Varmkompost på hytta

Diskusjon og spørsmål om alt som har med økologisk hagebruk og kompostering.
Post Reply
janne86

Varmkompost på hytta

Post by janne86 »

Heisann,

jeg har noen spørsmål rundt kompostering på hytta.
Jeg har ingen erfaring med kompost, men da jeg syns det er dumt å kaste så mye matrester i restavfallet så ønsker jeg å prøve varmkompost på hytta. Jeg har lest litt at komposten bør ha jevnlig påfyll og lufting, og jeg lurer da på om hva som eventuelt vil skje dersom jeg ikke er på hytta på kanskje over 3 uker, og enda mer om vinteren? Er det likevel mulig å prøve med kompost eller vil det ikke være så lurt. Hvis noen har en god kompostbinge å anbefale, så ville jeg satt stor pris på det.

Janne
Mariano
Herdighetssone: H4

Re: Varmkompost på hytta

Post by Mariano »

Så lenge komposten er i "god form", altså at den funker godt i det daglige, er det ikke noe problem å være borte fra den noen uker. Den kommer seg igang igjen når du begynner å fylle på igjen. Det eneste problemet er at dersom det er kaldt, kan komposten fryse dersom den ikke får jevnlig påfyll, dvs gjerne minst et par ganger i uken. Og da blir det litt mer jobb å få den i gang igjen, selv om det nok ikke er umulig. Men vanskelig å få til på bare ei helg, kanskje? Kanskje er det like greit å kompostere på hytta når det er vår-sommer-høst, og så ta pause på vinteren, eller når/hvis det fryser.?
Vi har den bingen som heter Kompostbjørn, og er fornøyd med den!
janne86

Post by janne86 »

Takk for svar. Det er sikkert lurt å ta pause på vinteren ja. Vet du om jeg da bare skal slutte å fylle på den når vinteren kommer og få liv i den til våren igjen, eller må jeg tømme hele bingen og starte helt på ny på våren?
Mariano

Post by Mariano »

Det skal gå fint å bare slutte å fylle på den, i hvertfall hvis den er i "god form" når du avslutter. Da vil den komme i gang igjen når du fortsetter neste vår våren.
Lille_blomst
Herdighetssone: H2

Post by Lille_blomst »

*
Varmkompost skal fores jevnlig for å holde seg igang. Det kan være vanskelig nok å holde den gående hjemme om vinteren, hvis en ikke "produserer" så mye kompostpassende avfall... Det opplevde jeg i alle fall, da jeg holdt på med dette. Og jeg er i sone 2, så milde vintre...

Hvis dere har kompostbinge hjemme, kan det være bedre å ta med avfallet hjem og fore hjemmekomposten.
Hvis ikke ville jeg ikke stresset med dette.

Mulig man kan grave ned noe matavfall (etter frukt og grønnsaker) inntil der man vil gjødsle?

*
orm

Post by orm »

Jeg har en binge til kaldkompost på hytta på fjellet. Den brukes også til matavfall som ellers ville gått i en varmkompost. Vi har ganske godt om plass der, ingen helt nære hytter og ingen rotter. En del av avfallet blir nok spist av dyr og fugler da det ikke er lokk på, men litt kompost blir det likevel. Når det er kommet mye snø gidder jeg ikke måke vei til komposten, men bruker de kommunale fellesdunkene som vi likevel må betale for. Regner med at en varmkomposbinge ville fryse der uansett selv om hytta benyttes ganske ofte. Har man hytte i et mildere strøk kan den nok holde seg opptint lenger.
Runegutt
Herdighetssone: H6

Post by Runegutt »

Hvorfor ikke satse på Bokashi på hytta? Kan stå så lenge man ønsker uten tilsyn.
orm

Post by orm »

Noen som vet hva Kompostbjørn koster nå? Finner produktet, men ikke pris.
andedammen

Post by andedammen »

Hei
fra bunn av side her : http://www.strombergs-plast.no/produkt/kompost-bjorn/
Bestill som privatperson
Enhetspris til privatpersoner er kr.5.590,- inkl mva (inkl. frakt over hele landet). Tillegg på kr.90,- inkl. mva for rørestav/pinne (skriv i meldingsfeltet dersom du ønsker denne).
Bestill Privat
Mer informasjon
Ta kontakt med oss
64 80 29 00

Jeg har sett dem på finn.no ned til 500,- brukt
Post Reply