Bønner i kjøkkenhagen

Diskusjon og spørsmål om alt som har med økologisk hagebruk og kompostering.
Post Reply
bam

Post by bam »

Hvorfor sturer bønnene i kjøkkenhagen? Midt i juni sådde jeg en pose som spirte dårlig, sådde så en omgang til. Bare fem planter er kommet opp, og først nå blomstrer de. Flere blader er helt oppspist, men jeg har bare brukt brenneslevann mot skadedyrene. Reddiker og squash blir også beitet på. Det er godt med kompost og gammel hestegjødsel i jorda.
Hilsen Brit
Lene i Fredrikstad

Post by Lene i Fredrikstad »

Hvis du bor her på østlandet, kan det være det sure været som er årsaken. Og saksedyr. Det er veldig mye saksedyr iår. Og de spiser på plantene. Det er også mye snegler iår - som også spiser på plantene.
det er ikke alltid at høsten blir så stor (og vellykket) i våre egne giftfrie hager. Men de få grønsakene vi får ut av egne hager er verdt det allikevel, synes jeg. Ikke noe smaker som grønsaker rett fra egen jord.

Hilsen Lene.
Fredrikstad H2-3
--------------------------
Planter blir kompost blir liv
blir min hage.
Mitt album
Hilsen Lene
Planter blir kompost blir liv
blir min hage.

Lenes album, Lene i Fredrikstads hagedagbok, Lenes oppskrifter
Hanegal

Post by Hanegal »

Det hjelper på spiringen om du legger bønnene i bløtt kvelden før du sår dem. Da ser du dessuten med en gang hvilke som ikke "tar" - og du kan koke suppe på dem istedet! Jeg bruker å så bønner innendørs en og en i småpotter - tomme doruller går faktisk utmerket - og planter dem ut (med dorull og alt) etter tre uker (i store potter på balkongen i mitt tilfelle).

For å holde skadelige insekter vekk fra bønner hjelper det å plante bønneurt (sommersar, Satureja hortensis) sammen med dem, den hjelper også på veksten, sies det. Bønner liker seg ikke sammen med løkplanter i det hele tatt - kan det ligge løk i jorden i nærheten? Kålplanter (kål, brokkoli, blomkål, osv.) og tomater vil den heller ikke trives særlig godt sammen med, mens en grønnsak som hjelper den er aubergin.

Blant blomster er ryllik, tagetes og spesielt blomkarse gode beskyttere for bønner. Slik samplanting har generellt best effekt om man planter så mye som 40% blomster blant grønnsakene.

hilsen Cipollina
<center>Nei til grønn ørken,
ja til spiselig hage!</center>
Einar i Horten

Post by Einar i Horten »

Mine bønneplanter er også stusselige saker. De ser friske ut, men det var få som spiret. De som jeg sådde tidlig i juni - og som altså er kommet opp - er i blomst nå, og det er helt normalt. Det går 1 - 2 uker fra blomst til ferdig bønne. Det er helt normalt på Østlandet at bønner som er sådd på friland i juni kan høstes tidlig i august.

Jeg har jukset litt, for jeg fikk som gave fra Erik her på Hagepraten planter til en hel rad, som jeg hentet tidlig i mai og hadde stående i potte til ca 1. juni. De har allerede gitt fine bønner til 3 middager.
Nydelig :D

Snilene har kanskje oppdaget dem, men har ikke satt synlige spor. Det blir vel vanskeligere neste år, kanskje, når snilebestanden har konsolidert seg, hvis ikke et mirakel eller et skikkelig tiltak mot snilene kan forandre på saken :)
Enna
Herdighetssone: H2

Post by Enna »

