Bestille kompostbinge til 10% av norsk pris fra Tyskland?

Diskusjon og spørsmål om alt som har med økologisk hagebruk og kompostering.
Post Reply
pølsebob

Bestille kompostbinge til 10% av norsk pris fra Tyskland?

Post by pølsebob »

Vi er endelig i gang med å undersøke kompostbinger. Ser at Separett Kompen, Kompostbjørn, Biolan osv koster 5-8000kr. Det er jo helt ville priser! Fra Tyskland får man kvalitetsbinger som denne for 95€ (+musegitter). En 600L varmkompost med gode anmeldelser kan også fås for 53€ (+musegitter). Begge disse produktene leveres til Norge. Tilbakemeldingene i anmeldelsene er at de fungerer fint om vinteren også. Bergensvinteren er ikke spesielt hardt, så...hvorfor ikke?

Noen som har prøvd? Innspill? :)
H3 øst for Bergen
Interessert i forest gardening, mat- og nyttevekster, stiklingsformering og å skape velfungerende økosystem i hagen
Lille_blomst
Herdighetssone: H2

Re: Bestille kompostbinge til 10% av norsk pris fra Tyskland?

Post by Lille_blomst »

*
Du må betale norsk moms av "prisen på varen + fraktkostnaden". Så det kommer altså 25% på toppen av det du betaler til selger.
Og så kommer et fortollingsgebyr på toppen. Størrelsen på dette varierer ut fra hvem som utfører fortollingen, posten eller et annet fraktfirma, og verdien på varen kan også virke inn.

Hvis samlet kostnad av vare + frakt er under 350 norske kroner, så er det ingen ekstra kostnad. Men du kommer jo langt over med en kompostbinge...

*
pølsebob

Post by pølsebob »

Ja, jeg vet at det kommer mer til, men trekker du fra tysk moms (20%), legger på norsk (25%), diverse eventyravgifter og mere tull, så ender man likevel opp på et betydelig mindre beløp. Anmeldelsene er gode og jeg lurer på om noen her kjenner til eller kan bedømme systemene?
H3 øst for Bergen
Interessert i forest gardening, mat- og nyttevekster, stiklingsformering og å skape velfungerende økosystem i hagen
Lille_blomst

Post by Lille_blomst »

pølsebob wrote:... , men trekker du fra tysk moms (20%), ...
Hvis firmaet yter den servicen at de ordner det, så er du et stykke på vei.
Men jeg ville forsikret meg om at de faktisk gjør det... :wink:

*
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Jeg har sett lignende kompostbinger i salg i Norge til langt lavere pris enn Kompostbjørn og tilsvarende dyre produkter. Så jeg råder deg til å lete litt mer i norske butikker før du kjøper noe langveisfra.

Jeg handler en del på nett fra utlandet, så er ingen prinsippiell motstander av denslags. Men jeg tror ikke du kan sammenligne denne bingen og en Kompostbjørn.

Edit: det jeg prøver å si, er at du sannsynligvis kan få et tilsvarende produkt billigere i Norge. Frakt på såpass store ting er dyrt, og når du får momsen på toppen, tviler jeg på at det lønner seg å få det sendt fra utlandet. Rett og slett. Men det finner du jo ut, om du undersøker litt.
Last edited by Siri K on 13 Aug 2016, 20:17, edited 2 times in total.
H2/H3 i hyttehagen
Lille_blomst

Post by Lille_blomst »

Siri K wrote:Jeg handler en del på nett fra utlandet, så er ingen prinsippiell motstander av denslags.
Samme her... :wink:

Men et annet moment oppi dette, kompostbinge er noe en del vernede bedrifter produserer.
Kan det være noe å undersøke?

