Har så lite kompost / kugjødsel effekt?

Diskusjon og spørsmål om alt som har med økologisk hagebruk og kompostering.
Post Reply
scrooge

Har så lite kompost / kugjødsel effekt?

Post by scrooge »

Jeg har kjøpt Änglamark kogödsel, lest litt på nett og fant flere som sa at slike produkter mest var torv og ikke verdt pengene. Jeg har nå lest på sekken og det er 70% kompostert materiale, 20% hvit torvmose og 10% hønsegjødsel. Det må vel være ok, 2 sekker á 40 liter til 100 kroner.

Så til spørsmålet, jeg så for meg at én sekk gikk fort, men det står altså 1 liter per kvadratmeter per år, spørsmålet er da om en slik mengde vil gjøre noen forskjell? Jeg har blandet med hagejord (i praksis torv) fra Felleskjøpet og sand jeg har gravd frem fra hagen. Cirka 1 liter i en halv sekk hagejord virker knapt, men ser jo på innholdet at det er sterke saker.

Jeg har i første omgang begynte å ha denne blandingen på jordbærene, i håp om at det kan styrke plantene, fikk meldugg i fjor og den er tilbake i år selv om jeg gjorde mye i fjor for å bli kvitt den. I tillegg snauspiste elgen alle plantene og avleggerne, men noe har blitt igjen. I fjor vet jeg at det ble for tørt og oppdaget for sent, i år har jeg vannet mye mer, det er fint med duk, men mye av vannet renner rett av når åkeren ikke ligger på flat mark. Har sprederen stående på i timesvis, men det er ikke mye som kommer ned i jorden.

Takk for svar.
aberf
Herdighetssone: H4

Re: Har så lite kompost / kugjødsel effekt?

Post by aberf »

Jeg tør ikke uttale meg så veldig om den jordblandinga di, men jeg har lært at jordbær ikke skal ha gjødsel om våren, men etter bæring. Gjødsling på våren stimulerer bladveksten og ikke blomster og danning av bær.

I fjor leste jeg et innlegg på bloggen "Datsja" som handlet om jordbær dyrket på flis. Jeg ble så inspirert at jeg prøver noe lignende i år. Artikkelen er en erfaringsdeling og er ikke forskningsmessig bevist. Men erfaringer gir også mye viten! :)

La deg inspirere her:
https://www.datsja.no/blogg/2019/7/21/j ... lder-lenge
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
orm
Herdighetssone: H4

Re: Har så lite kompost / kugjødsel effekt?

Post by orm »

Ser ut som kugjødselkomposten heter kugjødsel i år. De ulike leverandører merker litt ulikt, så det er ikke så enkelt. Kjenner ikke den du har kjøpt, men den kugjødselkomposten jeg har brukt å kjøpe, inneholder ikke så mye gjødsel at det gjør noe. Tror nok f.eks. tomater kunne tålt å bli plantet rett i den uten blanding m. jord. Etter som din sekk er merket kogjødsel, kan det vel ikke være bare hønsegjødsel i den. Kompostert materiale kan ha ulik næringsverdi d.v.s. ikke samme NPK. Den jorda som ikke er tilsatt torv vil være godt merket og koste mer. Stort sett er det rundt 70% torv både i jordsekker og kugjødselkompost. 1 liter pr. m² høres egentlig lite ut om man tenker gjødselverdi. Jordbær skal, som aberf sier, ideelt sett gjødsles om høsten etter at bærene er plukket, men det skader sikkert ikke med litt tidligere om plantene er svekket. Opphøyde rader på tvers av skrånende terreng vil holde best på vann der vannet ellers renner lett av.
Post Reply