Forskjell på varm- og kaldkompost

Diskusjon og spørsmål om alt som har med økologisk hagebruk og kompostering.
Morild
Herdighetssone: H7

Re: Forskjell på varm- og kaldkompost

Post by Morild »

Jeg har hørt at man kan kompostere gresstorv som man fjerner når man lager et bed, men blir det ikke bare masse gress som vokser i komposten?

Når det gjelder ugress, så har jeg vurdert å finne frem en gammel kleskoker, fylle den opp med ugress etter hvert som jeg luker. Når den er fylt opp, så kan den settes på et bål eller grillen, og gis et oppkok.
salvia
Herdighetssone: H4

Post by salvia »

Vel, Morild, jeg har valgt å ta steget jeg så lenge har fryktet. (Taking a Walk on the wild side!) Kirsten har haget og kompostert så lenge at når hun sier det går bra, så gjør det nok det. Forutsatt at temperaturen i bingen er god. Filler'n at jordtermometeret er knust.. Når familien leter etter saks i sneglesesongen, er de som oftest i hagen alle sammen (unntatt neglesakser). Når de spør etter steketermometer, kan svaret fort vekk bli at det står i jorda ved kompostbingen.
Morild

Post by Morild »

Ja, men da tar jeg også sjansen.

Nå skal jeg dele bingen opp i flere binger, og da er det kanskje lettere å få det til, fordi da inneholder gjerne en binge kun ferdig kompost.

Sånn binge jeg har nå, så fyller man på toppen og tar ut i bunnen, og da er det en mulighet for at ugresset ender i bunnen før det er ferdig kompostert, og blir med komposten ut i bedet.
Kirsten

Post by Kirsten »

Jeg lurer på om dere snakker litt forbi hverandre nå: Salvia snakker om sin varmkompost, mens Morild om kaldkompost?

Det er ikke noe problem å kaste gresstorv i varmkomposten - tvert i mot vil det være positivt for prosessen. Det kan gå bra i kaldkompost også, men der er det mer avhengig av hvor god prosessen er. Legger du torven oppned og midt i bingen, går det sannsynligvis bra. Jeg har konsekvent kastet alt gresset jeg har lukt i kaldkomposten fordi den uansett skulle brukes til toppdressing på "plenen" ved siden av kompostbingene mine, og da måtte gjerne gressrøttene overleve. Men i den ferdig modnede kaldkomposten jeg rakte ut for et par uker siden var det ikke spor av gress eller annet planteliv - men heldigvis diverse meitemark. Litt ugressfrø kan det nok være der, men det tåler den såkalte plenen min.

PS
Takk for tilliten, Salvia!
DS
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
Morild

Post by Morild »

Kaldkomposten blir skikkelig varm om sommeren. Da starter jeg en ny kompost, hvor jeg blander inn noe av fjorårets kompost. Da damper det skikkelig av komposten.
Kirsten

Post by Kirsten »

Da går det nok bra :D
Kirsten

Morild

Post by Morild »

Nå har jeg fylt to kompostbinger med alt fra plenklipp og løv til ugressrøtter og gresstorv.
Evig optimist, så får vi se hvordan det går. Men så langt ser det faktisk ut som det kan gå bra.
Jeg la på mer plenklipp i går kveld, skal blande det inn i løpet av helga, sammen med noe sagflis.
Da øker varmen gjerne i kaldkomposten.

Først tenkte jeg at hvis jeg hadde hatt ugressfri hage, så hadde jeg ikke tatt sjansen.
Men da hadde jeg heller ikke hatt ugress å kompostere :roll:
Morild

Post by Morild »

I år har jeg lykkes med å kaldkompostere flere typer ugressrøtter og planter, ikke frø.
Og vanlig gresstorv.
Flere trillebårlass med gresstorv og noen bøtter med ugressrøtter.

Jeg skulle snu på komposten og ta noen bilder, men høljregner hver dag her, så det får bli til en annen gang.

