Hvilken kompostbinge er best å kjøpe Evt lage ?

Diskusjon og spørsmål om alt som har med økologisk hagebruk og kompostering.
Post Reply
Siv87
Herdighetssone: H1

Hvilken kompostbinge er best å kjøpe Evt lage ?

Post by Siv87 »

Hei, jeg tenker på å begynne med kaldkompost i Hagen,men vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem. Har lest at det kan lønne seg å ha to kompostbinger. Er den noen bra binger dere kan anbefale? Er det best med plast eller tre? Har også lest at det går ann å lage av to pallekarmer, er det noen som har prøvd det?
Inger E

Re: Hvilken kompostbinge er best å kjøpe Evt lage ?

Post by Inger E »

Eg har heimelaga binge med tre rom. Skulle gjerne hatt fire! Naboen har kjøpt nokre greier av netting. Det er firkanta sider som kan hektast på eit nettinggjerde, men eg trur dei og kan hektast saman fire og fire og stå fritt. Eg meiner eg har sett det på Plantasjen. Då er det berre å byggje ut etter som ein vil. Romma vert passe store. Hjå meg er dei litt for djupe. Eg skulle vere lur og utnytte plassen, men vi burde nok halde oss til teikningane!
Erik N

Post by Erik N »

Det spiller veldig liten rolle hvordan du gjør det! Kaldkompost. Altså er det bra med lufting. Netting, i vanskelighetsgrad opptil armert finmaska 10mm rutete, er bare fordi det er rotter (og mus) her. Jeg lagde varmkompostbinge, men har brukt den som avfallstømmeplass. Det går varmt for seg oppi der uansett. Blir det samme uansett. Det tar fryktelig lang tid før trevirket råtner, nesten samme hva slags sortering du kjøper. Så jeg bruker forskalingsmaterialer. Det er absolutt billigst. Har laga en fotoserie her på praten et sted. Skal se om jeg finner det. Men, altså, det er med isolasjon og armert netting, og slett ikke nødvendig. Før hadde jeg ei kasse (lite hus) med en slags forgård uttafor, der jeg snudde og omvelta komposten. Nå bare drar jeg det ut og lager til et digert nytt bed med masse deilig næring. Spielt keine rolle!
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
Erik N

Post by Erik N »

Evert Taube
Siv87

Post by Siv87 »

Hei, takk for svar :) jeg har lest litt rundtom på forumet og tenker nå på å ha en varmkompost i stedet, men luer på om dette er litt for komplisert. Har sendt epost til kommunen angående kurs i kompostering så får jeg ta det derfra :)
Erik N

Post by Erik N »

Det er jo bare om å gjøre at det brytes ned. I kalde strøk må en isolere litt. Der det er udyr må en skjerme mot det. Ellers er det bare å lage ei kasse og slippe til luft.
Evert Taube
Kor I. Ander
Herdighetssone: H3

Post by Kor I. Ander »

Åpne komposter er rene snileklekkerier. Mange varmkomposter har også for store åpninger slik att sniler kan komme inn og legge egg. Selv i Kompostbjørn som jeg har forekommer det sniler selv om det er sjelden.
Man blir gammel for fort, men klok for sent.
Erik N

Post by Erik N »

Sneglene er jo en del av nedbryterne. Det er umulig å tenke seg et system av planter og levende jord uten å ha et fullt mangfold av nedbrytere. Fra de mest avanserte leddyra (insekter og krepsdyr) via sneglene til mikronedbrytere på bakterie- og sopp-nivå. Hysteriet rundt planteetende virvelløse dyr begynner å bli stort etter hvert. Klart det er snegler i hagen min. Alle steder! Men jeg vil ikke at de skal spise av bedplantene mine, altså!
Evert Taube
Kor I. Ander

Post by Kor I. Ander »

