Planter man ikke bør ha:

Diskusjon og spørsmål om alt som har med økologisk hagebruk og kompostering.
Siri K
Herdighetssone: H4

Re: Planter man ikke bør ha:

Post by Siri K »

Vi får vel en ettbarnspolitikk når vi en gang får ledere det er litt tak i.
H2/H3 i hyttehagen
Dag
Herdighetssone: H4

Post by Dag »

Når jeg leser om alt som sprer seg uhemmet i naturen, så opplever jeg det
aldri i min hage eller der jeg bor. Skulle ønske at forskere som steller med
dette, tok alle oss skeptikere med på en rundreise til områder som oversvømmes
av ripbærbusker og epletrær slik at vi kunne se det med egne øyne ;)
Snusmumrikk
Herdighetssone: H8

Post by Snusmumrikk »

jette wrote:Skjønner ikke helt denne lista...
Rips og eple er nevnt helt generelt - men disse har vel vært dyrke her til lands i hundrevis av år? Og jeg har da virkelig til gode å komme over en vill epleskog eller ripsbuskas :roll:
Jeg kjenner til både ville epler og rips, men bare ett sted med begge deler (som ikke har vært gammel hage), så noe veldig utbredt problem tviler jeg på at det er.
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Snusmumrikk wrote:
jette wrote:Skjønner ikke helt denne lista...
Rips og eple er nevnt helt generelt - men disse har vel vært dyrke her til lands i hundrevis av år? Og jeg har da virkelig til gode å komme over en vill epleskog eller ripsbuskas :roll:
Jeg kjenner til både ville epler og rips, men bare ett sted med begge deler (som ikke har vært gammel hage), så noe veldig utbredt problem tviler jeg på at det er.
Jeg har ikke engang funnet frøplanter av rips under mine egne ripsbusker. Og siden mye ikke blir plukket, og jeg nesten aldri luker under dem, burde det ha vrimlet med småplanter :)
Solveig

Post by Solveig »

At ripsbusker kan så seg noe forferdelig det har jeg sett i egen hage. Jeg er ikke flink til å plukke bær, for det er noe av det verste jeg vet (som barn måtte jeg stå i timesvis og plukke rips hjemme. Av og til måtte jeg også plukke hos naboer som ikke ville ha bærene selv, og jeg syntes det ble bare mer bær jo mer jeg plukket, Derfor så har jeg et litt anstrengt forhold til rips :mrgreen: ). Hos oss er rips det rene ugresset og sår seg både rundt buskene, i bedene og i singelgangene i store mengder. Stikkelsbær sår seg også, men ikke fullt så mye.
Nienna

Post by Nienna »

Solveig wrote:At ripsbusker kan så seg noe forferdelig det har jeg sett i egen hage. Jeg er ikke flink til å plukke bær, for det er noe av det verste jeg vet (som barn måtte jeg stå i timesvis og plukke rips hjemme. Av og til måtte jeg også plukke hos naboer som ikke ville ha bærene selv, og jeg syntes det ble bare mer bær jo mer jeg plukket, Derfor så har jeg et litt anstrengt forhold til rips :mrgreen: ). Hos oss er rips det rene ugresset og sår seg både rundt buskene, i bedene og i singelgangene i store mengder. Stikkelsbær sår seg også, men ikke fullt så mye.
He,he, forstår deg. Som barn hadde jeg også et anstrengt forhold til bærplukking. Nå synes jeg det kan være trivelig, men har for stor hage til at jeg rekker over alt av pryd og nyttevekster :)
Men dette illustrerer jo hvor store lokale forskjeller det er rundt om i landet. Her er det mispler som popper opp over alt :evil: Enda jeg har fjernet det meste av det som fantes i hagen da vi kjøpte huset. Og den ene busken som står igjen blir trimmet så mye at den aldri får bær. Mispler hører absolutt hjemme på svartelisten :)
SÅN
Herdighetssone: H5

Post by SÅN »

Det som er problemet med sortlisten er at den tar for sig hele landet som en helhet, Norge er et vidt utstrakt land med mange klimasoner. det som breder sig som pest, på Sørlandet. er kanskje ikke noe problem i indre Buskerud.
Vi bør ikke være fullstendig motstander av loven. men forlange at den får en utformning som er i overensstemmelse med problemet.
Vi vet alle at der er problemplanter, Men hvis der ikke følger penge med til å reversere problemene der hvor det alt har tatt overhånd. da mener de hoye herre ikke noe med det. og det hele har været besiktigelsesarbeid for noen biologer.
magnolia

Post by magnolia »

I Storbritannia har de dugnader for å begrense rhododendron og andre altfor spredningsvillige planter. Folk kommer sammen for å gjøre en innsats. Men her i Norge sitter hver og en på sin tue mens kanadagullris og burot får stå i fred.
Nienna

Post by Nienna »

magnolia wrote:I Storbritannia har de dugnader for å begrense rhododendron og andre altfor spredningsvillige planter. Folk kommer sammen for å gjøre en innsats. Men her i Norge sitter hver og en på sin tue mens kanadagullris og burot får stå i fred.
Det burde vi hatt her i landet også. Jeg stiller mer enn gjerne opp til dugnad for å fjerne lupiner fra Jærstrender i mitt nærområde. Mye bedre at folk gjør en innsats manuelt, enn at det blir brukt store mengder gift i områder som er ment å gi vern til sårbare arter.
calypso

Post by calypso »

Det er meningen at det er kommunene som skal organisere slike dugnader, og det blir da også gjort.
Å igangsette slike utryddingsaksjoner i privat regi vil kunne være problematisk, juridisk sett. Heldigvis.
Svartelisten er ikke en oppfordring til å utrydde noe som helst. Om du ønsker å sette i gang en privat dugnad mot burot, bør du innhente tillatelse fra Fylkesmannen, på forhånd.
Nienna

Post by Nienna »

Nei, jeg har ikke tenkt å sette i gang en privat utrydningsaksjon :) Men jeg har ikke sett noen oppfordring fra kommunen til å delta i dugnad heller. Kan jo også hende at de har nok av egne folk til å ta seg av svartelisteplantene :) Jeg har sett ganske mange sprøytede rugosakratt på strendene.
magnolia

Post by magnolia »

calypso wrote: Å igangsette slike utryddingsaksjoner i privat regi vil kunne være problematisk, juridisk sett. Heldigvis. Svartelisten er ikke en oppfordring til å utrydde noe som helst.
Derfor brukte jeg ordet "begrense", ikke utrydde.
calypso

Post by calypso »

magnolia wrote:
calypso wrote: Å igangsette slike utryddingsaksjoner i privat regi vil kunne være problematisk, juridisk sett. Heldigvis. Svartelisten er ikke en oppfordring til å utrydde noe som helst.
Derfor brukte jeg ordet "begrense", ikke utrydde.
Det "riktige" ordet er nok "forvalte", - det er mye brukt i slike sammenhenger. Det kan forklares akkurat som man ønsker. ;)
Post Reply