Hvordan kan jeg kompostere skvallerkålrøtter

Diskusjon og spørsmål om alt som har med økologisk hagebruk og kompostering.
Post Reply
akfossen

Hvordan kan jeg kompostere skvallerkålrøtter

Post by akfossen »

Jeg liker tanken på at alt skal komposteres i min hage. Jeg rydder bed med en masse skvallerkål. Har en kurv med bare "farlige" røtter, den er full; "farlige" da det er røtter som skyter nye skudd så fort som bare det..... Jeg har puttet en halv trillebår i varmkomposten, jeg tror ikke det skal mere oppi der for da blir det litt vel mye. Men jeg har to trillebårlass til som gjerne skulle vært nedbrutt; hvordan skal jeg få dette til jord og ikke nye skvallerkål; noen forslag?

Hilsen Anka
Krika9

Re: Hvordan kan jeg kompostere skvallerkålrøtter

Post by Krika9 »

Jeg har god erfaring med å samle ugressrøtter i svarte søppelsekker som settes ut i sola en lang periode. Ikke lukk posen slik at fuktighet holdes inne, men sørg for at det ikke kommer mer fuktighet til. Vi drepte parkslirekne-røtter på denne måten (men brant dem etterpå for sikkerhets skyld).
Inger E

Post by Inger E »

Henge dei til å turke, tenkte eg, men med to trillebårlass treng du plass! Så ideen var nok ikkje så lur.
brynhildur
Herdighetssone: H4

Post by brynhildur »

Jeg har brukt svarte søppelsekker til ugress røtter og det ble fin fin kompost av det :)
I sekkene hadde jeg litt hønsegjødsel for å få opp varmen slik at både frø og røtter ikke skulle overleve, det virket. Jeg lukket sekken ganske tett og lot de ligge i omlag et år.
Hilsen
Brynhildur
toveve

Post by toveve »

Jeg har også brukt søpplesekkmetoden, men uten hell. De lå vel i 5 år eller noe før jeg la dem i en pallekarm og sådde sommerblomster. I løpet av sommeren var det skvallerkål der. :roll:
Tove
Nordre Land
Siri K

Post by Siri K »

Det går vel an å bruke søppelsekkmetoden først, og så kompostere litt til i den vanlige varmkomposten til neste år? Volumet på røttene reduseres vel litt i søppelsekken(e)?
H2/H3 i hyttehagen
brynhildur

Post by brynhildur »

Jeg tror det er viktig å få opp varmen i sekkene eller komposten. Da dør røttene og frøene. Og det må litt fuktighet til også, hvis avfallet tørt blir det ikke noe varme i bingen eller sekkene.
Hilsen
Brynhildur
Post Reply