Pitaya/dragefrukt!?

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Post Reply
VictorTheNonGardener

Pitaya/dragefrukt!?

Post by VictorTheNonGardener »

Hei!

Jeg er.. relativt ny når det gjelder tropiske planter og deres behov når de dyrkes i Norge.
Har veldig lyst til å plante Pitaya (Pitahaya, Dragefrukt)-planter, noen som har vært borti dette før?

Skaffer lett frø, kjøper en fersk frukt på asiatiske butikkene i byen og tar frø. Har plantet, og den spiret som bare det og ble 10 cm og vel så det høy, men døde pga mine... ikke-eksisterende grønne fingre, spår jeg. Men jeg er ikke en som lett gir opp, og ser fram til å prøve igjen til våren! Lurte bare på om noen har greid å dyrke seg til frukt på dette noen gang her i Norge, og kan gi meg noen tips?

Lest masse på internett og vet en del om veksten.. Jeg har ikke tilgang til hage ute av noe slag, men regner med at det heller ikke egner seg pga kalde vintre. Har en innglasset balkong jeg sikkert kan smiske meg til å låne litt av til å dyrke den. Har lest et sted at denne ikke kan befrukte seg selv, hva betyr dette? Må jeg ha to for å befrukte hverandre, eller går det å gni hannblomst mot hunnblomsten på samme plante? Hmm helt grønn på dette jeg...

Skal også plante ananas og vannmelon, men dette er jeg bedre på :D

Håper på snarlig svar.. :)

Victor
Timanna
Herdighetssone: H7

Re: Pitaya/dragefrukt!?

Post by Timanna »

Dessverre vet jeg ikke noe om dragefrukt - hvordan ser den ut, og er den god?
Men jeg er mer interessert i ananas. Hvordan dyrker du den?
VictorTheNonGardener

Dragefrukt er relativt stor, rosa og likner litt på et pinnsvin ;) gros på kaktus i sydasia og litt rundt om i verden. Har hvitt fruktkjøtt med masse sorte frø. Smaker litt melonaktig, men egentlig overraskende lite på tross av sitt spennende utseende.

Ananas er lett å dyrke, men det tar laaaaaaang tiiiiiiiid :(

Kjøp deg to stk ananas og følg denne siden :) Funker fint, forutsatt at du husker å plante dem om fra vannglasset til jord, noe jeg glemte første gangen. De ble lettere mumifisert...

Synes uvanlige planter er morsomme å drive med, har fått tak i Lotusfrø og kjøttetende plantefrø som jeg skal plante også. Vurderer om jeg skal gjøre et forsøk på ris eller andre fancy ting

Lykke til med ananas! Ps, planten blir seende ut som en stor ananastopp etter hvert. Krever en del plass, men det er gøy - og verdt det! Hjemmedyrket ananas smaker mye bedre enn kjøpt ananas, og den fyller området med en vidunderlig lukt :)
Martin

Post by Martin »

Nå gjorde du meg nysgjerrig på denne frukten som jeg kun har sett i butikken. Litt googling av meg også.

http://www.tradewindsfruit.com/dragon_fruit.htm

http://no.wikipedia.org/wiki/Pitahaya

http://www.bama.no/eway/no/frukt/pitahaya/index.aspx

http://www.frukt.no/artikkel.aspx?artid ... nu4id=1059

Jeg skal ikke ta fra deg håpet om bugnende kaktusplanter med frukt. Men såvidt jeg kan se, så er det nattsvermere og flaggermus som tar seg av bestøvingen. Frukt eller ikke..........du kan ihvertfall få fine kaktusplanter på altanen din ser det ut til.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
VictorTheNonGardener

Fant en side hvor det står at man kan bestøve den for hånd, og da burde det vel være mulig å få frukt...?

Det jeg lurte på var om det finnes planter som ikke kan bestøve seg selv? dvs om en hannpitayablomst kan bestøve en hunnpitayablomst fra samme plante? Evt planter som ikke kan bestøves "for hånd"? Gjør flaggermus noe spes med den når de bestøver?

Må også få linke til min andre tråd her, pitaya er en av tingene jeg kunne tenkt meg å gro i en slik potensiell løsning hvis dette er mulig... :)
calypso

Post by calypso »

Denne kaktusen er en slyngplante, den tar mye plass. Jeg har hatt den. Grenene var ca 15 m lange før det kom en blomst. Blomsten var virkelig imponerende.
VictorTheNonGardener

Oisann, det var litt ja. Kan den slynge seg rundt sånn at den holder seg til en halvdel av balkongen og ikke tar over hele huset..?
VictorTheNonGardener

Men... Når jeg plantet i vår, og den spiret, fikk jeg en haug små stilker med en sånn dott (blad?) på enden, sånn som mange planter ffår når de spirer. Blir hver av disse stilkene en lang gren? så for meg at det var et tre, med masse grener stikkende ut fra trekrona, men hvis hele planten bare er en stor (eller mange) grener så burde det vel gå bedre plassmessig, den kan vel klatre litt rundt om kring den..?
calypso

Post by calypso »

VictorTheNonGardener wrote:Oisann, det var litt ja. Kan den slynge seg rundt sånn at den holder seg til en halvdel av balkongen og ikke tar over hele huset..?
Det er én lang gren som du kan lede dit du vil. Ved kommersiell dyrking topper de den slik at den blir et "tre", da må den bindes opp til en stolpe. Du må regne med 8-10 år før du ser den første blomsten.
VictorTheNonGardener

ok. Har du fått til frukt enda/vet noe om det? Kan man bestøve planten "for hånd"?
calypso

Post by calypso »

VictorTheNonGardener wrote:ok. Har du fått til frukt enda/vet noe om det? Kan man bestøve planten "for hånd"?
Søker du på plantenavnet, Hylocereus triangularis, kan du finne mye hvis du er interessert.
Alle kaktus er tvekjønnede, så bestøving burde ikke være noe problem. Kryssbestøving (mellom flere blomster) gir ofte best fruktsetting.
VictorTheNonGardener

Ok, takker for all hjelp! Ser fram til å krangle meg frem til et kompromiss med resten av familie ang sted å ha dem og planting til våren ;)
Martin

Post by Martin »

Jeg får stadig vekk påminnelser om diverse som "kanskje er av interesse" på Pinterest.
Så jeg drar frem denne tråden igjen.
Kanskje noen flere har prøvd den nå. :)
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Post Reply