OK Men når ingen bryr seg blir problemet med Iberian større og større. Jeg kunne hatt 3-4 kompostbinger men leverer nå alt på igjen bruks stasjon. Å blande bakterier inn i problemet skjønner jeg ikke vitsen med. Bakterier er vi helt avhengig av. Det er vi ikke av Iberiasnilen. Mengden øker kraftig fra år til år. Om få år får vi nærmest ett vegg til vegg teppe av dem.Ikke langt fra her jeg bor er problemet mange ganger så stort men de fikk også problemet noen år før. I mellomtiden prøver jeg å redusere så mye som mulig. Att andre ikke vil for være opp til hver og en. Att jeg nevnte det i forbindelse med kompostbinge var en liten opplysning om hva som kunne skje. Jeg dyrker grønnsaker og ser ingen vits i det så lenge andre spiser dem opp.
Man blir gammel for fort, men klok for sent.
Erik N

Post by Erik N »

Dette er ikke for å krangle, men i mitt innlegg handlet det om nedbrytere i det store og hele. Også snegler. Det sto ingenting om Iberiasnegler i det innlegget jeg repliserte. Bare snegler. Oftere og oftere blir innlegg av typen "ekle kryp" stående uimotsagt. Hagen er en litt utsortert samling av planter jeg håper vil klare seg her hos meg. Til tross for klima og naturlige konkurrenter, planteetere og omnivorer (som en del snegler er - de spiser mye rart.) Når jeg skriker opp litt av og til er det for å prøve å roe ned. Her sitter vi med enorme detaljkunnskaper om blomsterplanter, stauder, busker, urter, arter, underarter, hybrider og tilfeldige morfer. Og så blir alt som tilhører dyreriket og har antydning til nervesystem omfatta med den største ignoranse på grensa til skummel uvitenhet. Vi er heldige som har det sånn noenlunde i water. Brunsneglen er en plage, javel, men noen verdenskrise er det ikke. Dumt om alle snegler skal utryddes av den grunn. Vi hyler fordi biebestandene går ned, men har overhodet ingen forståelse for at vi som reine hobbydyrkere ikke skal sprøyte og spraye i øst og vest. For å få fram plantene mine er jeg avhengig av et velfungerende økosystem, om enn tilpassa og jenka til med aggressiv bekjempelse av brunsnegl. Ja, jeg har sliti voldsomt med disse sneglene og elsker ferramol. Nei, jeg er ingen moderne økofrik med alternative tranger og interesser. Jeg er en gammal økofrik som har sitti på gjerdet alt for lenge. Så nå skriker jeg litt av og til, før jeg må rulles sammen og plasseres vekk.
Evert Taube
sigoy

Post by sigoy »

jeg har nettopp lagd en ny kompostbinge (uisolert), er det noe som er greit å tilføre slik at prosessen starter.
KirstenHansen
Herdighetssone: H4

Post by KirstenHansen »

Jeg samler alskens småkvist og løv og gress og hiver det oppi etterhvert. Nå i det siste har jeg tømt krukker og kasser etter agurkplanter og tomatplanter. I disse er det en del jord som kommer til å sette fart på komposteringen av alt det andre. Passer på å dele og spre det litt utover i komposten for røttene holder jo litt grep om jorden. Her i det kalde nord vil det vel ikke gå så fort i høst og vinter, men til våren blir det nok mere futt i det. Grønnsak og potetskrell er supert, og ellers behøves det bare å tilsettes vann hvis det blir tørt. Et realt greip til å løfte litt på massene så det ikke blir for kompakt, gjør også at det slipper til litt luft. Når det begynner å fylles kan det være effektivt med litt sagspon (foreksempel fra hamster og kaninbur). Med god fuktighet kan det bli riktig lunt også i en slik kaldkompost.
Morild
Herdighetssone: H7

Post by Morild »

Planterester i nedbryting inneholder alle mikroorganismene som skal til.
Om det er en haug med lauv som har samlet seg et sted, eller fra ei grop der du har tømt plenklipp og annet planteavfall.
chrisjacob

Post by chrisjacob »

I always use homemade compost bins for my garden. As far as my experience it is always better to use the homemade bins for the garden which will give you good results. It is advisable to have two compost bins.

See here for web design services
Post Reply