Det regner av hvite mark i komposten, dødsekkelt!!

Diskusjon og spørsmål om alt som har med økologisk hagebruk og kompostering.
Post Reply
akfossen

Det regner av hvite mark i komposten, dødsekkelt!!

Post by akfossen »

Hei!
Jeg har en varmkompost-binge som jeg har tømt (2 år gammel) for ca. 3 uker siden. Dette har jeg gjort to ganger før uten problem, på samme måte. Men nå har det kommet noen mark som er i lokket og oppover veggene som er av et enormt antall og tar jeg opp lokket så plasker det av mark! Med en gang de kommer ut av bingen blir det til små mark på ca. tre mm. Inni bingen er de ca. to cm, hvite og så har de veldig kort avkuttet bak; det ser nesten ut som baken er blitt kuttet av. Hva er dette? Og slik skal det vel ikke være? Det som er i bunnen av min 60 liters tønne av en binge ser varmt og bra ut, det er bl.a. en real reke/skalldyrmiddag som ble tømt der før disse markene kom...

Takknemlig for svar!

Hilsen Anka
aimar
Herdighetssone: H4

Re: Det regner av hvite mark i komposten, dødsekkelt!!

Post by aimar »

Kan det være spyfluelarver? Eller kanskje larver av en annen flue?

Hvis du googler spyfluelarver, så får du opp bilder.
Kirsten

Post by Kirsten »

Høres ut som spyfluelarver, og dårlig tildekket rekeskall er en sannsynlig årsak. Bruk greip og kompostlufter godt, spyl med en kanne eller to med kokende vann og bland inn godt med strø. Det kan hende du må gjenta operasjonen et par ganger, men du blir kvitt styggedommen. For fremtiden er det viktig å holde komposten i god form med nok luft, nok strø og passe på at alt animalsk anfall dekkes godt med strø eller kompostmasse.

Lykke til!
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
akfossen

Post by akfossen »

Hei Dere!

Ja, når jeg googlet så var det nok spyfluelarver, ja. I dag var jeg forberedt på noen svært varme bad for disse ekle sakene, men det var bare ca. 5 igjen.... Spadde litt ekstra nedi og håper de siste fem ikke liker seg lengre de heller!. anka
Kirsten

Post by Kirsten »

Så bra! Da forsvinner nok de fem siste også.
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
Post Reply