Noen spørsmål om varmkompost

Diskusjon og spørsmål om alt som har med økologisk hagebruk og kompostering.
Post Reply
Heidruna

Noen spørsmål om varmkompost

Post by Heidruna »

Jeg vil gjerne gå igang med å "gjenbruke" litt matavfall og slikt, ikke minst for å skaffe bedre jord, så jeg har vurdert varmkompost. Har hørt man kan putte litt mer ulike ting i denne, og at prosessen til å lage jord går fortere. Men hvor fort går det egentlig før man kan bruke komposten i grønnsaksbed f.eks, sånn generelt? Kan man ha i strø med hønsemøkk i? Jeg planlegger å ha en 2-4 høns, som skal få et lite hus med strø som bunndekke, og dette må man jo gjøre av et sted når man renser buret..

Jeg har også naboer få meter unna, og lurer på om det finnes tiltak for å holde skadedyr og lukt så nær 0 som mulig?

Og til sist: Noen som vet om en billig men bra varmkompostbinge? :) Kommunens ser jeg koster rundt 3000, og det er litt dyrt for en dunk man legger avfall i synes jeg...
Kor I. Ander
Herdighetssone: H3

Re: Noen spørsmål om varmkompost

Post by Kor I. Ander »

Det kommer vel til å lukte mer av hønsene enn kompostbingen. En kan lage dem selv men jeg ville kjøpt en. 3000 kr er ca 30 sekker jord a`100kr. Denne jorden blir bedre.
Man blir gammel for fort, men klok for sent.
Siri K
Herdighetssone: H4

Re: Noen spørsmål om varmkompost

Post by Siri K »

De gode varmkompostbingene er forholdsvis dyre, men de er godt isolert, passende for en normal norsk vinter, og de er i helstøpt plast, som gjør dem enkle å rengjøre. Om du skulle finne ut at kompostering ikke er noe du vil fortsette med, er en god varmkompostbinge dessuten lett å selge brukt - mange er på jakt etter en Kompost-Bjørn, for eksempel.
H2/H3 i hyttehagen
Post Reply