Cipollina:Hei lenge siden sist,hvordan går det med flyttingen?:)
Ang.bløtlegging av bønner er jeg ikke så sikker på det er et lurt råd. I hvertfall for aspargesbønner.
Jeg gikk nemlig i den fella i vår.Skulle prøve å speede opp spiringen
og bløtla dem natta over.Alle råtnet.Vårt kloke hode her på sidene,Jon, forklarte at bønner ikke måtte bløtlegges da de "drikker seg i hjel";)
=trekker til seg så mye vann at de rett og slett drukner,liker ikke fuktig start på livet disse,vistnok.
Han trøstet meg med at det var tid nok til å så nye(dette var sist i mai)Disse ble det masse planter av(måtte utvide"kjøkkenhagen")Nå står de frodige og flotte,har blomstret en stund og begynt å sette bønner.Noe gnag av snile og saksedyr ser ikke ut til å hemme dem.Voktes nøye ja[:(!]
Mvh.Enna

Herba
Mvh.Anne
Hanegal

Post by Hanegal »

Har du hatt ferie, Enna? Vi har så smått begynt å pakke litt. :)

Det kanskje er forskjellig fra bønnesort til bønnesort? Det var barndommens alltid vellykkede våt-bomull-med-ertespirer som fikk meg til å begynne med bløtlegging. Jeg har sådd hvite bønner, svarte bønner, brune bønner, kidney beans, black-eyed peas, cannelini og et par andre som jeg plukker ut fra en ferdigblanding fra butikken ment til suppe. Det er faktisk ikke så mye for bønnenes skyld som for å ha noe vakkert og grønt som rammer inn balkongen! :D Nå har jeg det med å sterilisere jorden og dusje alle såkar med kamillete (av planten, ikke blomsten) for å unngå mugg og råte på røttene (man kan til og med bløtlegge frø rett i teen, har jeg hørt) - kan det være det som gjør at jeg lykkes?

hilsen Cipollina
Sauterelle

Post by Sauterelle »

Du sier du har brukt brenneslevann på bønnene, og det kan jo også være medvirkende til at bønnene sturer. Ettersom bønner er nitrogenfikserende planter, som henter nitrogenet den trenger fra lufta og lagrer overskuddet i jorda, så vil et tilskudd av nitrogenrik næring som brenneslevann kunne virke negativt på trivselen hos bønnene.
Enna

Post by Enna »

Nei ikke ferie,se saksedyrtråden.
Mulig disse remediene sparte deg for samme tabbe som meg.
Noterer meg for senere bruk.Pleier alltid å bløtlegge erter før såing,trodde derfor dette var greit for alle belgfrukter,men dengang ei - Mvh.Enna

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">Kopi av melding:<hr height="1" noshade id="quote">Opprinnelig postet av Hanegal
<br />Har du hatt ferie, Enna? Vi har så smått begynt å pakke litt. :)

Det kanskje er forskjellig fra bønnesort til bønnesort? Det var barndommens alltid vellykkede våt-bomull-med-ertespirer som fikk meg til å begynne med bløtlegging. Jeg har sådd hvite bønner, svarte bønner, brune bønner, kidney beans, black-eyed peas, cannelini og et par andre som jeg plukker ut fra en ferdigblanding fra butikken ment til suppe. Det er faktisk ikke så mye for bønnenes skyld som for å ha noe vakkert og grønt som rammer inn balkongen! :D Nå har jeg det med å sterilisere jorden og dusje alle såkar med kamillete (av planten, ikke blomsten) for å unngå mugg og råte på røttene (man kan til og med bløtlegge frø rett i teen, har jeg hørt) - kan det være det som gjør at jeg lykkes?

hilsen Cipollina
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Herba
Mvh.Anne
Hanegal

Post by Hanegal »

Kondolerer, Enna - nei, det kan man ikke kalle ferie, akkurat. :(

Ja, kamille skal være antiseptisk etter det jeg forstår, og det inneholder også endel fin næring, samt svovel som tar muggsopp. Mange bruker posete, men siden det vokser kamille litt over alt her, bruker jeg planten. Først tar jeg blomsten til meg og mannen min, siden tørker jeg stenglene som jeg sparer til sprøyting. Jeg brygger som vanlig te og sper på med vann til det blir lunkent.

