kaldkompostbinger

Diskusjon og spørsmål om alt som har med økologisk hagebruk og kompostering.
Post Reply
kristin

Post by kristin »

Hei, jeg vil bygge nye kaldkompostbinger til våren og lurer på om noen har noen gode tips. Har nå 2 stk med skråbord på alle sidene, noe som gir svært luftige og kalde binger samt stor jobb og spa om og tømme bingene. Tenker meg tre nye binger, og er takknemlig for alle gode råd!

kristin
kristin
Lene i Fredrikstad

Post by Lene i Fredrikstad »

En enkel (og billig) løsning er å bruke pallekarmer. Du setter dem oppå hverandre i høyden ettersom mengden i bingen øker og omvendt, fjerner karmene når du spar ut av bingen igjen. Svenskene har holdt på masse med pallekarmer (pallkrager) som bed og som kompostbinge. Jeg selv har flere pallekarmbed (se i albumet mitt).
Om du skjærer ut noen hull i sidene får du inn ønsket mengde luft i bingen.

Hilsen Lene. H2-3
--------------------------
Planter blir kompost blir liv
blir min hage.
Mitt album
Hilsen Lene
blir min hage.

Lenes album, Lene i Fredrikstads hagedagbok, Lenes oppskrifter
RønnaugH5

Post by RønnaugH5 »

Pallekarmer skal jeg jammen skaffe meg til våren også. Urtepallekarmmene dine var kjempefine Lene!
Mvh Rønnaug
Harryford

Post by Harryford »

Pallekaremr er fint! - - - Til inspirasjon! - noen til: Kompostbinge eller Denne eller Denne med tre binger

Med hilsen
John
Hilsen John
Risør
Miamaria

Post by Miamaria »

Vi brukte ikke pallekarmer, men paller. Røsket av bordene på ene siden + klossene mellom, så hadde vi fine vegger. Den ene spikret vi ikke fast, så den veggen kan vi ta løs.
Jan

Post by Jan »

Hvor får man tak i pallekarmer?
Lene i Fredrikstad

Pallekarmer kan fås brukt og billig fra byggeplasser, bedrifter som får mye varer levert osv. Jeg vet at i Oslo finnes det et sted (på Økern?) som selger brukte og nye pallekarmer. Jeg kjøpte mine brukt fra en byggeplass her i byen. Dvs. det var en annen hageglad forumist fra hagegal som oppdaget at det gikk ann å få tak i brukte og billige pallekarmer der de bygget en bensisstasjon like ved henne, og siden hun visste at andre også lette etter pallekarmer, kjøpte hun på vegne av flere hageforumister.. (Det er mye bra som kommer ut av å være på hageforum, gett :-))

Hilsen Lene. H2-3
blir min hage.
Mitt album
Hilsen Lene
blir min hage.

Bjørg

Post by Bjørg »

Etter aldri så mange år med hagearbeid så aner jeg ikke hva en pallekarm er for noe. Jeg tar mot til meg i dag og spør. Kjære Lene eller noen andre .Kan noen tegne og fortelle.Uvitenheten begynner å bli tung å bære!!
Bjørg
Lene i Fredrikstad

Det er de kloke som spør :-)
Om du kikker på albumet mitt for i fjor finner du endel bilder av mine pallekarmer.
I mitt innlegg lenger opp her er det en link til et firma som lager og selger pallekarmer, der også med bilde.

Hilsen Lene. H2-3
blir min hage.
Mitt album
Hilsen Lene
blir min hage.

Bjørg

Post by Bjørg »

Akk ja denne dama flirer litt. Takk Lene!Jeg har åtte stk av de og ante ikke at det hette pallekarmer. De er veldig greie til veldig mye. Helt enig!!!
Bjørg
kristin

Post by kristin »

takk for alle råd og tips! Pallekarmene ser jo flotte ut, men er ikke de imprignerte? Bruker mye av kaldkomposten i kjøkkenhagen så vil helst unngå dette.

kristin
kristin
Mokki

Post by Mokki »

Har aldri sett impregnering på de pallekarmene vi har her på jobb. De brukes til å frakte varer i så jeg tror ikke det er spandert på noe beskyttelse på dem. Regnes som forbruksvare og går nok i stykker pga røff behandling her på lageret lenge før de rekker å råtne opp :D
Lene i Fredrikstad

Helt riktig; de er ikke behandlet på noen måte. Jeg har beiset mine med oljebeis. Andre har valgt å male sine, eller har gitt dem annen behandling. Mange bruker dem bare som de er - de holder i noen år før de må byttes ut.

Hilsen Lene. H2-3
blir min hage.
Mitt album
Hilsen Lene
blir min hage.

kristin

Post by kristin »

Nå står to pallekarmkompostbinger i hagen og jeg er så langt kjempefornøyd! Har en vanlig pall i bunnen for å få godt med luft under og så tre palekarmer innsatt med linolje over. Borret noen hull, samt at karmene var velbrukte og fine med hakk og sår som var helt perfekt mtp lufting. Har plassert en enkel trådbinge mellom dem som en oppsamler før det blir lagt i selve bingen, denne er enkel å fjerne slik at jeg skal kunne legge pallekarmbingen der når jeg spar om komposten uttpå sommeren.
Takk til alle for gode råd og innspill!

kristin
kristin
Shirajenta
Herdighetssone: H2

Re: kaldkompostbinger

Post by Shirajenta »

Du kan få kjøpt pallekarmer til 149,- pr stykk på Biltema. Sjekk biltema.no. De kaller dem "Dyrkingskasse". http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Pl ... 000033118/
I butikken i Tønsberg hadde de mange igjen. :D
Kan visst også få kjøpt på plantasjen, men dyrere.

Se på disse flotte mørkbeisede på moseplassen.com: http://moseplassen.com/2013/06/pallekarmer-hoybed/
Og disse: http://moseplassen.com/2013/06/oppdater ... kkenhagen/

Kan også kjøpes her. De kalles pallekrager her: http://www.witre.no/palletilbehor_c_Mai ... cgodHWMACA
Post Reply