Kompost i sneglebefengt hage

Diskusjon og spørsmål om alt som har med økologisk hagebruk og kompostering.
Post Reply
breiflabb
Herdighetssone: H4

Kompost i sneglebefengt hage

Post by breiflabb »

Jeg ser at det er mange tilgrensende innlegg, men finner ikke noe ifht dette med kompostering av hageavfall og brunsnegler. Hadde ikke i utgangspunktet tenkt meg lukket varmkompost, men tror ikke en luftig/utett kompost er så lurt her. Angriper sneglene på brei front, og er bekymret for at snegler kan hygge seg i en kaldkompost. Er det noen som har råd for dette?

Hva med jora-komposten f.eks? Ser at den er nevnt i flere tidligere diskusjoner, men da kanskje som varmkompost?

Hilsen sneglekriger
Morild
Herdighetssone: H7

Re: Kompost i sneglebefengt hage

Post by Morild »

Men trives sneglene i kompostbingen?
Jeg har nemlig lurt på det samme, om kaldkomposten gir mer snegler i hagen.
Jeg ser masse snegl på pallekarmer med planter i, ikke langt unna komposten. Men ingen på pallene som jeg har snekret kompostbingene av.

Jeg har ikke Iberia-snegl, men derimot såpass mye norsk snegl at jeg finner rikelig med snegl i hagen og på plantene.

Jeg har aldri sett snegl i kaldkomposten hos meg, har hatt kaldkompost side 2008.
Nå har jeg fire binger til kaldkompost.
Det merkelige er at jeg ikke ser mer enn noen få meitemark i de heller. Selv om de er åpne i bunnen og står rett på marka.

Kanskje det er fordi jeg hver sommer sørger for en god miks i komposten, så det blir skikkelig varmgang i den. Og noen runder med god omrøring.
Inger E

Post by Inger E »

Eg har tre bingar, og ja, eg finn av og til sniglar, brune og Boa. Den vesle grå har eg ikkje sett der. Det er berre i den ferskaste bingen eg finn dei, og helst seinsumar/ haust. Skal ikkje nekte for at dei legg egg der og! Men eg trur eg fekk has på dei aller, aller fleste. Eg spadde om bingen på den tid dei la egg, og det var greit å samle dei saman der.
I dei andre bingane var jorda så tett at dei nok ikkje fann seg tilrette der.
Habiat

Post by Habiat »

Spikre fuglebånd på toppen av pallekarmene, fungerer som sneglekant. Effektivt og billig
Inger E

Post by Inger E »

Det hjelp neppe hjå meg. Mine bingar er laga av fjøler med opning mellom for å få luft i bingane.
magnolia

Post by magnolia »

Min kaldkompost står like ved en gammel rørkum, hvor det bor en koloni med stålorm. Tror de må ha holdt til der i mange år. Når jeg snur komposten, kommer jeg av og til over en stålorm som ligger og koser seg i varmen der inne. Synes det er hyggelig med dyr i hagen, og jeg tror de er med på å holde sneglene i sjakk.
Viola

Post by Viola »

Habiat wrote:Spikre fuglebånd på toppen av pallekarmene, fungerer som sneglekant. Effektivt og billig
Dette virker spennende...er på jakt etter noe å sette rundt småplanter som skal plantes ut, og som alltid blir spist av snegler før de rekker å etablere seg! Hva slags fuglebånd er det snakk om her? Kunne du gi meg en link, Habiat?
Hilsen Viola
Inger E

Post by Inger E »

Eg ser at dei som skriv om sniglebekjempelse, anbefalar at ein sluttar med kaldkompost, og at ein har det reint og ryddig alle plassar i hagen! hjå meg er det uråd, eg har steinar både her og der til å gå på, og det veks store planter som sikkert er fine å gøyme seg under, og som eg ikkje kan gå rundt å saumfare titt og ofte.
men eg får vel tilføye at eg trur eg i stor grad har fått bukt med det verste. Ein omgang med Nemaslug og så dei små blå, har nok gjort sitt. Det har vore lite i haust. Men eg ser at dei bitte små er på veg fram no, så då er det vel på tide å gå ut med blå kuler.
Inger E

Post by Inger E »

Eg ser at dei som skriv om sniglebekjempelse, anbefalar at ein sluttar med kaldkompost, og at ein har det reint og ryddig alle plassar i hagen! hjå meg er det uråd, eg har steinar både her og der til å gå på, og det veks store planter som sikkert er fine å gøyme seg under, og som eg ikkje kan gå rundt å saumfare titt og ofte.
men eg får vel tilføye at eg trur eg i stor grad har fått bukt med det verste. Ein omgang med Nemaslug og så dei små blå, har nok gjort sitt. Det har vore lite i haust. Men eg ser at dei bitte små er på veg fram no, så då er det vel på tide å gå ut med blå kuler.
Viola

Post by Viola »

Samme her, kan ikke slutte med kaldkomposten...allerede for mange sekker med rotugras osv som må kjøres bort..men jeg har pleid å strø litt av de små blå på komposten, i håp om å lure det i dem!
Hilsen Viola
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Jeg har både brunsnegler og alle slags andre varianter av arten. Men jeg slutter ikke med kaldkompost av den grunn. Favorittmaten til snegler er halvt nedbrutt plantemateriale, og på komposten må de gjerne forsyne seg :) Da vet jeg hvor de er, og kan kontrollere bestanden. Egg legger de uansett hvor de er, og mest i august og september. Det er derfor lurt å luke grundig om høsten siden eggene ligger like under overflaten og lett kommer tilsyne når man luker. Da er det bare å ta eggene og knuse dem.
Hvis der er egg i kompostbingen ligger de altså ikke i bunnen hvor man henter ut ferdig kompost, men på toppen.

Fuglebånd er slike remser man fester under takhellene for å hindre fugler i å bygge reir. Du får opp ulike varianter om du googler fuglebånd. Men de egner seg ikke på min kompost som bare er en stor haug bak uthuset :) Men som sneglebarriere rundt sårbare planter kan det godt hende at de er brukbare.
Post Reply