*
blys

Post by blys »

Noen kommuner/renovatører selger kompostbinge rimeligere og i tillegg tilbys avkortning i renovasjonsavgift ved overgang til hjemmekompostering. I min kommune gjelder 35 % redusert renovasjon og Separett Kompen til kr 3278,- inkl frakt.
For å få avkortet renovasjonsavgift må man kjøpe kompostbinge hos kommunen.
pølsebob

Post by pølsebob »

Ja, vi har slike ordninger her også. BIR tilbyr 1000kr rabatt på en rekke godkjente kompostbinger. Det går fra de enkle til de veldig dyre, men jeg har ennå ikke funnet noe "mellomsjikt" tilsvarende de jeg fant der oppe. Får lete mer. :) Men jeg tror en flatpakket plastkompost kan også være en overkommelig pakke å få sendt. Får velundersøke det litt mer...
H3 øst for Bergen
Siri K

Post by Siri K »

Her er en varmkompostbinge som ikke er så dyr:

http://www.jula.no/catalog/hage/hagered ... st-709035/

Om den er bra, aner jeg dog ikke noe om. Det går jo også an å legge inn en annonse på finn.no, for å kjøpe en brukt binge.
H2/H3 i hyttehagen
orm

Post by orm »

Tror nok ikke det skal så veldig mye isolasjon til om bingen skal stå et sted det er få kuldegrader av og til og oftest over 0. Hvor solid den er har jo også noe å si. Har fundert på en selv nå. Har litt innekompost som har gått bra et par år. Så fikk jeg fluer (hærmygg) i den i vinter. Den ble satt ut. Dette var bare ei vanlig vaskebøtte som var nesten full. Var forundret over hvor lenge den holdt seg uten å fryse. Det skjedde først da det nærmet seg - 10.
I Oslo får vi nå refundert 20% på binger som koster over 2500,-, men vi får nok ingen reduksjon i de kommunale avgifter. Frakt og toll skal heller ikke regnes med. Synes jo bingene koster ganske mye og bor ikke akkurat i Oslos mildeste strøk. Kan jo kjøpe ganske mye Oslokompost for det du betale for en skikkelig binge. Kjøper du i stort blir det ganske rimelig, men når man ikke har hengerfeste så må det bli sekk.
salvia

Post by salvia »

A propos det som blir sagt om kompostbinge på Finn kan jeg fortelle at jeg har hatt et fast søk på kompostbinge der i flere år, og bare hatt ett eneste napp (på en som allerede var solgt). Så min erfaring er at det er svært få varmkompostbinger til salgs på Finn.
Dag

Post by Dag »

Jeg har hatt Biolan i mange år. Ser at den ikke har endret utseende. Koster 7000.
Den har nesten aldri fungert. Grunnen er at jeg som bor alene, ikke har nok avfall å legge i bingen
til at det skal gå varme i den. Dette er viktig å ta med seg i vurderingen.
Siri K

Post by Siri K »

salvia wrote:A propos det som blir sagt om kompostbinge på Finn kan jeg fortelle at jeg har hatt et fast søk på kompostbinge der i flere år, og bare hatt ett eneste napp (på en som allerede var solgt). Så min erfaring er at det er svært få varmkompostbinger til salgs på Finn.
Med fast søk på finn.no, vil du få melding om nye annonser et par dager etter at de er lagt ut. Det er i alle fall min erfaring. Så for populære objekter, som raskt blir solgt, vil du ikke se noe til annonsen i det hele tatt. Jeg antar at dette er fordi det skal lønne seg å gå inn på finn.no for et daglig søk.

Det er nok litt flere varmkompostbinger til salgs enn den ene du har fått e-post om, salvia, men veldig mange er det ikke.
H2/H3 i hyttehagen
pølsebob

Post by pølsebob »

Vi kjøpte to ferdigbygde på Bergen fengsel med rabatt på 1000kr fra renovasjonsselskapet vårt som kom og så på de i drift. Den ene ble full etter 6 mnd, den andre har dampet og godtet seg gjennom hele vinteren i år. Fantastisk redskap! Kan hende vi må tømme den første igjen snart, selv om den, teknisk sett, nok bør ha ett års hvile.
H3 øst for Bergen
imflickring
Herdighetssone: H1

Post by imflickring »

De du har linket til i Tyskland er vel ca. like gode som den Jula-bingen. Jeg har en lignende som jeg kjøpte på Plantasjen, og har klart å holde liv i den gjennom vinteren i Bergen. Men kompostbjørn er en helt annen greie; mye bedre isolert, mye bedre kvalitet.
Post Reply