Hva kastes i kaldkomposten?

Diskusjon og spørsmål om alt som har med økologisk hagebruk og kompostering.
Post Reply
OlavR

Hva kastes i kaldkomposten?

Post by OlavR »

Hei alle sammen!
Nå har jeg nettopp fått satt opp en kaldkompost i hagen her, og koser meg med å legge oppi alt mulig rart:)
Har jeg forstått det riktig hvis jeg mener at jeg i tillegg til hageavfall kan hive oppi alt matavfall som ikke kommer fra kjøtt og fisk? Som salat, brød, kaffegrut, kaffefilter, eggekartong, tørkepapir, te, frukt, grønnsaker, osv?

Olav
Inger E

Re: Hva kastes i kaldkomposten?

Post by Inger E »

Eg held meg no unna papir. Er ikkje sikker på kor bra det er, og så tek det lenger tid, tykkjer eg. Men eg brukar rekeskal. Grev det godt nedi. Det får opp varmen i bingen. Eg har no ikkje så store mengdene i slengen, det er no så, men det går fort over til jord.
lavendel29
Herdighetssone: H2

Post by lavendel29 »

Jeg mener du kan ha både opprevne eggekartonger og tørkepapir oppi kaldkomposten, jeg har det i varmkomposten, men det skulle vel bli det samme. Det er noe som kalles C/N forholdet som sier at det skal helst være noe tørre ting som småkvist og lignende og noe mer nitrogenholdig materiale. Ferskt gressklipp er fint å blande med litt tørrere saker. Rekeskall er fint, men det må du grave langt ned ellers kommer dyr og graver det opp. Vet ikke om kommunen er glad for at folk blander rekeskall i kaldkomposten, det går vel kanskje for det samme som kjøtt- og fiskeavfall, ellers er jo fiskeavfall fint i komposten, men jeg tror nok helst det skal i varmkomposten. lavendel29
magnolia

Post by magnolia »

Lukten av rekeskall kan nok lokke til seg dyr.
Morild
Herdighetssone: H7

Post by Morild »

Det varierer med hvor man bor, om det er rotter eller grevlinger i nabolaget så kan rekeskall lokke de til.
Men det samme kan kokte grønnsaker.
Hos meg er det kun mus som evt kommer, men med en katt i huset så holdes de unna.

Rekeskall begynner å brytes ned med en gang, og setter virkelig fart på komposten.
Bille
Herdighetssone: H2

Post by Bille »

Nå har jeg bare kvist og kvast fra hagen i min lille binge, men eggekartong trodde jeg inneholdt mye limestoffer? Egner det seg så bra til kompost? Leste nylig at man f.eks. ikke bør brenne eggekartong i peisen av samme grunn. Men nå danner vel ikke komposten de samme gassene som en vedfyring akkurat...
H2-3
Min blogg: Skyggebalkongen
Fakta og tips om mer enn 250 planter - Plantesentralen.no
Rulle

Post by Rulle »

Stemmer det at man kan kaste gamle bomullskluter, stoffrester, garn eller annet av ren bomull, lin eller ull?
Inger E

Post by Inger E »

Det tek i så fall uendeleg lang tid i forhold ril planterestar. Eg ville ergre meg over å måtte legge det attende i bingen pr etter år.
magnolia

Post by magnolia »

Jeg har av og til lagt gamle dynetrekk i bomull over haugen med ferdig kompost. Det tar ikke mer enn et par år før det er bare filler igjen av dem. Jo tynnere stoff, desto fortere går det.
Post Reply