er så store at rotter kan ta seg inn? :shock:

He he.....
Jeg vet ikke hvor de/den kommer inn. Spissmus trenger seg inn over alt, men jeg tror det er via bunnplata i kassen.
Jeg tror rett og slett at jeg avslutter komposteringen i denne drittkassen, og tar ibruk en 100 liters plastdunk nå i sommer, så får det stå og modnes i "Masteren" i løpet av sesongen. Plastdunken har den fordel at den er sylindrisk, dermed er det lettere å få laget et innerlokk. Det lager jeg enkelt av blå polystyrenplate.
Nå i første omgang er jeg ute etter å komme igang med komposteringen, og produsere mindre søppel. Så får jeg ta det som et pluss om jeg får et fint resultat på selve sluttproduktet.
Småbarnsfar

Innlegg Lobelia » 02 Jun 2010, 21:51

Jeg har hatt en slik kompostbinge i flere år, jeg husker ikke hva den heter, for den står på hytta, men den ser helt lik ut som den på bildet. Jeg har aldri sett mus i den, men det ser ut som mus gjemmer seg under den. Min binge er også delt i 4 med en slags klemmer, men vi har ikke tatt den fra hverandre for å tømme den. To personer klarer fint å løfte den opp, og da står innholdet der, det faller ikke utover. Den er ganske stor, så det er om å gjøre å ha nok avfall for å holde den varm om vinteren. Men det er praktisk å ha to binger, så den ene kan stå og godgjøre seg. Den andre er en litt mindre trebinge som er laget på en vernet bedrift i Stokke; den er lettere å holde varm om vinteren.
Lobelia.
Lobelia

Innlegg Hanegal » 03 Jun 2010, 08:51

Spissmus gjør neppe større skade enn at de spiser av marken som kommer opp for å kompostere. Tror ikke at de fører med seg noen helsefare å snakke om. Det gjelder vel å røre om der inne såpass ofte at ingen mus vil synes det er så interessant å bosette seg der. :)
Et klikk for skogen!
Om vi systematisk begynner å kvitte oss med valgte mursteiner i dette huset vårt, risikerer vi at hele bygget raser sammen til slutt. Og da hjelper det fint lite at vi lot 99,99999% av steinene være hele og fine og på plass...
Brukerens avatar
Hanegal

Innlegg tevilla » 27 Jul 2010, 10:53

Småbarnsfar skrev:Er det noen som har erfaringer å dele om denne kompostkassen?
Jeg kjøpte min på Jula, og er ikke særlig fornøyd. Nå skal de sies at jeg er nybegynner når det gjelder kompostering, men jeg får ikke opp temperaturen i min. Kassen er ikke sylindrisk på innsiden, men er konisk samt at den er inndelt i to trinn i høyden.
- Og kassen er slett ikke skadedyrstett, slik det står her: http://www.jula.no/varmkompost-greenline-master-375-l-137600
Men dette løser jeg vel med å heve kassen over bakken neste gang. Bakdelen er at mikroorganismer da ikke finner veien fra bakken og opp i kassen.
Men hovedminuset er at jeg ikke får kassen helt tett. Sidene er delt opp i fire like deler, og mellom disse blir det en åpning, uansett hvor mye en klemmer ned festebeslagene.

Hei.
Skal du ha en driftssikker og god kompostbinge som tåler kulde, er lett å tømme og å holde ren, samtidig som den er "innbruddssikker# mot rotter og andre skadedyr, må du se på http://www.cipax.no/web/TI_test_2_1_2_2_1_1.aspx
Men husk at det er viktig med riktig bruk. Ha ALLTID med et greip når du skal legge i. Luft innholdet så langt mot bunnen som du kommer. (pass på at kvister som danner bunnlaget for lufting ikke blir dratt opp) Komposten "kaker" seg ganske fort, derfor er lufting særs viktig. Legg i avfallet, bland med eksisterende kompost, og strø et lag med strø over det hele ca.2 liter strø. Sett på lokket. Når kompostbingen begynner å bli full, bruker du greipet så langt ned du kommer. Når avfallet er lagt i, og strø er lagt på, kan du bruke et kosteskaft eller lignende til å lage en 6-7 hull gjennom komposten, helt ned til bunnen. det sikrer god luftgjennomstrømning. Lykke til.
tevilla

Innlegg tevilla » 27 Jul 2010, 12:14

[quote="Hanegal"]Velkommen hit! :)

Dessuten - hvor fyller man mens denne modner? En kompost er akkurat så moden som det siste man la i den, siden skal den jo stå og godgjøre seg mellom vendingene! Hvor legger man kjøkkenavfallet mens den prosessen pågår?

Kanskje det er jeg som har gått glipp av noe når det gjelder metoder...?

Hei
Jo, du har nok gått glipp av noe. Det med å "lufte" komposten før du legger i er viktig. Du behøver ikke å vente på at noe skal gopdgjøre seg før du legger i igjen. Bare gjenta prosessen med å blande å lufte hver gang du legger i, så skal du se at du snart kan koke egg i bingen din. :D
tevilla

Innlegg Hanegal » 27 Jul 2010, 15:08

Tevilla, det er nok du som har misforstått. Med begrepet "å vende" komposten menes å lufte og blande kompostmassen etter hver gang de termofile mikroorganismene - de som gjør at massen blir varm - har avsluttet sin jobb. Og det er viktig at man ikke rører komposten og forstyrrer de mens de arbeider, for det er de som tar seg av ugressfrø og patogener. Da må man la den godgjøre seg, men man kan legge nytt avfall oppå.

Spørsmålet mitt var hvor man legger nytt avfall mens ettermodning - godgjøring, det også - pågår i en slik plastbinge, for du kan - uansett metode og bruksmåte - ikke bruke en kompost hvor du la i kjøkkenavfall i går eller forrige uke, og er bingen full, så er den full. I en vanlig familie tar det bare noen dager, og man har allerede flere poser fulle med etterhvert illeluktende gulrotskrell, slimete bananskall, og annet smått og godt. Vi er bare to personer med normale matvaner og liten hage, men vi greide likevel å fylle plastbingen til randen lenge før det var tegn til moden kompost i bunnen. Og, jo, jeg kan kompostering, så det er ikke kunskapene det skorter på.

Selv har jeg flere binger i forskjellig stadium - en ferdigmodnet som jeg bruker av i hagen, en som er på ettermodning, og en som fylles på - pluss flere sekker med løvkompost, også de i forskjellig stadium. Samt plastbingen. Men den teller ikke.
Et klikk for skogen!
Brukerens avatar
Hanegal

Gå til Økologi og kompostering

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester