HJELP!! Småfluer+larver i komposten!

Diskusjon og spørsmål om alt som har med økologisk hagebruk og kompostering.
Post Reply
Viola

HJELP!! Småfluer+larver i komposten!

Post by Viola »

Kjempeekkelt! Husholdningskomposten har fått fluer! Når jeg åpner lokket Kommer de ut i en flokk, de er små og svarte, ligner fruktfluer, og det sitter små, lysebrune larver under lokket, jeg koster og koster, men de er like mange igjen neste dag! I går kveld og idag har jeg sprayet med eddik, ikke hjulpet, dessverre. Jeg fulgte et råd jeg fikk da jeg hadde "likmark" (Maggots) i komposten for endel år siden, det var å legge et tykt lag med ferskt gressklipp på toppen. Det er kjempevarmt, men det virker ikke på dem. (Maggottene døde med en gang) Håper inderlig at noen kan gi meg et godt råd! :cry:
Hilsen Viola
Viola

Re: HJELP!! Småfluer+larver i komposten!

Post by Viola »

Her er bilde av en larve, jeg har googlet og det ser ut som om fruktfluelarver er hvite...hva kan dette være? :( Image
Hilsen Viola
jette
Herdighetssone: H3

Post by jette »

Hvem, som har flyttet inn i komposten din, veit jeg ikke.

Fra tid til annen flytter det inn diverse kryp i varmkomposten min også. Må innrømme at jeg aldri har tenkt stort over hvem de er.
Tiltakene mine har enten vært:
Rekemiddag, der skallene går i komposten. Noen ganger gir jeg skallene et oppkok i vann, og heller hele sulamitten kokvarm i komposten
eller
Opprydding i syltelageret. Da går jeg over alt sukkersyltet (gele, syltetøy, saft osv), som enten ikke falt i smak, har mistet farge, har fått mugg eller av annen grunn ikke blir spist/drukket. Alt tømmes opp i komposten sammen med litt kokvarmt vann (har jeg saft, varmer jeg den opp i stedet).

Alle de uønskede gjestene mine er blitt borte etter den behandling.

LYKKE TIL :D
Jette
Viola

Post by Viola »

Beklager at jeg glemte å svare, Jette, det er dessverre typisk meg :( Jeg har prøvd med å varme opp komposten på den måten du sier, det har fungert kjempebra på noen tidligere tilfeller av f.eks maggots, de var søkk vekk etter en sånn runde. Men ikke flyene. Og nå er det kommet en masse av en annen, og enda mindre sort også. En biolog jeg kjenner sa at kulde var mer effektiv på småfluer. Hadde lokket oppe under minusgrader, og de forsvant..trodde jeg ihvertfall. Nå er de tilbake for fullt, og denne nye sorten er kommet i tillegg. Men nå er det dårlig med minusgrader... Jeg lurte på om noen har forsøkt spraying med sterk eddikløsning...det har jeg tenkt å forøke nå. Vet ikke hva ennet jeg evt skulle gjøre :(

Image

Image

Image
Hilsen Viola
orm
Herdighetssone: H4

Post by orm »

Voldsomt så livlig det var i komposten din. Når du sier eddik, blir jeg litt betenkt. Mulig det kan ta krypene, men vil det ikke også sinke el. kanskje stoppe omdanningen? Eddik brukes jo i konservering. Kunne vært greit om noen visste sikkert.
Post Reply