Bokashi

Diskusjon og spørsmål om alt som har med økologisk hagebruk og kompostering.
koko99

Bokashi

Post by koko99 »

Hei, Noen som har erfaring med Bokashi?
brynhildur
Herdighetssone: H4

Re: Bokashi

Post by brynhildur »

Velkomme til Hagepraten :D

Bokashi har jeg aldri hørt om :oops: Noe slags strø til varmkompostbinger?
På Hagepraten lærer man mye rart :wink:
Hilsen
Brynhildur
jackh
Herdighetssone: H3

Post by jackh »

Med hilsen
Jack
(H3)
calypso

Post by calypso »

jackh wrote:På google ser jeg http://en.wikipedia.org/wiki/Bokashi
Jeg har egentlig stor tiltro til Wiki, men dette var et godt eksempel på at man nok bør være litt obs her også.
Ingen motargumenter mot denne "religionen" (EM - "effektive mikroorganismer") og masse lenker til leverandører
koko99

Post by koko99 »

Bokashi er fermentering av våtorganisk avfall, typisk kjøkkenavfall. Fermentering skjer ved hjelp av melkesyrebakterier. Enzymene aktiveres og blandes med strø. Strøet er normalt kim/ kli. Prosessen er temmelig lik kompostering, men resultatet er en gjæra masse som spas ned i jorda, eller blandes alt etter som.. og forbedrer kvaliteten på jorda. Prosessen er totalorganisk.

Sjekk følgende video eller links
http://www.youtube.com/watch?v=FioWimCr ... re=related eller
http://www.youtube.com/watch?v=96fSXccQx9Qhttp:/eller
/www.compostguy.com/bokashi/bokashi-expe ... 6-08/eller
http://www.livingsoil.co.uk/learning/articles.html

Det jeg lurer på er kombinasjonen Bokashi- varmkompostering......
tonckens

Post by tonckens »

Jeg har brukt Bokashi siden juni d.å. Den tar all kjøkkenavfall. Større biter (f.eks bananskall) må skjæres i mindre biter. Hver dag må en strø litt masse over, klemme sammen (for å minske luftmengden) og tappe litt saft. Saften brukes fortynnet til bl.a. plantene. Hvis vi gjør det riktig er det ubetydelig med lukt, i motsetning til en vanlig bøtte med kjøkkenavfall. Når bøtte nr 1 er full setter vi den i kjeller'n ved varmtvannsberederen. Når bøtte nr 2 er full graver vi ned innholdet i bøtte nr 1. Om vinteren har vi mulighet til å levere innholdet til en bonde som graver det ned i møkkakjeller.
Er veldig fornøyd med systemet, og vil gjerne anbefale det. Vanskelig å få tak i i Norge. Kjøpte vårt sett fra utlandet.
kaaust
Herdighetssone: H5

Post by kaaust »

Finnes det norske sider om dette :?: For den som ikke er så flink i engelsk . :oops:
Eller er det noen som kan fortelle litt om dette .
Går det å bruke en vanlig stor bøtte med eller uten lokk :?:
Hva brukes til strø :?: Det går vel ikke med oppmalen kvist her .
Noen som har svar på dumme spørsmål . :oops:
Hvis vi ikke hadde noen vinter, ville ikke våren vært så deilig; hvis vi ikke av og til møtte motgang, ville gode tider ikke være så velkomne.
Anne Bradstreet
kaaust

Post by kaaust »

Kvasir hjelper litt .
Fikk litt info her .
Det ser ikke ut til at dette er noe en kan mikse selv . Så da er det nok bare å legge bort planene om å prøve dette .

Men er intresert i å høre om noen som har forsøkt dette .
Hvis vi ikke hadde noen vinter, ville ikke våren vært så deilig; hvis vi ikke av og til møtte motgang, ville gode tider ikke være så velkomne.
Anne Bradstreet
calypso

Post by calypso »

Prosessen er totalorganisk
-Akkurat som vanlig varm- og kaldkompostering, men det er jo fortsatt helt avhengig av hva du kaster oppi av avfall
kaaust

Post by kaaust »

Calypso , sier du nå at jeg ikke trenger å kjøpe dette som skal få fram gjæringa ?
Anne Bradstreet
calypso

Post by calypso »

kaaust wrote:Calypso , sier du nå at jeg ikke trenger å kjøpe dette som skal få fram gjæringa ?
"Totalorganisk" er bare et salgsargument. Et ord som skal få deg til å tro at dette er veldig økologisk, sunt og hjertevennlig, men slippe unna dokumentasjonen :mrgreen:
kaaust

Post by kaaust »

Tusen takk Calypso !
Anne Bradstreet
tonckens

Post by tonckens »

Hei!

Noen svar:
Forskjelen med en vanlig plastbøtte er at den offisielle utgave har en slags rist nederst og en tappekrane, slik at en kan tappe av overskuddsvæske. Dette er nødvendig for å unngå luktplager. Det går sikkert an å lage det selv.
Det trengs i hvert fall to bøtter, for når den er full bør den stå en stund før innholdet kan graves ned i hagen.
Du vil trenge lokk for å redusere luftmengden som kommer til å for å redusere lukt, fluer osv.

Som strø brukes en blanding av hvetekli, sukkermelasse og 'aktiverte mikro-organismer', hvis jeg husker helt riktig. De siste kan også kjøpes på flaske, og dermed går det an å redusere fraktkostnadene betraktelig. Har ikke prøvd dette. Jeg kjøpte 3 poser a 2 kg. men har ikke brukt mer enn en halv pose på 3 måned. Oppmalen kvist er fint i kompost, hvor du vil at luften skal komme til. Bokashi er derimot basert på fermentering, dvs en prosess uten luft.
kaaust

Post by kaaust »

Takk for svar Tonckens ! :D
Ser at du er ganske ny her , velkommen ! :D
Det er fint at flere blir med når vi " snakker " om noe her på Hagepraten .

Det du skriver er intresant . Det virker som du synes dette virker bra . Så vet jeg at det er mulig å få det til .
Det gjør at jeg får lyst til å prøve . :mrgreen:
Forstår jeg det riktig når du sier at det lukter lite og du setter bøtte nr 2 i kjelleren .
Står da bøtte nr 1 i kjøkkenet ? Lukter det virkelig så lite at det kan stå i kjøkkenskapet .
Anne Bradstreet
tonckens

Post by tonckens »

Stort sett går det veldig bra med lukten, i hvert fall så lenge en gjør alt riktig. Ved siste bøtte har vi hatt litt problemer, helt fra starten av når vi begynte å fylle den. Det kan være at den ikke var tilstrekkelig rengjort før den ble tatt i bruk. Lukten på bøtte nr 2 (den som står lagret til den bli gravet ned i hagen) er ubetydelig. I grunn er det en lukket beholder. Hvis jeg åpner den blir det noe lukt.

Vil fortsatt anbefale bokashi til flere!
Post Reply