Halm som strø?

Diskusjon og spørsmål om alt som har med økologisk hagebruk og kompostering.
Siri K
Herdighetssone: H4

Halm som strø?

Post by Siri K »

Går det an å bruke halm som strø uten først å findele det i kompostkvern? Er det alternativt noe annet materiale som det er lett å få tak i i Oslo-området uten at man må findele selv?
H2/H3 i hyttehagen
magnolia

Re: Halm som strø?

Post by magnolia »

Stallflis fra Felleskjøpet (Ski).
Siri K

Post by Siri K »

Takk for tips! :)

Kanskje går det da an å bruke pent brukt stallflis fra den lokale stallen? Eller er den så full av hesteurin at det ikke går? Jeg har jo vært der borte for å hente hestemøkk, og det later til at det øverste laget av stallstrø er ganske tørt.
H2/H3 i hyttehagen
magnolia

Post by magnolia »

Stallflis innsauset med hesteurin må da være førsteklasses vare. Urin = nitrogen, og det er det som holder komposten i gang.
Siri K

Post by Siri K »

Da er flisen hentet og levert - så får vi se hvordan det går.
H2/H3 i hyttehagen
calypso

Post by calypso »

Julianne wrote:= Urin nitrogen, som er kanskje å holde komposten startet.
Dette er samme spam som stresset i forrige uke.
magnolia

Post by magnolia »

Jeg meldte fra igår om dette.
KAT Norway
Herdighetssone: H3

Post by KAT Norway »

Hvem i faen gidder å kjøpe strø fra felleskjøpet når man har halm? Halm fungerer like bra og det er bare til å kutte opp halmen å stø utover. Det koster deg nesten ingen ting og det er effektivt. Jeg blir oppgitt når noen gidder å kjøpe dyr strø når men like gjerne kan bruke halm!
magnolia

Post by magnolia »

Hvor får en kjøpt halm, da? Det er mange som ikke dyrker korn.
KAT Norway

Post by KAT Norway »

Tenker du på hobbydyrkere eller profesjonelle bønder? Jeg dyrker korn i hagen og det syntes jeg går fint, men i Norge i dag så er det kornbønder på alle kanter vil jeg tru. Gjør en avtale med bonden og hent litt halm fra jordet hans. Hvis du skal ha større mengder halm så kan det lønne seg å kjøpe halmballer. Enten presser man selv i og med at man har hest og da regner jeg med at du har tilgjengelig presse, ellers så får du noe til å presse for deg. Hvis det absolutt ikke finnes en eneste med presse i området eller det finnes en hyggelig bonde så får man vel bare kjøpe den dyre strøen, men jeg tviler på at det finnes ett sted i Norge hvor dette ikke skal la seg gjøre...
Timanna
Herdighetssone: H7

Post by Timanna »

Her hos oss dyrkes det IKKE korn ihvertfall!
Inger E

Post by Inger E »

Det er nok langt mellom kornåkrane over store delar av landet vårt, ja. Det var før og under krigen at dei dyrka korn på plassar der det knapt vart moge.
KAT Norway

Post by KAT Norway »

Hmm, snodig vil jeg si. Hvis du ikke bor på fjellet så skal det vøre mulig å få tak i noe, men nå bor jeg på østlandet da. Mye mere korn her så klart, men hvis det ikke lar seg ordne så er det vel ikke noe annet alternativ dessverre.
lavendel29
Herdighetssone: H2

Post by lavendel29 »

K an det være nødvendig med så mye strø da? Jeg har kompostert i over 20 år og bruker nesten aldri strø. Jeg river opp eggekartonger, legger opi tørkepapir som brukes på kjøkkenet og kaffefilter, og det ser ut til at det blir nok karbonholdig avfall.
lavendel29 :D
KAT Norway

Post by KAT Norway »

Det er ikke nødvendig med stø, men det er en liten fordel hvis man kan kalle det for en fordel. Jeg vil si det at det ikke er nødvendig med stø hvis du tenker på hva eventuelt strøet koster og arbeidet med å fordele dette. Det beste er å faktisk blande inn jord i komposten for å fremme nedbrytelsen av botaniske planterester. Det er også fint å variere hva du har i komposten og f eks ikke bare ha gress oppi, men også ha blandet oppi løv og diverse andre planterester.
Post Reply