Halm som strø?

Diskusjon og spørsmål om alt som har med økologisk hagebruk og kompostering.
lavendel29
Herdighetssone: H2

Re: Halm som strø?

Post by lavendel29 »

Jeg er ikke helt enig at det er lurt å blande inn jord i komposten, ihvertfall ikke om vinteren i en varmkompostbinge, men det kan være lurt å blande i litt jord i sommerhalvåret hvis en har i rekeskall eller rå fisk.
Strøet skal jo være med for å få en bedre balanse mellom karbon og nitrogen, og det gjør jo eggekartonger og tørkepapir, såvidt jeg har lest meg til.
lavendel29.
KAT Norway
Herdighetssone: H3

Post by KAT Norway »

Det jeg tenker på da er å blande inn litt jord om våren og la det virke utover sommeren og dette fungerer fint. Blir så klart bortkastet om vinteren.
Morild
Herdighetssone: H7

Post by Morild »

Man kan bruke halm til strø, er helt perfekt.

Har du tilgang på gratis halm, så er det bare å produsere kompost så mye du klarer.

Er en gammel, men velkjent metode å legge halm og hestemøkk i bunnen av et grønnsaksbed, når det komposterer blir det varmt i bedet samtidig som det gir næring til grønnsakene.

Hvis stråene i halmen er lange, bør det hakkes noe opp. Ellers blir det svært tungt å vende på komposten, med masse strå som henger sammen.

Når det gjelder å blande inn jord, jeg tømmer noen av pottene med sommerblomster i komposten om høsten; med planterester, masse røtter og det som er av jord, det fungerer veldig bra.
Aasta

Post by Aasta »

Til strø må en vel bruke det som er lett å få tak i, tenker eg. Det er vel ikkje alle som har en stall eller kornbonde som næraste nabo. Vitsen er vel å få inn noe meir karbonrikt materiale og dessutan litt luft. Så eg tenker at eit lite lager av opphakka kvist frå beskjæring er godt å ha. Og så må det vere tørt og lett tilgjengelig slik at det er lettvint å hive oppi. Eg kjøper flis i sekker fordi det er greitt og reinsleg, men bruker óg mye opprevet avispapir, reklame og diverse. Alt duger! :-)
Aasta, Oslo

‹Il faut cultiver son jardin›
Morild
Herdighetssone: H7

Post by Morild »

Nettopp! Alt duger! Om det er løv og kvist fra egen hage, jord og planterester fra potter, plenklipp, oppkvernede greiner fra beskjæring, rester av grønnsaker og frukt som kastes, eggkartonger, eggskall, fuglenek.

Men vil man skaffe seg halmstrø, så ser jeg at små firkantede halmballer fås kjøpt til 50 kr/stk. F.eks. her: http://altieng.no/grovfor/
Hvis dere har sett på Finnmarksløpet på TV, så har de brukt slike halmballer til å legge ut på hvileplassene.

Tror også at forsentralen leverer små firkantede halmballer, i tillegg til rundballer av halm
http://www.forsentralen.no/produkt/strafôr1/torrhalm1

Jeg har tenkt på i mange år at jeg skulle laget mer kompost. Og da er det bare fantasien som setter grenser.
Ser f.eks. at en stall som jeg kjører forbi daglig, triller halm og hestemøkk ned i fjæra.
Og sikkert mange naboer som blir glad for å få kvittet seg med hageavfall.
Får også lov å hente tang som er vasket inn på jordene til naboen.

Det er noe med kompostjord som man ikke finner i kjøpejord, og det er mangfold. Løv, gress, kvist, sagflis osv. gir en helt annen jord enn torvjord kjøpt i sekker.

Det er enkelt å lage seg noen åpne kompostbinger for bare organisk avfall, og man kan produsere over tusen liter god kompostjord i året.

Men det jeg gjør istedet er å kjøpe 50 liters sekker med plantejord til 100 kr for tre sekker.

