Bokashi

Diskusjon og spørsmål om alt som har med økologisk hagebruk og kompostering.
Ervika

Re: Bokashi

Post by Ervika »

Hei
Alle skriver grave ned, hvorfor det?
Blir den ikke som vanlig kompost, blandes med jord eller strøs oppå?
Hørte for første gang om bokashi igår :-)
Thomashh

Post by Thomashh »

Har forstått det sånn at jorden blir ferdig kompostjord som kan brukes i potter e.l. ja.

Dere som driver med dette, må dere jobbe mye med matrestene for å gjøre dem komposterbare, kutte i mindre biter og sånt? Og blir det mye til overs (f.eks. beinrester) som likevel må i matavfall eller evt. restavfall? Ønsker å kompostere alt eller nesten alt matavfall og slutte med de grønne posene, hvis man må kjøre en dunk til kompostering og en til matavfall til gjenvinning hos avfallsstasjon føler jeg poenget forsvinner litt (eller i hvert fall reduseres).
calypso

Post by calypso »

Det som bli igjen når det har gjæret ferdig, er en ganske tung og fast klump, denne kan graves ned i hagen men det tar flere år før den blir til jord (fordi den er alt for kompakt). Det var en av grunnene til at jeg gav opp dette her. Et av formålene med kompostering er jo å lage god jord. At det ikke lukter er jeg også uenig i, det lukter søtt og kvalmt av melasse.
Thomashh

Post by Thomashh »

Da blir det uinteressant for meg i hvert fall. Synes nettsidene til Bokashi Norge er litt uklare på dette punktet, kanskje bevisst. Liker ikke helt å gjøre meg avhengig av en leverandør å kjøpe strø fra heller.
Thomashh

Post by Thomashh »

Får svar fra Bokashi Norge at den ferdig gjærede jorden må blandes med annen jord i forholdet 1:3 eller 1:4.
calypso

Post by calypso »

Og dette sluttproduktet må tilsettes kalksalpeter før det kan kalles fullverdig jord. Det meste av nitrogenet er jo tappet av tidligere. Jeg synes dette egentlig er en svært tungvint måte å lage jord på...
Post Reply