Ny varmkompostbeholder

Diskusjon og spørsmål om alt som har med økologisk hagebruk og kompostering.
Post Reply
Grete Lill Gundersen
Herdighetssone: H4

Ny varmkompostbeholder

Post by Grete Lill Gundersen »

Jeg har også et spørsmål om beholder for varmkompost. Jeg har kompostert i mange år og har to Kompostbjørn og en Cipax Kompen. Er godt fornøyd med dem, men lurer på å bytte til en Jora Kompost. Det er en dobbel beholder som har en roterende funksjon så det skal være lettere å blande/lufte komposten, den står på et stativ. Er det noen som har erfaring med den?

Her er lenke til forhandler i Norge: http://www.lakkogfritid.no/display.aspx?menuid=-986
Inger E

Re: Ny varmkompostbeholder

Post by Inger E »

Har ikkje erfaring , men ein i hagelaget agiterar for den. Er så enkelt, og går så fort, seier han. Men som sagt, eg veit ikkje.
Grete Lill Gundersen

Post by Grete Lill Gundersen »

Er det mulig å få kontakt med han som har erfaring? Hvilket hagelag er det? Jeg er medlem av Lørenskog hagelag og kan når på e-post gretelg@online.no
calypso

Post by calypso »

Jeg har brukt Jora-beholderen. Den fungerte greit, men ikke mer. Beholderen er delt i to rom, meningen er at det ene skal brukes mens det andre etterkomposter. Men rommene var for små, så hos meg endte det med at begge rommene måtte brukes, og så tømmes, for etterkompostering en annen plass. Fordi det var lite plass, brukte jeg for lite strø, og innholdet ble for kompakt. Isolasjonen var 5 cm. isoporplater og dette var ikke nok for å holde den i gang om vinteren. Konstruksjonen er solid og holdbar. Hun som overtok den etter meg har den i kolonihagen, og der fungerer den som kaldkompost med mye planteavfall og mindre matavfall. Hun er svært fornøyd.
island monkey

Post by island monkey »

Jeg har brukt en tilsvarende britisk dings. De er fryktelig gode i det å lage kompost utrolig fort, det var veldig morsomt å oppleve det. Ellers hadde jeg samme problemet som Calypso, jeg ville trengt veldig mange. Så det blir kompost mye saktere igjen, men my mer av det. Så fortere til slutt. Til de som ikke har masse er det vel noe utmerket. Jeg pleide dytte den hver gang jeg gikk forbi. Jeg må si, de øker forståelsen av kompostlagingsprosessen!
slashroot
Herdighetssone: H2

Post by slashroot »

Eier en JK270 selv, bedre varmkompost får du ikke noe sted. Brukt titalls av timer på å studere kompostering og beholdere til dette, i det Amerikanske markedet. Er helt klart Joraform som leder innenfor dette feltet. Du kan finne flere videoer på nett fra John Kohler, link til youtube: https://www.youtube.com/user/growingyourgreens/videos
Siri K

Post by Siri K »

Siden denne finnes i flere størrelser, hadde det vært en idé om de som klager på kapasitet sier noe om hvilken størrelse de brukte...

Nå er jo den største modellen temmelig dyr, da, men om den skal holde for barnehager, bør den da ha kapasitet nok?

Selv har jeg aldri drevet med varmkompostering, og kan derfor ikke svare på trådstarters spørsmål.
H2/H3 i hyttehagen
Post Reply