Kompostere matavfall, fersk hestemøkk og hageavfall

Diskusjon og spørsmål om alt som har med økologisk hagebruk og kompostering.
Post Reply
frkelin
Herdighetssone: H5

Kompostere matavfall, fersk hestemøkk og hageavfall

Post by frkelin »

Jeg skal endelig få i gang en kompost.
Vi har hester på utegang, så jeg har tilgang til fersk hestemøkk. Møkkahaugen der vi hiver hestemøkka er jo på en måte en kjempestor komposthaug, men det kommer nok ikke så mye luft til nedi der, og den blir ikke vendt og flyttet på så jeg tror det drukner litt i våt hestemøkk. Vi har en nabobonde som henter litt derfra når det blir for mye.
Hvis jeg graver meg ned til den hestemøkka som har ligget der i noen år, bør litt av den kunne brukes på grønnsakene?

Nå vil jeg prøve å produsere litt optimal grønnsaksjord fra kjøkkenavfall, hageavfall og kanskje litt hestemøkk som krydder.....

Vi har kjøpt en enkel kaldkompostbinge, lagt kvister i bunn, så et lag tørt gress, så litt matavfall, så en spade hestemøkk, en spade gammelt høy som er tisset på av hestene, litt mer matavfall og litt blader og rusk fra hagen, osv osv.
Jeg håper jo å få litt varme og futt i denne bingen i løpet av vår og sommer. Er det bare å fortsette slik jeg har begynt nå i en uke?

Bør vi kjøpe slike bokser med kompoststarter som de har på hagesenter eller er dette unødvendig?
Vi bor ganske usjenert til så jeg prøver å overtale mannen min til å pisse i kompostbingen en gang i blant. Han er skeptisk. Har jeg rett at det er lurt?
island monkey

Re: Kompostere matavfall, fersk hestemøkk og hageavfall

Post by island monkey »

Det høres lovende ut, det blir nok veldig god kompost/hagejord av det hele.
Men om dere bor så usjenert, hvorfor overlater du tissearbeidet til mannen? Ta grep selv! ;)
Aasta

Post by Aasta »

:D
Aasta, Oslo

‹Il faut cultiver son jardin›
Aasta

Post by Aasta »

Det høres ut som en kjempefin plan du har for komposten din, det blir sikkert bra! Det skal vere bra å blande inn mye grovt materiale som høy, kvist etc. dersom det er mye nitrogenrikt stoff (foreksempel tiss eller ferskt gress) og for å få luft. Mikroorganismene som lever i komposten vil ha luft for å leve. Anaerob omsetting av stoff blir meir som gjæring.

Så heldig du er som har hestemøkk! Det er gull verdt i hagen! Eg ville ha forsøkt å kompostere mest mulig av det for å ha i beda, pluss lagt på eit godt lag på grønnsaksengene om hausten.

Sjølv så bur eg i byen og må ta hensyn til naboane. Det går som regel bra, det óg :-)
Aasta, Oslo

‹Il faut cultiver son jardin›
island monkey

Post by island monkey »

Ja, vi kan le godt av det, men det er særlig mye bekymring over fosfatmangel i "Europa" nylig. De har begynt å organisere seg..
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Vær obs på at det er veldig mye spiredyktig ugressfrø i hestemøkk som ikke varmkomposteres...
H2/H3 i hyttehagen
frkelin
Herdighetssone: H5

Post by frkelin »

Tusen takk for gode svar. Da håper jeg det snart blir litt varme i komposten. Etter hvert som temperaturen ute øker vil det vel hjelpe på, tenker jeg. Og urin fra hest og menneske skal tilsettes litt nå og da. Når det gjelder møkk er det KUN litt fra hesten. Jeg gikk faktisk inn i bjørkeskogen i går og tok med en liten trillebår med blader, småkvist og halvveis nedbrutt materiale fra skogbunnen. Så ble det blandet inn i resten. Så da bør i alle fall komposten min være full av riktig type bakterier som kan bryte ned ting til jord.

Jeg hater å luke så jeg håper virkelig den blir så varm at ugressfrøene dør. Vi er omgitt av hestebeite, kløvereng og ymse blomstereng som får frøe seg hvert år, og det meste jeg har forsøkt å plante har nesten druknet i ugress. (Jeg har ikke vært så flink til å luke noe som helst.... Her gjelder survival of the fittest....)
Men, nå VIL jeg ha noen nyttevekster i grønnsakhagen og noen vakre planter som kan overleve fra år til år.
Ikke lett å holde noen få kvadratmeter rene for ugress når vi har 20 mål med ugress i alle retninger rundt huset! Samtidig så koster "ren" jord uten ugressfrø en formue hos hagesenterne og jeg har ikke lyst til å kjøpe billig og miljø-uvennlig torv som fyllmasse.
Så vi må produsere litt selv!
:-)
schnuj

Post by schnuj »

VELDIG sent svar her, men vil bare si til frkelin og andre tilfeldige lesere at frøfrie jord trenger ikke å koste en formue. Jeg får den fra gjenvinningsstasjon (Heggvin for de som er i Hamar-området) og der koster det bare et par hundre kroner for å fylle opp tilhengeren så mye jeg tør. :) Finnes sikkert lignende tilbud på andre gjenvinningsstasjoner. Det er en veldig bra måte å begynne på, så kan man spe på med egen kompost etter hvert.
orm

Post by orm »

Veldig bra tiltak med kompostjorda fra gjenvinningsstasjonene om du har hengerfeste og henger. Skal du kjøpe i sekker, blir prisen en helt annen. Det er ikke så mye i de sekkene heller. Vi kjøpte i sekker for mange år siden. Det var i starten av kommunekomposteringen. I den komposten var det mye ukompostert. Er jevnlig der m. hageavfall og nå ser komposten fin ut. Det er dog ikke ren kompost. Det er blandet ganske så mye sand i den, ser jeg. Her har de startet forsøk med markkompost også.
Post Reply