Planter man ikke bør ha:

Diskusjon og spørsmål om alt som har med økologisk hagebruk og kompostering.
Kor I. Ander
Herdighetssone: H3

Planter man ikke bør ha:

Post by Kor I. Ander »

Man blir gammel for fort, men klok for sent.
Martin

Re: Planter man ikke bør ha:

Post by Martin »

Det er en del av disse jeg ikke kjenner til.
Men alpeklematis har jeg hatt i mange år, og den står på plassen sin som vanlig.
Ikke en eneste alpeklematis i nærheten.

Er det virkelig en versting som sprer seg ? Ikke hos meg iallefall.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
jette

Post by jette »

Skjønner ikke helt denne lista...
Rips og eple er nevnt helt generelt - men disse har vel vært dyrke her til lands i hundrevis av år? Og jeg har da virkelig til gode å komme over en vill epleskog eller ripsbuskas :roll:
Jette
Kor I. Ander

Post by Kor I. Ander »

Det har heller ikke jeg men de frør seg rundt busken og da er det vel mulig att fugler kan ta de med til andre steder. Jeg har fjernet ripsbuskene men det var før jeg viste dette.Eple har jeg vondt for å forstå. Jeg vet mange planter som ikke burde vært i handelen. Noen gartnerier har også sluttet å selge dem. Dette er planter som både frør seg å sprer seg. Jeg tror det kan være lurt å være oppmerksom. Jeg kjøpte noe stripete gress i vår og allerede nå har jeg fjernet dem.
Kor I. Ander

Post by Kor I. Ander »

Det har heller ikke jeg men de frør seg rundt busken og da er det vel mulig att fugler kan ta de med til andre steder. Jeg har fjernet ripsbuskene men det var før jeg viste dette.Eple har jeg vondt for å forstå. Jeg vet mange planter som ikke burde vært i handelen. Noen gartnerier har også sluttet å selge dem. Dette er planter som både frør seg å sprer seg. Jeg tror det kan være lurt å være oppmerksom. Jeg kjøpte noe stripete gress i vår og allerede nå har jeg fjernet dem.
Lille_blomst
Herdighetssone: H2

Post by Lille_blomst »

Skal epletrær og ripsbusker være "farlige",
nei, nå må de gi seg,
det der er bare latterlig ... :shock:
arisaema

Post by arisaema »

Jeg synes også det blir litt for dumt når planter som er invasive ved helt spesifike forhold i svært begrensede deler av landet skal på svartelista...
Frøliste - og plantebilder - fra Kina :)
Kor I. Ander

Post by Kor I. Ander »

Jeg har hørt att det folk som ikke vil ha planter i Norge som er tatt inn hit etter 1700 tallet. De har funnet ut hvilken planter som var da. Noen har lite å finne på.
Inger E

Post by Inger E »

fruktdyrkarane må finne seg andre vegar til inntekter då? Eller er det berre ein eplesort? Eg vil no ha mitt familietre så lenge det er liv i det, eller til eg gjev opp. Ripsbuskene skal og få stå og hjelpe meg til å få god saft.
island monkey

Post by island monkey »

Nei, men, hurra for listen! Jeg skal umiddelbart satse på eple, rips og gressløkdyrking til Norgeseksport. Det blir bra det! ;)
Kor I. Ander

Post by Kor I. Ander »

Noen dyrker mangfold- og andre dyrker enfold. Tydelig att det er lite arbeid om dagen.
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Jeg har skrevet det noen ganger før, men gjentar: den norske svartelista er laget av biologer, og den gir en oversikt over planter som potensielt kan true naturmangfoldet i Norge. Det er altså ikke en forbudsliste. Det er opp til politikerne å vedta eventuelle forbud.

Noe av det som er skummelt med planter som forviller seg, er at det ikke nødvendigvis umiddelbart er opplagt at de kan utgjøre en trussel for stedegne planter. Til å begynne med er det bare et enkelt forvillet eksemplar hist og pist. Men så kan det øke på eksponensielt. Da jeg var barn, syntes jeg det var stor stas med kanadagullris som var forvillet; jeg visste om en enkelt plante. Nå, førti år senere, er veikantene fulle av den - det er tette bestander som ikke lar andre vekster slippe til.

Gressløk blir neppe forbudt å dyrke noen gang, på grunn av matverdien, men i veikantene i Østfold vokser gressløken svært villig.

Rips har jeg sett viltvoksende eksemplarer av flere steder, så det er ingen tvil om at den har et visst spredningspotensiale.

Men poenget er vel at det ikke er våre individuelle erfaringer som er det vesentlige her, men innsamlete data fra hele landet. Jeg tror ikke biologene har noe personlig imot enkelte plantearter, men at de ser at verstingplantene kan gjøre norsk natur svært ensartet og kjedelig i fremtiden.
H2/H3 i hyttehagen
magnolia

Post by magnolia »

Men er det noen ulempe at gressløk vokser i veikantene og at det finnes ripsbusker i skogen?
Solveig

Post by Solveig »

Jeg tviler på at ripsbusker blir forbudt, men jeg ser at den kan ha potensiale til å kunne spre seg. Her hos meg er den rene ugressset, Det spretter opp småplanter over alt. Fuglene spiser jo bærene og da sår de seg rundt omkring, men den er ikke alene om å gjøre det.

En plante som er veldig flott, men som også sprer seg kraftig er Filipendula rubra 'Venusta'. Den setter voldsom med utløpere, så jeg var glad da jeg omsider fikk den vekk fra hagen (den ble lagt i svarte søppelsekker og lå der i to år. Da var den blitt til fin jord istedenfor en pest og en plage i hagen :mrgreen: ).Men jeg savner de flotte fluffy blomsterstandene!

I år har tuja og sypress masse kongler, og jeg ser at det begynner å dukke opp småplanter rundt omkring...
Kor I. Ander

Post by Kor I. Ander »

Mennesker sprer seg også. Når vil vi bli forbudt?
Post Reply