Varmkompost vinterstid

Diskusjon og spørsmål om alt som har med økologisk hagebruk og kompostering.
Post Reply
guest

Post by guest »

Vi startet opp med en Biolan 220 varmkompost i slutten av mars og den holder nå stabilt rundt 70 grader og gir god råkompost både med hensyn til lukt og utseende. Men hva med når gradestokken ute kryper under 30 minus som den lett kan gjøre her på Hedemarken om noen måneder. Vi produserer dessverre for mye matavfall til at vi tåler særlig lange avbrudd i komposteringen før beholderen blir overfylt. Jeg har spekulert på å bygge den inn og tilleggsisolere med Glava. Rent praktisk skulle ikke det by på store utfordringen. Men vil det være bortkastet tid og penger, eller er det det som må til for å sikre problemfri kompostering også vinterstid?
guest

Post by guest »

Nå blir det ikke 30 minus i Bergen, så jeg vet vel ikke helt hvordan det vil gå. Men hvis det er kaldt med snø, så pleier jeg å spa snø rundt bingen som isolasjon mot vind og kulde. Det kan vel også virke ved minus 30 ? Når den først er varm, så greier den å holde temperaturen. Men ikke tøm den for tett opp mot høsten. Den bør være godt igang, før kulden kommer. At dere produserer mye avfall er jo bare en fordel.
guest

Post by guest »

vinteren for halvannet år siden var det lang periode med minus 20 her. Med litt hjelp av poser med varmt vann oppå massen, varmt vann i "gugge"-bøtta før tømming, oppbevaring av strø inne i varmen holdt jeg bingen i gang.

Men minus 30 har jeg ingen erfaring med.
sarahjoe

Re: Varmkompost vinterstid

Post by sarahjoe »

Nå om sommeren har vi lite å fylle i komposten (varm). Er det ok å ha friskt ugras i bingen, og vil det brytes ned raskt ?
sofi
the
Herdighetssone: H3

Post by the »

Ja til begge deler, det er min erfaring
-Mette
A gardener's work is never at an end.
Martin

Post by Martin »

Innlegget til Sarahjoe er kopiert fra en annen tråd.
Denne. viewtopic.php?f=9&t=17359

Innlegget er rapportert.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Post Reply