God, ugrasfri jord kan man bruke mye av, selv i en liten hage.
Skal man fylle bare noen krukker, så klarer man seg med 50 liters sekker, men det rekker ikke langt til å fylle et bed eller store plantekasser.

Her jeg bor er det mulighet å få kjøpt et tilkjørt lass med jord, men så har de ikke produsert, eller så har de ikke tid å levere, eller så blåser det nordavind, og så ble det ikke noe jord den sommeren heller.
Aasta

Post by Aasta »

Jord kan en ikkje få nok av! Den der hestemøkka som blir kjørt ned i fjæra skulle eg ha likt å slått kloa i! :-) Og eg er elles enig md deg,det er greitt med et par 50 liters skker til å ha i blomsterpottene, men det monnar så lite når ein skal ha det i beda :D

Kompostering er altså løysinga! Legg på eit godt lag kvar vår, så blir det liv i beda. Det blir alltid for lite, syns eg, så heldig er den som hadde kunne produsere meir!

No har eg akkurat flytta til ein bar og naken leirehage, klør i fingrane etter å forvandle dette her til god moldjord. Treng bare litegrann tid, og masse TLC! :-)
Aasta, Oslo

‹Il faut cultiver son jardin›
Marit i Sogn
Herdighetssone: H4

Post by Marit i Sogn »

Er nybegynner med varmkompostbinge. Prøver å lese, men mange ulike erfaringer. Når det gjelder STRØ, hva kan brukes der? Hva er "hensikten"? Kan kongler gjøre noe nytte? Har mye kongler og furunåler lett tilgjengelig utenfor stuedøren. Trenger helt elementære og grunnleggende tips fra dere som er "drevne" :?
Siri K

Post by Siri K »

Kongler og furunåler har den egenskapen at de vil bli til surjord når de komposterer. Derfor er de ikke så egnet, med mindre det nettopp er kompost til surjordsplanter du trenger.
H2/H3 i hyttehagen
magnolia

Post by magnolia »

Ferske, grønne furunåler er sure til en viss grad, men surheten forsvinner etter hvert som de eldes/komposteres. Furunåler er faktisk en viktig ressurs i komposten eller i plantejorda, men er de grønne passer de best i surjordsbed. For å være sikker på at kompostjorda ikke blir for sur, kan en jo tilsette litt kalk. Denne artikkelen er informativ:

http://www.diyseattle.com/backyard/pine ... r-compost/
frodelil

Post by frodelil »

Ser Marit i Sogn ikke fikk noe godt svar på hvorfor man skal bruke strø. En kompost trives best når den har riktig mengdeforhold mellom nitrogen og karbon. Karbonholdige ting, gjerne kalt "brunt", er ofte gul-brunt og tørt. De har fra 30:1 andeler karbon til nitrogen, til hundre ganger så mye karbon som nitrogen. Nitrogenholdige ting har fortsatt mer karbon enn nitrogen, men i forholdet 10:1 til 30:1. Blir gjerne kalt "grønt", selv om fargene kan variere.

Typisk brune ting (karbon):
Blader, høy, halm, papp/papir og treflis

Typiske grønne ting (nitrogen):
Dyremøkk, tang/tare, gressklipp, matavfall

Som du ser så er det gjerne grønne ting vi putter i en kompost. For å balansere den så må vi også ha litt brune ting. For å tilføre brunt så brukes ofte kompoststrø. En balansert varmkompost vil bli fin og varm og lukte lite. En dårlig balansert kompost ikke bli like varm og kan lukte dårlig. Resultatet vil tilslutt bli det samme, men en dårlig balansert kompost vil bruke mye mer tid.

Så kan det være lurt å tilsette litt ferdig kompost for å få tilført bakterier og slike ting som er med på å bryte ned. Eventuelt dra i skogen og grave opp litt jord og råttent materiale her og der som så tilføres komposten.
Post Reply