Hvordan starte varm kompostering ? Nybegynner hjelp.

Diskusjon og spørsmål om alt som har med økologisk hagebruk og kompostering.
Post Reply
Coolaid

Hvordan starte varm kompostering ? Nybegynner hjelp.

Post by Coolaid »

Hei :)

Jeg skal starte en kompost på jobben. Jeg har stor kompostbeholder og fylt den med et godt lag med tynne kvister i bunnen for å lage lufting. Jeg har også strø tilgjengelig og alt hva jeg tror jeg trenger. I den forbindelse har jeg noen spørsmål:

1. Hvordan "starte" komposten ? Skal man legge matavfallet rett på laget med kvister ? Hva gjør jeg for å få en god start ?

2. Kompostbingen har en luftepropp på toppen. Hva brukes denne til ? Hva bør jeg ta hensyn til her.

3. Er det noen gode steder på nettet hvor jeg kan lese og se bilder om kompostering for nybegynnere ?

4. Tar gjerne imot andre råd og tips, alt av interesse.

På forhånd takk! :D
imflickring
Herdighetssone: H1

Re: Hvordan starte varm kompostering ? Nybegynner hjelp.

Post by imflickring »

Jeg startet min ved å legge et lag kompostjord oppå kvisten som du har. På den kastet jeg matavfall som jeg dekket med kompostkvist fra Plantasjen. Den kom raskt i gang.

Nå har kompostprosjektet lagt litt brakk, dvs. jeg fylte hele bingen med hageavfall - og det har bokstavelig talt tatt vinter og vår å kompostere. Når jeg nå skal starte opp med varmkompost igjen blir det uten kvister i bunnen. De bare hang seg opp når jeg rørte i komposten.
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Her er en presentasjon om varmkompostering. Det er mye reklame på siden, så klikk bare på pila rett under bildet.

http://slideplayer.no/slide/1899133/
H2/H3 i hyttehagen
Hallingjenten
Herdighetssone: H6

Post by Hallingjenten »

Hei
Jeg henger meg på denne...

Startet opp med varmkompostering for snart 2 uker siden. Har kompostbjørn. Jeg la ikke kvist i bunnen, da dette skal være unødvendig pga risten som er i bunnen av denne bingen.
Det jeg gjorde var å ha oppi en halv sekk med hagejord. Deretter hadde jeg i matavfall blandet med strø og deretter strø på toppen... Jeg har matet bingen hver dag, rørt godt, og til og med hatt i urin..
Den er like kald og det blir bare mer og mer fluer i den. Hva skal jeg gjøre :roll: :cry:
Eyvind

Post by Eyvind »

Hei!
Jeg har hatt beholder for varmkompost i noen år. Plengras pleier å gi god varme. Akkurat nå er beholderen kald, men det er vel fordi jeg ikke bruker den hver uke. Jeg legger av og til fiskeavfall i komposten og det pleier å gi god fart i prosessen.
Inger E

Post by Inger E »

Prøv med rekeskal. Eg brukar det i kaldkompost av og til, og det vert varmt der.
magnolia

Post by magnolia »

Fersk urin kan du også bruke.
Thomashh

Post by Thomashh »

Sukker.
Post Reply