Plassering av varmkompost

Diskusjon og spørsmål om alt som har med økologisk hagebruk og kompostering.
Post Reply
Hallingjenten
Herdighetssone: H6

Plassering av varmkompost

Post by Hallingjenten »

Hei
Jeg lukter på tanken om å kompostere husholdningsavfallet selv, og har meldt meg på kurs. MEN, jeg aner ikke hvor jeg skal ha kompostbingen?

Er det krav til hvor man kan sette varmkomposten? Har forstått at det ikke blir noe lukt (hvis det gjøres rett).
Har ikke så mye gårdsplass på fremsiden av huset, og har heller ingen praktiske steder i hagen. (mye sol)Alle tips mottas :)

Er det regler for avstand til nabo etc? Kan den f.eks stå ved siden av søppelstativene?
dengladeamatør
Herdighetssone: H1

Re: Plassering av varmkompost

Post by dengladeamatør »

Hei. :-) Kan ikke svare på noe av det du spør om, men har varmkompost selv. Det at det ikke lukter, er en sannhet med modifikasjoner. Vår lukter i hvert fall ganske sterkt når lokket åpnes, og i stille og varmt sommervær kan lukten henge i lufta ei god stund. Jeg ville ikke satt den ved inngangspartiet, og heller ikke for nær naboenes uteplass. Alt etter hvor søppelstativene er i forhold til uteplasser og inngangsparti, så skulle det vel ikke være noe i veien for å ha varmkomposten der?
magnolia

Post by magnolia »

Hvis varmkomposten lukter vondt hele tiden, kan det det være noe galt med den.
dengladeamatør

Post by dengladeamatør »

Ikke hele tida - men det lukter temmelig ille inni der! Og etter at vi har åpnet lokket er det ubehagelig lukt ei god stund etterpå, hvis det ikke blåser. Jeg har tenkt at det er normalt. Eller..? For oss er det ikke noe problem der den står nå, men av hensyn til nabovennskap ville jeg ikke satt den nær terrassen deres! Eller vår, selvsagt! :-)
Kirsten

Post by Kirsten »

Hvis komposten lukter hver gang du graver i den, vil jeg anbefale å lufte den med et greip eller kompostlufter og tilsette mer strø hver gang du tilfører avfall. Lukten tyder på for lite luft i prosessen.
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
dengladeamatør

Post by dengladeamatør »

Ok - takk! Jeg skal videreformidle det til han som har fått jobben med å håndtere saken! :D
thomasusa80

Post by thomasusa80 »

Ikke hele tida - men det lukter temmelig ille inni der! Og etter at vi har åpnet lokket er det ubehagelig lukt ei god stund etterpå, hvis det ikke blåser. Jeg har tenkt at det er normalt. Eller..? For oss er det ikke noe issue der sanctum står nå, men av hensyn til nabovennskap ville jeg ikke satt nook nær terrassen deres! Eller vår, selv
_Edwordstephen_
magnolia

Post by magnolia »

Bruker du strø? Det er viktig for at det skal bli balanse og mer luft. Du kunne kjøpe f.eks. en sekk med stallflis på Felleskjøpet. Selv bruker jeg brune furunåler som det finnes rikelig av her. Det sies at surheten stort sett har gått ut av brune furunåler, og jeg kan også kalke komposten. Grønne barnåler blir for surt.
Avispapir og eggekartonger revet i stykker kan også brukes.
Post Reply