20 år gammel kumøkk? God jord?

Diskusjon og spørsmål om alt som har med økologisk hagebruk og kompostering.
Post Reply
Karen
Herdighetssone: H7

20 år gammel kumøkk? God jord?

Post by Karen »

Jeg har fått tilgang på 20 år gammel kumøkk. Det er fra en gammel fraukjeller. Ser ut som fin jord. Noen klumper der man kan se at det har vært møkk, lukter mer jord enn frau.. Kan jeg bruke denne jorda som den er, eller må jeg blande den ut?
phantom blot
Herdighetssone: H2

Re: 20 år gammel kumøkk? God jord?

Post by phantom blot »

Det er nok ikke mange som har erfaring med 20 år gammel kumøkk. Jeg tippper mesteparten av nitrogenet er borte, men det er nok en del fosfor og kalium igjen. Den er nok fin til å ha i blomsterbed og lignende, men om den er ideell til potter og kar er jeg ikke sikkert på. Det kommer litt an på strukturen, selv ville jeg muligens blandet den med barkkompost, sand og kanskje litt torv. Den er nok mest kompost å regne, og for sommerblomster og lignende som trenger litt ekstra med næring trengs nok litt gjødsel også.
Karen

Post by Karen »

Jeg skjønner at det kanskje ikke er mye erfaring rundt denne møkka, har gjort ett forsøk nå. Blandet noe med sand og plantet i. Har også plantet i ren "møkk ". Så får vi se hvordan det går :-)
Lydphil

Post by Lydphil »

Hvilke erfaringer har du gjort deg, Karen?

Jeg kom over 10-12 år gammel ku-hest-kanin-gris og hønsemøkk i vår. Jeg tømte hele gjødselkjellern, og hadde en tanke om at nitrogenet mest sannsynlig var borte. Brukte det som jordforbedring, var skikkelig generøs, og blandet i bra med hønsegjødsel. Min erfaring er at jeg ikke har hatt flottere grønnsaker på mange år. De skyldes nok ikke ene og alene denne møkka, men jeg kan heller ikke si at det ikke var den.

Plantet et par gresskarplanter i en bøtte med det, og hadde en annen som kontrollbøtte. De fikk samme gjødsling gjennom vanning. Den med den gamle møkka produserte like mange frukter som den andre, men den siste frukten ble ikke like stor, og begynte å vokse veldig sent.

Konklusjonen min er i alle fall at det var verdt å hente møkka, og at jeg hadde gjort det igjen.

- Philip
Morild

Post by Morild »

Matjord som ligger i terrenget i 20 år er ofte veldig god jord, så f.eks. jorda der jeg grov ut til drivhuset, det var fet, næringsrik matjord.
Så logisk sett bør 20 år gammel kumøkk være god jord. Faktisk kan den være mer mineralrik enn kukompost du får kjøpt i dag.
gardenia
Herdighetssone: H2

Post by gardenia »

fin høstgjødsel ? :)
Post Reply