Jeg er.. relativt ny når det gjelder tropiske planter og deres behov når de dyrkes i Norge.
Har veldig lyst til å plante Pitaya (Pitahaya, Dragefrukt)-planter, noen som har vært borti dette før?
Skaffer lett frø, kjøper en fersk frukt på asiatiske butikkene i byen og tar frø. Har plantet, og den spiret som bare det og ble 10 cm og vel så det høy, men døde pga mine... ikke-eksisterende grønne fingre, spår jeg. Men jeg er ikke en som lett gir opp, og ser fram til å prøve igjen til våren! Lurte bare på om noen har greid å dyrke seg til frukt på dette noen gang her i Norge, og kan gi meg noen tips?
Lest masse på internett og vet en del om veksten.. Jeg har ikke tilgang til hage ute av noe slag, men regner med at det heller ikke egner seg pga kalde vintre. Har en innglasset balkong jeg sikkert kan smiske meg til å låne litt av til å dyrke den. Har lest et sted at denne ikke kan befrukte seg selv, hva betyr dette? Må jeg ha to for å befrukte hverandre, eller går det å gni hannblomst mot hunnblomsten på samme plante? Hmm helt grønn på dette jeg...
Skal også plante ananas og vannmelon, men dette er jeg bedre på

Håper på snarlig svar..

Victor