hilsen Cipollina
Enna

Post by Enna »

Takk Cipollina,mye å ordne da vet du.
Dette med kamille ser spennende ut,har notert alt.Lett å finne helt gratis.Kan kanskje brukes på enkelte områder i stedet for atamon,enda mer miljøvennlig.
Har den virkelig så bra antiseptisk effekt at den kan brukes til rens av såpotter og jord?
Da må den jo være suveren å vanne over ferdig kompost før bruk også.
Mvh.Enna

Herba
Mvh.Anne
Hanegal

Post by Hanegal »

Jeg skyller karene med det fordi jeg bare bruker brukte kar hvor det kan sitte igjen ting tross skikkelig skrubbing. Og på dorullsåpotter er det absolutt nødvendig, ellers har man et tykt lag mugg særlig mellom dem etter bare noen dager. Ellers er det bra å bruke i klima hvor soppen trives, det vil si der det er vanskelig å få til skikkelig luftsirkulasjon eller hvor det er veldig varmt i været når man har sådd (som her hos meg). Jeg vet ikke hvor effektivt det er til å hindre muggangrep som allerede har utviklet seg - jeg vet bare at det forhindrer oppkomst av det. Til noe større planter kan man vanne uten å spe på med noe vann. Komposten blir nok bare glad, skulle jeg tro, og alt annet som behøver litt lett næring uten nitrogen. Bams bønner skulle sikkert ikke takke nei! Jeg bruker forresten å vanne med det meste som finnes i huset etter matlaging. Istedet for å ta nytt vann fra springen, altså. Det er mye næring i grønnsaksvann, for eksempel.

hilsen Cipollina
Suzanne

Post by Suzanne »

Jeg sådde blå bønner og voksbønner helt først i juni. Begge spirte upåklagelig og har gitt kjempefin avling, spesielt voksbønnene. Jeg brukte økologisk (ubeiset) frø og bønnene sto mellom potetrader. Vanning trengtes ikke i år...
Einar i Horten

Post by Einar i Horten »

Jeg har 2 planter av voksbønner, som jeg høstet av én gang tidlig i august, og som nå står for å avle frø. De var de eneste som spiret av en hel frøpose.

Jeg har større tro på bønnefrø som er grodd i min egen hage enn de som selges i butikkene av antagelig utenlandsk opprinnelse. Så neste år skal det bli voksbønner igjen, håper jeg.

Jeg har hatt 25 planter aspargesbønner og lar nå 2 av dem stå for å avle frø. De øvrige har gitt god avling til deilige bønnemiddager. Bare nå frøene blir modne og holder seg friske. Det er nok snart tiden for å ta dem inn :)
Cixi
Herdighetssone: H5

bønner i potter, Einar i Horten

Post by Cixi »

Hei, Einar i Horten.
Jeg har sådd bønner inne i en liten leilighet på Sinsen. Nå vet jeg snart ikke hvor jeg skal ha dem lenger, for de blir ganske lange etter hvert. Er det håp for plantene hvis jeg setter dem ut i potter 1. mai, tror du? Hva om de plantes i jorda?
Hilsen en nybegynner som var litt vel ivrig i februar ...
orm
Herdighetssone: H4

Re: Bønner i kjøkkenhagen

Post by orm »

Vi får håpe at vi kan begynne å plante ut 1. mai. I år ser det foreløpig ikke lovende ut, men det kan jo snu. Når det gjelder bønner er jo dette varmekjære planter. I alle fall bør de herdes (ut på dag inn på natt noen dager) og da ikke stå i solsteika. Bondebønner tåler visst mer.
Jeg vil tro at du kan kutte av på lengden og at de fremdeles vokser videre. Kanskje kan avklippet bli stiklinger også. Arrester meg om jeg tar feil. Jeg sår ikke så mye grønnsakplanter lenger.
Post Reply