Aske kan brukes til-?

Diskusjon og spørsmål om alt som har med økologisk hagebruk og kompostering.
Aasta

Aske kan brukes til-?

Post by Aasta »

Hei!
Lenge siden sist!

Eg har no flytta, og i den prosessen fått meg to nye vedomnar som brukast mykje. Det blir ein del aske, og mitt spørsmål blir: kan denne brukast til noe lurt?

Slik det er no hiv eg den bare sånn cirka der som grovkomposthagen eller muligens kjøkkenhagen skal vere. Har fått med meg at det ikkje er noe lurt å ha aske i komposten.

Der vi budde før så strødde eg gjerne litt aske langsmed hekken og på frukttrea, her er det enno ikkje noe særleg av verken hekk eller frukttre :-)
Aasta, Oslo

‹Il faut cultiver son jardin›
Inger E

Re: Aske kan brukes til-?

Post by Inger E »

Tja. Eg brukar detmeste på rosene, men og på snøen om våren der eg ynskjer at det skal vårast.
Aasta

Post by Aasta »

Det eg lurer på er vel dette: sidan eg ikkje har nokon egna plass å deponere det akkurat no om vinteren, ville det vere lurt å spare på den til våren for å bruke den som ekstra påfyll til dei som kunne trenge det, roser, klematis, frukttre m.m. ?
Eller, som Inger foreslår; å bruke den til å få snøen til å forsvinne fortare, det er no i alle fall svært smart… :-)

Trur nesten eg må det:-) Må bare finne ein passande conteiner å ha det i…
Aasta, Oslo

magnolia

Post by magnolia »

Å legge asken på komposten er smør på flesk, siden asken er ferdig omdannet. Jeg sparer asken i bæreposer som jeg oppbevarer tørt og strør den ut om våren i fuktig vær (ellers fyker den). Jeg går ut fra at alle planter unntatt surjordsplanter har godt av aske.
Kirsten

Post by Kirsten »

Jeg gjør som Magnolia. Særlig rosene mine har godt av aske, men jeg strør det også på plenen der den er surest under epletreet (slik går det når jeg ikke er flink til å rydde bort nedfallsfrukt umiddelbar), i kjøkkenhagen og i bedene for øvrig med unntak av surjordsbedene.
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
magnolia

Post by magnolia »

Ja, det blir jo ikke store mengder med aske så jeg gir til de som trenger det mest - pioner, syriner, sur plen og litt til utpregede kalkelskere. Det blir lite igjen til rosene, dessverre.
salvia
Herdighetssone: H4

Post by salvia »

Hvorfor mellomstasjonen med oppbevaring i poser frem til våren?
Dårlig fremkommelighet i hagen? Ser stygt ut med aske på snøen? Eller mister asken sin effekt hvis den blir strødd rett på snøen diverse ganger i løpet av fyringssesongen?
magnolia

Post by magnolia »

Det er fordi jeg ikke orker å gå ut i kulda på glatta eller vasse i snø. Vi måker ikke i hagen. Dessuten ser jeg ikke plantene når de er dekket av snø.
Last edited by magnolia on 15 Jan 2013, 22:39, edited 1 time in total.
salvia
Herdighetssone: H4

Post by salvia »

Takk for et konkret svar på det med posene.
SÅN
Herdighetssone: H5

Post by SÅN »

Aske er sterkt alkalisk, det fungere på samme måte som kalk, og kan strøs ut på jorden som kalk. Selv samler jeg det i en plastsekk. og sist på vinteren,tidlig vår. når jeg ser at der skal være sol noen dage, strør jeg det på brøytekantene, og andre steder hvor jeg ønsker at sneen skal gå fort, da forsvinner den rimelig rask (sneen!)
lavendel29
Herdighetssone: H2

Post by lavendel29 »

Aske er fint å strø på isen, men ikke rett foran inngangen. Jeg strør den ute i gaten rett ved postkassen.
Aasta

Post by Aasta »

Kjempefint!
Tusen takk for svar. Då er det såpass verdifullt som eg trudde! :D Det føltes liksom så sløsete å bare kaste det bort!
No skal eg finne fram ein sekk til å ha det i fram mot våren. Eg er enig med ho som sa: kvifor vente til våren - kan du ikkje bare hive det ut der du vil ha det? Men no har eg faktisk ingen ferdige bed her, så eg trur det kan vere lurt å spare på godsakene.

Takk igjen!

Alltid gode svar å få på hagepraten! :-)
Aasta, Oslo

KAT Norway
Herdighetssone: H3

Post by KAT Norway »

Bland asken sammen med jorden. Asken fungerer som naturlig gjødsel for plantene. Hvilke planter som nyttiggjør seg mest av næringen fra asken er en annen sak da, men.
lavendel29
Herdighetssone: H2

Post by lavendel29 »

Ikke strø den på surjordsplantene.
KAT Norway
Herdighetssone: H3

Post by KAT Norway »

Nei, det er riktig. Foruten det så må jeg si at aske fungerer perfekt som gjødsel, men ikke tro at aske kan takle kål f eks gjennom en hel sesong.
Post Reply