For å få det til, så må man stappe annet planteavfall rundt og oppå, slik at ugresset eller gresstorva ikke får anledning til å vokse.
Og passe på, spesielt til å begynne med, slik at man ikke finner kompostbingen fullvokst av ugress.
Først må man ta knekken på selve ugressplantene. Hakke de, vende de ned i komposten, ikke gi de anledning til å få vokse i fred.
Deretter må man passe på å holde komposteringen i gang, slik at røttene til ugresset begynner å kompostere.
Å dekke det med f.eks. fuktig plenklipp, slik at røttene hele tiden utsettes for mye fuktighet, det ser ut til å være en bra metode, da "drukner" røttene og forråtner.
Marit i Sogn
Herdighetssone: H4

Post by Marit i Sogn »

Jeg skal begynne med kompostbinge for første gang, og trenger tips om hvilken varmkompostbinge som kan anbefales. Som er lett å betjene. Som passer til husholdning for 1-2. Der er mye på markedet, og jeg blir forvirret :? Vårlige hilsen fra Marit
Kirsten

Post by Kirsten »

Jeg er veldig godt fornøyd med min Kompostbjørn.
Kirsten

Morild

Post by Morild »

Som nevnt tidligere i denne tråden, så forsøkte jeg i fjor å kompostere gresstorv og ugressrøtter i kaldkompostbingen. Røtter av krypsolei, geitrams og hundekjeks.
Veggene i bingene er laget av paller med to-tre cm åpning mellom bordene.

I år har jeg tømt denne bingen, og resultat så langt er veldig bra. Så gjenstår det å se om det er noen røtter som begynner å vokse i bedet der jeg har lagt kompost.

Det var to gresstuster, og et par små ugressplanter som hadde overlevd komposteringen, men så hadde jeg heller ikke rørt i denne siden i fjor høst.
Disse tustene hang ut gjennom sprinklene i veggen på bingen.
IMG_3296.JPG
IMG_3296.JPG (128.64 KiB) Viewed 851 times
IMG_3287.JPG
IMG_3287.JPG (135.17 KiB) Viewed 851 times
IMG_3286.JPG
IMG_3286.JPG (122.04 KiB) Viewed 851 times
IMG_3283.JPG
IMG_3283.JPG (144.78 KiB) Viewed 851 times

Utrolig hvor godt løker trives i kaldkomposten, dette var en skranten svibelløk som jeg kastet i fjor
IMG_3284.JPG
IMG_3284.JPG (117.81 KiB) Viewed 851 times
Morild

Post by Morild »

Nå har det gått en måned, og ikke ei lita spire å se av ugress i bedet eller i kompostmassen i de to neste bingene.

Kompostbingene er åpne og det er derfor kun snakk om kaldkompostering.

Gresstorv og røtter fra geitrams, hundekjeks og løvetann ble til kompost etter et år.

Så forsøket har vært vellykket.
Ta ugresset før det danner frø, med røtter og det hele. Hiv det i kaldkomposten og dekk det med plenklipp.
Rør om med jevne mellomrom og sørg for at ugresset ikke får slått rot i nesten ferdig kompost.
magnolia

Post by magnolia »

Men slike som jeg, som ikke har plen og følgelig heller ikke plenklipp, må være forsiktig med hva slags røtter vi slenger i kaldkomposten. Jeg har forresten en egen komposthaug i utkanten av hagen til gresstorv, lagt med rota opp og dekket med grenavkutt. Der kan torva bruke så lang tid den vil til å bli til kompost.
Inger E

Post by Inger E »

Eg turkar røtene før dei går i komposten. Har gjort det med mynte, og det luktar godt i lange tider, utan at dei vakna til liv att.
Morild

Post by Morild »

Nå i solsteiken skulle man hatt en svartmalt kasse med lokk, av blikk eller annet metall.
Da hadde alt av ugress, være seg frø eller røtter, blitt stekt av sola.

Litt sånn som enkelte gjorde før, å bake noen liter jord i komfyren, for å få ugressfri jord til potteplantene.
Post Reply