Lukter kompost (kald kompost) ?

Diskusjon og spørsmål om alt som har med økologisk hagebruk og kompostering.
Post Reply
Vestfold
Herdighetssone: H2

Lukter kompost (kald kompost) ?

Post by Vestfold »

Kan man ha et tørkestativ like ved komposthaugen, eller vil det da sette seg lukt i klærne? Eller, kan man ha en sitteplass rett ved en komposthaug (bak en skjerm) eller vil lukten være sjenerende?

Jeg har som dere skjønner ingen erfaring med kompost.
Morild
Herdighetssone: H7

Re: Lukter kompost (kald kompost) ?

Post by Morild »

Det lukter litt når det går varme i komposten, f.eks. i gressklipp
Inger E

Post by Inger E »

Eg kjenner ikkje lukt frå komposten utan at eg rotar i han.
kaaust
Herdighetssone: H5

Post by kaaust »

Min erfaring er at hagefolk sier at det ikke lukter av kaldkompost , mens andre sier det lukter. :lol:

Jeg hadde nok ikke lagt den helt i nærheten av en sitteplass,med bare et skjerm imellom. Men tror ikke det vil trekke inn i klærne på klesnora. Bare ikke ha klær på snora når du roter i komposten.
Hvis vi ikke hadde noen vinter, ville ikke våren vært så deilig; hvis vi ikke av og til møtte motgang, ville gode tider ikke være så velkomne.
Anne Bradstreet
sara736

Post by sara736 »

Jeg gjør ingenting med kaldkomposten om vinteren. Jeg har to binger og kaster hageavfall i den ene sommeren igjennom. Den andre står og gjør seg ferdig. Om våren tømmer jeg den ferdige komposten og spar fjorårskomposten over i den tomme bingen. Omspaingen setter fart i komposten og i løpet av få uker har komposten sunket betydelig sammen. I kjøligere klima kan det være behov for tre binger slik at komposten får et ekstra år på seg. Alternativt kan du spa om oftere enn jeg gjør.
Post Reply