Ny på kompostering. Hva gjør man med kompostjorda?

Diskusjon og spørsmål om alt som har med økologisk hagebruk og kompostering.
Post Reply
ohjohnsen

Ny på kompostering. Hva gjør man med kompostjorda?

Post by ohjohnsen »

Hei.
Jeg og kona har nylig bestemt oss for at vi vil gjøre et forsøk på varmkompostering, både fordi det virker interessant, det er bra for miljøet, og vi har begynt å jobbe en del i hagen. Vi har investert i en KompostBjørn varmkompostbinge som vi setter i gang om et par uker.

Men en ting jeg er usikker på: Jeg forstår det slik at en varmkompostbinge vil produsere kompostjord i løpet av langt kortere tid enn en kaldkompostbinge. På en plass leste jeg to-tre måneder, mens en annen plass leste jeg fire-fem måneder, mot to-tre år i en kaldkompostbinge. Men hva gjør man med jorda etterpå? :oops: Vi har en del bed rundt på tomta vi trenger jord til. Men når prosjektene vi ønsker å ordne til er ordnet og ting har den jorda de trenger, hva da? Dere som er erfarne komposterere: Må dere aktivt *finne* prosjekter dere kan bruke kompostjord til, for at den ikke bare skal hope seg opp? Eller hvordan fungerer dette? :)
Inger E

Re: Ny på kompostering. Hva gjør man med kompostjorda?

Post by Inger E »

Det vert alltid behov for ny jord. Den vert liksom berre borte. Så spar du opp litt her, reinskar litt ugras der, og det fyl alltid med litt jord. Problemet er ofte å skaffe nok. Så lukke til med kompostering!
Velkomen hit, forresten!
Ripsbusken

Post by Ripsbusken »

Har aldri hørt om at det skulle bli noe problem nei :) Kompostjorda er jo næringsfull, så når du har fylt opp det som skal fylles opp er det uansett fint å tilsette ny næring hvert år.

Vi (familie på fire) tømmer kompostbjørnen en gang i året.
Viola

Post by Viola »

Er ikke varmkompost og kaldkompost ganske forskjellig i bruk? Jeg trodde ihvertfall at kaldkomposten med hageavfall var jord, mens husholdningskomposten er mer som et næringtilskudd som man blander i jorda? Det har jeg pleid å gjøre, og det er jammen ikke så mye som skal til før plantene vokser mer enn ellers. Plantene mine blir klart større og kraftigere når jeg rufser ned litt varmkompost. Men den må jo først ligge og modne i 3 måneder etter at den er tatt ut, må den ikke? Minst? Jeg pleier legge den i søppelsekk med noen huller i bunnen så fuktigheten kan renne ut. Og så blander jeg i litt ekstra strø før jeg setter den til modning. Den blir ihvertfall veldig fin av det, uansett om det er nødvendig eller ikke.
Hilsen Viola
Post Reply