Vedrørende tømming av varmkompost

Diskusjon og spørsmål om alt som har med økologisk hagebruk og kompostering.
Post Reply
Rødstrupe

Vedrørende tømming av varmkompost

Post by Rødstrupe »

Hei!

Jeg har et praktisk spørsmål angående tømming av varmkompost. Nå begynner varmkompostbingen å bli ganske full, så jeg tenker det er tid før tømming. Problemet er bare det at i store deler av bingen er det fremdeles "ufordøyd" masse, det er ikke ferdig kompostert. Hvis jeg har dette over et annet sted, bør ikke da det også være isolert og skadedyrsikker? Jeg må da ikke ha to binger? :?:

Hvordan løser dere dette?
fiolina
Herdighetssone: H5

Re: Vedrørende tømming av varmkompost

Post by fiolina »

Det er nok forskjell på hvordan man bor. Her på landet tømmer jeg varmkomposten med det ukomposterte i en haug som jeg dekker med presenning, så får vinteren gjøre sitt. Det kommer kanskje mus, men det gjør det uansett, så det tenker jeg ikke på. Nå bor jeg på landet, så det er ingen som sjeneres av det, men det er vel antagelig verre i tettbygde strøk. Men om du legger det ukomposterte nederst, så minsker kanskje sjansen for skadedyr?
magnolia

Re: Vedrørende tømming av varmkompost

Post by magnolia »

Dette har vært et problem for mg også, for jeg har prøvd å grave ut det som ligger nederst, men alltid raser det øverste ned, slik at det blir umulig å få lagt kvister i bunnen. Heretter skal jeg gjøre som fiolina og ta ut alt sammen. Enten legge det i haug med presenning eller fylle det i sterke plastsekker. Her er det ikke mus heller, men det kan forekomme grevling.
Post Reply