Gjødsel fra sau?

Diskusjon og spørsmål om alt som har med økologisk hagebruk og kompostering.
Post Reply
Solsikka

Post by Solsikka »

Er det noen som har erfaring med gjødsel fra sau ? Kan det bli for sterkt ?

Jeg har tilgang på dette,men har egentlig aldri hørt eller lest om dette. Først og fremst har jeg tenkt i kjøkkenhagen, men det kan vel også brukes andre steder ?

Ann

Post by Ann »

Jeg mener å huske at hagemannen Dag Tjernshaugen bruker sauegjødsel? Uansett, en annen hagedame jeg kjenner hadde stor tilgang til det og brukte det med godt resultat. Men jeg husker ikke i hvilket forhold. Mener også å huske at det er veldig svakt så effekten er vel så som så?

Rett meg de som kan mer. Og husker ...

-----------------------------
Ann, Bergen
Mine hagelenketips
Hagedagboka mi
<b>-----------------------------</b>
Ann, Bergen
Mine hagelenketips
Hagedagboka mi
Inger E

Post by Inger E »

Sauetalle var (og vert vel?) brukt på graset hjå dei som har sau? Vi brukte i alle fall det heime. Hugsar det var litt av ein jobb å hakke opp dette som dyra hadde trakka i heile vinteren. Det tok på både armar og rygg på ein gjentunge, hugsar eg.
Jon

Post by Jon »

Sauetalle er helt ypperlig til alle slags vekster. Problemet er jo som Inger E peker på å få hakka i stykker den fasttrakka tallen. Mange steder på Vestlandet har jeg sett spesialredskap som likner de gamle piggtreskemaskinene til å "treske" tallen.
Normalt er det så mye strø og forrester i en slik talle at N-virkningen er begrenset, så litt salpeter i tillegg gjør seg.
Det er ypperlig å la slik talle ligge som kompost over en sesong. Det er normalt veldig mye ugrasfrø i slik sauetalle.
kaaust
Herdighetssone: H5

Post by kaaust »

I dag går vel de fleste sauene på sprinkler så problemet med talle er vel ikke lenger . Bare grav det ned i jorda rundt plantene eller bland det i jorda . Ikke legg det rett på røttene så går det nok fint .
Hvis vi ikke hadde noen vinter, ville ikke våren vært så deilig; hvis vi ikke av og til møtte motgang, ville gode tider ikke være så velkomne.
Anne Bradstreet
Solsikka

Post by Solsikka »

Tusen takk alle sammen. Det blir spennende å se hvordan det blir, tror nok at jeg blander det i jorda. :)

Budeia
Herdighetssone: H4

Post by Budeia »

Mener jeg har hørt at det er best om sauegjødsel har ligget og godgjort seg et år før man bruker det? Eller er det en annen type dyregjødsel..?:oops:
Jon

Post by Jon »

For mange typer "fast" husdurgjødsel, sau, hest, gammeldags kugj. osv er det klart en fordel at den har ligget og gjæret over sommeren eller et år. Den brytes ned, noen næringsstoffer blir lettere tilgjengelig, den er mer smuldren og bekvem å bruke og
sågar vil noe ugras spire alt etter hvordan en behandler den. Det er derfor ypperlig å ha en stor kompostplass der den kan ligge å godgjøre seg og der vi spar den om fra tid til annen som annen kompost. Da er det ypperlig også å blande inn litt jord så får vi et stoff men lett tilgjengelig næring, topp struktur og egnet til å sette fart på ethvert "trøtt" bed. Når høsten kommer med mye nedbør, kjøp gjerne en av disse billige presenningene og dekk haugen, så unngås utvasking av næringsstoffer.
Elise

Post by Elise »

Gressfrø overlever i saueskit (og lamaskit som ser helt lik ut. Solsikkefrø overlever dyrenes mage også, her et år frisket jeg opp jordbæråkeren med lamatalle og fikk en solsikkeeng :D) Skal den legges på bed (uten å lage ekstra lukearbeid;)) bør den absolutt "brenne" et år som Jon sier, dvs ligge under pressening og godgjøre seg.

Elise
Elise
Post Reply